معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۶۴۲

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو و کنگو برازاویل (نیمه اول مرداد ماه1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو در نیمه اول مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

آخرین تحولات مربوط به بیماری ویروس کرونا

دبیرخانه فنی ستاد مبارزه با ویروس‌کرونا ج.د.کنگو در آخرین بولتن متشره در خصوص آمار مربوط با تحولات این بیماری اعلام کرد که با افزایش تعداد بهبودیافتگان، در مجموع 8324 تن از زمان آغاز شیوع ویروس‌کرونا در مارس 2020 تا به امروز، از این بیماری رهایی یافته‌اند؛ در این بولتن تعدد کل مبتلایان به کرونا در سراسر کشور 9453 مورد گزارش شده و در خصوص فوتی‌ها نیز جمع کل، به عدد 223 بالغ شده است.

 سفر قریب الوقوع نماینده مخصوص آنجلا مرکل به ج.د.کنگو

11 اوت 2020 (21 مردادماه 99) خبرگزاری mediacongo ج.د.کنگو اعلام کرد Günter Nooke  نماینده مخصوص آنجلا مرکل در امور آفریقا نزد وزارت فدرال همکاری‌های اقتصادی و توسعه‌ای، قرار است 12 اوت 2020 ( 22 مردادماه 99) در بازدیدی رسمی از کینشاسا و بندر ماتادی (Matadi) وارد ج.د.کنگو شود؛ توسعه روابط دوجانبه آلمان و ج.د.کنگو و همچنین گفتگو در رابطه با موضوعات همکاری دو کشور در پروژه راه آهن و پروژه احداث سدبرقابی اینگا3 محور مذاکرات نامبرده با مقامات کنگویی در سفر 5 روزه این دیپلمات آلمانی ذکر شده است. خبرگزاری «مدیا کنگو» به نقل از منبعی در وزارت خارجه ج.د.کنگو آورده که فرستاده ویژه شانسلری آلمان قرار است با رییس جمهور تشیسکدی نیز دیدار کند.

 بازگرداندن بیش از 60 درصد درآمد صادرات مواد معدنی نزد بانک مرکزی کنگو

 7 اوت 2020 (17 مردادماه99) وزیر معادن ج.د.کنگو اعلام کرد در آخرین آمار منشتره توسط بانک‌مرکزی پیش از انجام ممیزی درآمدهای معدنی وفق قوانین جدیدی معدنی نزد فعالین این حوزه در ج.د.کنگو، مشخص گردیده که مبلغ 8.081 میلیارد دلار ( هشت میلیارد و هشتاد و یک میلیون دلار) یعنی 64.31% درآمدهای صادارات مواد معدنی بین ژوئن 2018 تا ژوییه 2020 توسط فعالان معدنی به کشور بازگردانده‌ شده است؛ وی تصریح کرد رقم کل صادارات مواد معدنی در این بازه به میزان 12.567 میلیارد دلار بوده و نرخ بیش از 64 درصدی درآمدهای معدنی که نزد بانک مرکزی ج.د.کنگو بازگردانده شده نشانگر رعایت بازگرداندن سهم حداقل 60 درصدی این درآمدهاست.

 ابراز رضایت وزیر محیط زیست از حجم فروش اولیه کپسول گاز برای مصارف خانگی

شنبه ۸ اوت 2020(18 مردادماه 99) آقای کلود نیاموگابو (Claude Nyamugabo) وزیر محیط زیست و توسعه پایدار ج.د.کنگو از محل تولید گاز برای مصارف خانگی در کینشاسا متعلق به شرکت بیوگاز (BIOGAZ) [زیر مجموعSOCIR] بازدید کرد؛ وی در این بازدید پس از کسب اطلاع از فروش اولیه تعداد 29 هزار کیت تجهیزات مربوطه (شامل کپسول، اجاق گاز و تجهیزات اتصال) ابراز خرسندی کرد و گفت در شش ماهه نخست سال جاری 2020 دولت مبلغ  2 میلیون دلار را به نفع مردم و بعنوان یارانه در این پروژه صرف کرده است.

وی افزود استفاده از کپسول گاز خانگی از نظر آلایندگی بسیار کمتر و از حیث حفظ محیط زیست،  به عنوان یک راه حل پایدار برای کمک به توقف جنگل‌زدایی می‌تواند تبدیل شود و از منظر اقتصادی بهره بردن از آن با کمک دولت به خانوارهای کم درآمد برای پخت و پز خانوارها، در کمک به رفاه مردم آینده امیدوار‌کننده‌ای را ترسیم خواهد کرد.

 وزیر محیط زیست ج.د.کنگو در پایان گفت دولت در نظر دارد پس از کینشاسا، این پروژه را در سایر شهرهای کشور همچون:  Bukavu ،Kalemie ،Goma Lodja ،Gemena و Kananga برای تشویق مردم در استفاده از گاز برای مصارف خانگی[ کپسول برای پخت و پز]  نیز اجرا کند.

 SADC اعلام کرد در صورت خروج «مونوسکو» در ج..دکنگو  باقی خواهد ماند

چهار‌شنبه 5 اوت 2020 (15 مردادماه 99) رییس جمهور تشیسکدی از طریق ویدیو کنفرانس در جلسه سران کشورهای عضو جامعه توسعه جنوب آفریقا (SADC) در خصوص موضوع صلح و امنیت در ج.د.کنگو شرکت کرد؛ در این جلسه مجازی که به ریاست رییس جمهور زیمباوه برگزار شد، سران کشورهای جنوب آفریقا تایید کردند در صورت خروج ماموریت حفظ ثبات سازمان ملل در ج.د.کنگو (مونوسکو) از این کشور، که مهلت آن در دسامبر سال جاری (2020) منقضی می‌شود، از ج.د.کنگو در تضمین صلح و ثبات پشتیبانی خواهند کرد؛ در این جلسه فلیکس تشیسکدی و همتایانش همچنین موضوع راه‌اندازی مجدد تیپ مداخله (FIB) که مورد استقبال سازمان ملل است را مورد بررسی قرار دادند.

در این جلسه مجازی علاوه بر روسای جمهور ج.د.کنگو و زیمباوه، روسای جمهور زامبیا، مالاوی، بوتسوانا، آفریقای‌جنوبی و همچنین وزیر خارجه تانزانیا به نمایندگی از این کشور حضور داشتند.

در پایان این خبر تصریح شده که تیپ مداخله(FIB) با ماموریتی تهاجمی (برخلاف ماموریت «مونوسکو») در سال 2013 امکان ردگیری شورشیان مسلح گروه M23 را فراهم می‌آورد؛ این تیپ با در اختیار داشتن 3 هزار سرباز 3 گردان پیاده نظام،  یک واحد توپخانه،  یک واحد نیروهای ویژه و یک واحد شناسایی همراهی‌کننده،  را در بر می‌گیرد و اینکه از بودجه سالانه 140 میلیون بهره می‌برد. ماموریت این تیپ جلوگیری از گسترش تمامی‌گروه‌های مسلح و خنثی سازی و خلع سلاح آن‌ها تعریف شده است.

 تاکید ج.د.کنگو بر تعهداتش در احداث خطوط راه آهن شمال منطقه دریاچه‌های بزرگ

دولت ج.د.کنگو بار دیگر بر تعهدش برای احداث خطوط راه آهن استاندارد بمنظور دستیابی از طریق اوگاندا به اقیانوس هند، تاکید کرد؛ 3 ژوئیه 2020 (13 مردادماه 99) خبرگزاری دولتی کنگو (ACP) با درج عنوان مذکور می‌‎نویسد: « در جلسه شورای وزیران مقامات هماهنگ‌کننده حمل و نقل محور شمالی(ACTT/CN) کشورهای عضو که  جمعه 31 ژوئیه 2020 (10مرداد‌ماه99) بصورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، آقای دیدیه مازنگا موکانزو (Didier Mazenga Mukanzu) وزیر حمل و نقل و ارتباطات جاده‌ای ج.د.کنگو اعلام کرد مطالعات مهندسی احداث خط آهن محور شمالی (ACTT/CN) به طول 1217 کیلومتری در مسیر آرو- مونگبر- بوتا- بومبا (Aru-Mungbere-Buta-Bumba) از جمله پروژه نوسازی بنادر رودخانه‌ای شهرهای کیسانگانی و بومبا (Kisangani et Bumba) در دست انجام است؛ وی تصریح کرد این پروژه اتصال خطوط راه آهن کشور برای اتصال به اوگاندا،  امکان اتصال اقیانوس اطلس و اقیانوس هند را از طریق شبکه حمل و نقل چندوجهی فراهم خواهد کرد و علاوه بر آن پروژه ساخت بنادر در آب‌های عمیق بندر بانانا (Banana Port) در استان کنگو مرکزی (Kongo central) [واقع در جنوب غربی ج.د.کنگو] را نیز شمال خواهد شد».

در پایان این خبر ضمن یادآوری اینکه مقامات هماهنگ کننده حمل و نقل جاده‌ای محور شمالی (ACTT/CN) [شمال منطقه دریاچه‌های بزرگ] در سال 1985 تاسیس شده و مقر آن در تانزانیا قرار دارد، آمده از زمان تاسیس این ساختار، پروژه‌های مهمی‌به لطف اراده سیاسی کشورهای عضو آن محقق شده است؛ 6 کشور ج.د.کنگو، رواندا، سودان جنوبی، بروندی، اوگاندا و کنیا اعضای آن هستند.

ابراز رضایت از تلاش‌های بانک مرکزی در ثبیت ارزش پول ملی در جلسه اقتصادی

چهار‌شنبه 5 اوت 2020 (15 مردادماه 99) جلسه کارگروه کمیته پیوند اقتصادی به ریاست آقای «سبلوستر ایلونگا» نخست وزیر ج.د.کنگو ) و با حضور وزیران بودجه، تجارت خارجی، معادن، اقتصاد ملی، رییس کل بانک مرکزی و .. برگزار شد؛ حاضرین در این نشست به ارائه راهکارهایی برای تثبت ارزش پول ملی [فرانک کنگو] پرداختند و راه حل های مورد بحث برای حفظ پولی داخلی در بازار را بررسی کردند.

در این جلسه ضمن تاکید بر ادامه توجیه پذیر  و عقلانی‌کردن کردن هزینه‌های عمومی دولت، از تلاش‌های اخیر دولت و بانک مرکزی در دستیابی به هدف تثبیت نرخ ارز استقبال شد؛ در پایان این جلسه آقای بودوئن مایو (Baudouin Mayo) معاون نخست‌وزیر و وزیر بودجه ج.د.کنگو به خبرنگاران گفت تلاش های دولت و بانک مرکزی برای به ثبات رساندن برابری پول ملی با ارزهای خارجی، بویژه دلار، علی رغم برخی فشارها، نتایج مثبتی به همراه داشته و پس از این نیز بانک مرکزی پیش بینی کرده که با مداخله مبلغی دیگر به حجم 25 میلیون دلار در بخش‌های پولی و بانکی برای متعادل سازی نرخ تسعیر اقدام کند. وی در گزارش این جلسه به خبرنگاران افزود نخست‌وزیر با تاکید بر پرداخت مالیات از سوی فعالان اقتصادی برای بهبود درآمدهای دولت، خواستار ادای وظیفه میهن دوستی آنان شده است.

آقای ویلی کیتوبو (Willy Kitobo ) وزیر معادن ج.د.کنگو در این جلسه نیز ضمن ابراز خرسندی از افزایش بهای فلزات در بازار جهانی بطوریکه کبالت از تنی 28 هزار دلار به 28500 دلار افزایش قیمت داشته و اینکه ارزش مس نیز در رقم 6400 دلار در هر تن، پایدار باقی مانده، طی یادداشتی سایر توضیحات در خصوص وضعیت معدنی کشور را به اعضای این کارگروه کمیته پیوند اقتصادی ارائه داد.

در هفته گذشته  بانک مرکزی با تزریق رقمی‌که بین 5 تا 10 میلیون دلار از سوی ناظران تخمین زده می‌شود نرخ تسعیر 2000 فرانک کنگو برای هر دلار را به 1800 فرانک کنگو در برابر یک دلار آمریکا رساند.

حجم تجارت ج.د.کنگو با چین در شش‌ماهه اول سال به 3.11 میلیارد دلار رسید

سه‌شنبه 4 اوت 2020 (14 مردادماه 99) سفیر چین در کینشاسا در توییتی اعلام کرد حجم تجارت میان ج.د.کنگو و چین در نیمه اول سال 2020 به 3.11 میلیارد دلار بالغ شده که نسبت به سال گذشته 8.2% رشد داشته است؛ در این توییت سفیر چین آورده صادارات ج.د.کنگو به چین در نیمه اول سال 2020 با نرخ رشد 20.81% درصدی به رقم 2.31 میلیارد دلاری رسیده که افزایش 1.52 میلیارد دلاری را در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد.

در پایان این خبر در رابطه با همکاری میان دو کشور آمده:  وابستگی ساختاری اقتصادی ج.د.کنگو به چین ناشی از حضور پررنگ این کشور در بخش معادن کنگو است؛ جدا از معادن، ورود چین به حوزه تولید برق در ج.د.کنگو در ابتدا جاه‌طلبانه قلمداد تصور می‌شد، اما لااقل تمرکز چین بر تولید برق برای استمرار و تقویت کارکرد تجهیزات حفاری در بخش معادن، همکاری با این کشور را برای ج.د.کنگو سودمند کرده است.

 جمهوری کنگو (برازاویل)

 ابراز نگرانی وزارت بهداشت از افزایش مبتلایان ویروس‌کرونا

سه‌شنبه 4 اوت 2020 (14 مردادماه 99) وزیر بهداشت عمومی‌کنگو برازاویل اعلام کرد با رصد شاخص‌های مرتیط با همه‌گیری ویروس‌کرونا شاهد افزایش تکثیر این ویروس در کشور هستیم،  بطوریکه آمار مبتلایان به عدد 3549 رسیده و فوتی‌ها به 58 مورد بالغ شده و اینکه 1589 نیز  از این بیماری بهبود پیدا کرده‌اند. لازم به ذکر است که برازاویل پایتخت و شهر بندری«پونت نوار» بعنوان قلب اقتصادی این کشور کانون شیوع ویروس کرونا هستند.

ژنرال ژان‌ماری میشل موکوکو رییس سابق ستاد فرماندهی ارتش کنگو برازویل و از نزدیکان سابق رییس جمهور این کشور که در انتخابات پیشیین ریاست جمهوری در رده سوم  ایستاد و سپس با بروز اعتراضات به انتخاب مجدد ساسو انگسو، با اتهام جمع‌آوری اسلحه در محل اقامتش و به اتهام تلاش برای کودتا و به جرم تضعیف امنیت ملی و ضربه زدن به کشور به 20 سال زندان محکوم شد!

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما