معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۸۳۸

بازار فرش در جمهوری ارمنستان

تولید فرش در ارمنستان چندان توسعه یافته محسوب نمی‌شود و تمرکز اصلی در این کشور بر تولید فرش های سنتی است.

این کشور از فرهنگی که در کشور ایران در زمینه استفاده از قالی وجود دارد، برخوردار نیست و یک بررسی کوتاه از اکثر منازل نشان می دهد که مبل و کاناپه و غیره جزو وسایل اصلی محسوب می‌شوند و در کمتر خانه ای قالی به چشم می خورد. از این رو می‌توان گفت که برای صادرات فرش نمی‌توان بازار ارمنستان را به عنوان بازار هدف انتخاب کرد چرا که قالی معمولا جزو وسایل زندگی گران قیمت محسوب می‌شود و اهالی ارمنستان از قدرت خرید کمی در این زمینه برخوردارند. آندرانیک الکسانیان، رئیس اتاق بازرگانی ایروان معتقد است که ارمنستان جای مناسبی برای فروش فرش ایرانی محسوب نمی‌شود.

میزات تولید فرش در سال 2019 طی دوره زمانی ژانویه تا جولای 22 تن  و طی دوره 12 ماهه در سال 2018 ، 26 تن بوده است. این در حالی است که قالی‌های تولید این شرکت ها به دلیل گرانی، در بازار داخلی تقاضا ندارد چرا که قیمت هر متر مربع از قالی دستباف 350 تا 400 دلار است.

در ارمنستان چندین شرکت تولید فرش فعالیت دارد و سه شرکت مگریان، توفنگیان و قره باغ کارپت ، شرکتهای برتر این کشور محسوب می‌شوند.

در زیر به ذکر جزئیاتی درباره این شرکتهای می‌پردازیم:

1-فرش مگریان ( Megerian Carpet )

 تخصص: در زمینه تولید و فروش فرش دستباف

 فرش مگریان از 1917 پایه گذاری شده است و در استانهای مختلف ارمنستان شعبه دارد . این شرکت به غیر از ارمنستان در کشورهای مصر، پاکستان، افغانستان،هند، چین  و رومانی نیز شعبه تولید و در ایروان،  آمریکا و سوئیس نمایشگاه دارد. 80 درصد از تولیدات این شرکت به آمریکا، اروپا و روسیه صادر می‌شود. میزان تولید این شرکت در سال 2017 ، 2000 متر مربع بوده است.

نمایشگاه و موزه فرش مگریان در ایروان

 2-توفنگیان کارپت نر(تاسیس 1994)

 تخصص: تولید فرش دستباف

توفنگیان در استانهای دالاس شیکاگو، نیویورک و کالیفرنیای آمریکا شعبه فروش دارد.

90 درصد تولیدات این شرکت به آمریکا صادر و تنها 10 درصد آن در بازار داخلی به فروش می رسد.

3- قره باغ کارپت (تاسیس سال 2013)

 این شرکت در اکثر مناطقارمنستان شعبه تولید دارد و سالانه 500 تخته فرش تولید می‌کند.تولیدات این شرکت به آمریکا و روسیه صادر می‌شود.نرخ هر متر مربع از قالیهای این شرکت بسته به میزان تراکم فرش، 160 هزار درام و هر متر مربع موکت، 75000 درام است.

4-ایجوان کارپت (تاسیس 1964)

تخصص: تولید فرش ماشینی و دستباف.  20 درصد از تولید این شرکت به روسیه صادر می‌شود.

5-سیمونیان کارپت (تاسیس سال 1992 )

تخصص: در زمینه تولید فرش دستباف و فروش آن.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما