معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۰۶

هند در نقش داروخانه جهان

آقای Subrata Bhattacharjee سفیر هند در صربستان در مصاحبه ای با مجله دیپلماسی و اقتصاد این کشور به تشریح نقاط قوت هند از منظر اقتصادی بویژه ظرفیت های این کشور در حوزه داروسازی و تولید دارو پرداخته است که خلاصه برگردان آن در پی خواهد آمد .

شرکت‌های دارویی نقش مهمی در اقتصاد هر کشوری ایفا می‌کنند. این امر با آشکارتر شدن جهان در مواجهه با بیماری COVID-19 مشهود است. هند در صنایع دانش بنیان مانند داروسازی از قدرت طبیعی برخوردار است. هند، که در ابتدا به عنوان صادرکننده داروهای عمده یا مواد دارویی فعال (API) کار خود را آغاز کرد، متعاقباً تولید فرمولاسیون نهایی دارویی را آغاز کرد. در سال مالی گذشته، هند بیش از 20 میلیارد دلار، دارو به جهان صادر کرد. جای شگفتی نیست که هند اکنون"داروخانه جهان" نامیده می‌شود، زیرا هند چهارمین صادر‌کننده فرمولاسیون دارویی در جهان از نظر حجم، و به علاوه بزرگ‌ترین صادرکننده مواد دارویی انحصاری با ارزش است. هند، 8 تولید کننده داروهای عمومی در بین 20 تولید کننده برتر جهانی دارد. در حال حاضر، فرمولاسیون نهایی داروسازی، 70٪ از صادرات دارویی هند را به خود اختصاص داده است. هند در حال صادرات دارو به بسیاری از بازارهای بسیار قانونمند مانند آمریکا، آفریقای جنوبی، انگلستان و برزیل است.

واکسن بخش دیگری است که در آن سهم هند برجسته است. سازمان بهداشت جهانی بیش از ۶۵ درصد از الزامات اصلی واکسیناسیون را از هند دریافت می‌کند.

انستیتو "Serum" هند، که یکی از تولیدکنندگان بزرگ جهانی واکسن‌ها است، ۶۵ درصد از کودکان جهان دست‌کم یک واکسن از تولیداتش را دریافت می‌کنند." در شرایطی که اقتصاد جهانی به دلیل بیماری همه‌گیر COVID-19 در حال رکود طولانی است، این بحران درهای جدیدی را برای بخش داروسازی باز کرده است. به طور طبیعی، شرکت‌های داروسازی هندی که با تهیه داروهای با کیفیت با قیمت‌های مناسب، جان میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان نجات داده‌اند، برای پیوستن به مبارزه با بیماری همه‌گیر عقب نمی‌مانند. هند قرص‌های "هیدروکسی کلروکین" را به 112 کشور و همچنین "پاراستامول" را  به 23 کشور جهان عرضه نمود و تصویر خود را به عنوان "داروخانه جهان" تقویت کرد. شرکت‌های هندی در خط مقدم تولید انبوه و عرضه داروهای بالقوه‌ای از قبیلRemdesivir،Favipiravir ،Tocilizumab که برای درمان COVID-19 برای جمعیت جهانی تصویب شده است قرار دارند.

هفت شرکت هندی Cipla Ltd، Dr. Reddy’s Laboratories Ltd، Hetero Ltd، Jubilant Life Sciences، Syngene، Zydus Cadila Healthcare Ltd و Mylan، مجوز تولید و صادرات Remdesivir به 127 کشور را با Gilead (شرکت داروسازی آمریکایی) امضاء کرده بودند. چندین شرکت هندی در حال حاضر مشغول توسعه واکسن COVID-19 هستند. واکسن بومی هند"COVAXIN" وارد آزمایشات بالینی شده است. انستیتوی سرم هند در تلاش است تا یک میلیارد دوز واکسن دانشگاه آکسفورد را تولید کند. در مقابل، هند و صربستان با همکاری در بخش داروسازی می‌توانند سودهای زیادی کسب کنند.

سفیر هند در بخش دیگری از صحبتهایش با مجله دیپلماسی و اقتصاد به مشابهت اپیدمیولوژیک صربستان به دیگر کشورهای اروپایی که هند در آن‌ها در حال تهیه دارو است، اشاره کرد و اظهار داشت: بازار داروهای صربستان به ارزش 1.27 میلیارد دلار، بخش عمده‌ای از داروهای عمومی را شامل می‌شود (حدود 63٪ یا 800 میلیون دلار آمریکا)، جایی که شرکت‌های داروسازی هند از قدرت طبیعی برخوردار هستند. بنابراین، هند مطمئنا می‌تواند تأمین‌کننده داروهای با کیفیت برای صربستان با قیمت‌های مناسب باشد. یکی دیگر از زمینه‌های همکاری در بخش داروسازی، می‌توان به Ayurveda، Homeopathy و داروهای گیاهی اشاره کرد زیرا آیورودا، هومیوپاتی و غیره در قانون صربستان به عنوان داروهای مکمل شناخته شده‌اند. از آنجا که قوانین صربستان امکان استفاده از داروهای مکمل مختلف از جمله  Ayurveda را می‌دهد، استفاده از آن مطمئناً می‌تواند زندگی سالم و رفاه صرب‌ها را ارتقاء بخشد. کارشناسان "آیورودا" در صربستان، در حال حاضر در حال گفتگو با همتایان هندی خود در مورد این موضوع هستند و امیدوارم در روزهای آینده شاهد پیشرفت‌های بیشتری در این زمینه باشیم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما