معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۱۴

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان ( تیرماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی جمهوری آذربایجان و روابط دو جانبه اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در تیرماه 1399 به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی داخلی:

در 6 ماه گذشته استخراج گاز در مقایسه با نفت، بیش از 11 درصد افزایش یافته است(پرتال خبری «ملی آذ» 19 تیرماه)

براساس گزارش وزارت انرژی در ماه‌های ژانویه-ژوئن سال 2020 در جمهوری آذربایجان 17.8 میلیون تن نفت خام (همراه با میعانات) استخراج شده است که این رقم در مقایسه با ماههای مشابه سال گذشته 1 میلیون تن کمتر است. از این میزان 12.2 میلیون تن از طرح «آذری – چیراق - گونشلی»، 1.9 میلیون تن از طرح «شاه دنیز» تولید شده است و سهم تولید سوکار 3.7 میلیون تن بوده است. بنا به این گزارش در نیمه اول سال آذربایجان 14.7 میلیون تن نفت خام (همراه با میعانات) صادر نموده است. همچنین در 6 ماه سال جاری در مقایسه با دوران مشابه سال گذشته استخراج گاز طبیعی با افزایش بیش از 11 درصد یعنی نزدیک به 2 میلیارد متر مکعب به  19.3 میلیارد متر مکعب رسیده است. در مدت یاد شده 6.5 میلیارد متر مکعب گاز صادر شده است که این رقم در مقایسه با سال گذشته 16.9 درصد بیشتر است.

گزارش نظارت و ارزیابی بر برنامه دولتی امنیت غذایی تهیه شده است(خبرگزاری «آذرتاج» 20 تیرماه)

مرکز تحلیل اصلاحات اقتصادی و ارتباطات جمهوری آذربایجان گزارش نظارت و ارزیابی را در مورد نتیجه اجرای در سال 2019 برای «برنامه دولتی برای امنیت غذایی در جمهوری آذربایجان برای سال های 2019-2025» تهیه نموده است. برای اعلان نتایج این گزارش کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همکاری مرکز تحلیل اصلاحات اقتصادی و ارتباطات و آژانس دولتی امنیت غذایی برگزار می‌گردد. این نشست روز 13 جولای ساعت 12 با استفاده از برنامه «میکروسوفت تیم» برگزار می‌گردد.

در گزارش بانک جهانی جمهوری آذربایجان یکی از کشورهایی است که به تجربیات آن بیشتر اشاره شده است(خبرگزاری «رپورت» 25 تیرماه)

به گزارش مرکز تحلیل اصلاحات اقتصادی و ارتباطات، گزارش بانک جهانی با موضوع «ایجاد نهادهای مؤثر، پاسخگو و فراگیر در اروپا و آسیای مرکزی» انتشار یافته است.

در بین کشورهای اروپا و آسیای مرکزی که این گزارش را در بر می‌گیرد به تجربیات جمهوری آذربایجان بیشتر از سایر کشورهای منطقه، اشاره شده است. به طوری که در سه بخش این گزارش یعنی: «تقویت فرایندهای سیاست دولتی»، «مدیریت ارایه خدمت» و «درایورها و عوامل افزایش کارآمدی سیاست» تجربیات جمهوری آذربایجان به صورت گسترده ای تحلیل گردیده است. گفته شده است که با رهبری الهام علی اف نقشه ی راه راهبردی تصویب شده است، مکانیسم مدیریت مؤثر اصلاحات تهیه شده، کشور پی در پی در رده کشورهای اصلاحگر قرار گرفته و نمونه خوبی در بخش مدیریت خوب مبتنی بر نتیجه با اجرای راه حل های نوآورانه در بخش نظارت و ارزیابی، بوجود آمده است. در این گزارش همچنین از اصلاحات سیستم قضایی و دادخواهیجمهوری آذربایجان سخن گفته شده است.

در نیمه نخست سال جاری در  جمهوری آذربایجان بیش از 13.7 میلیارد متر مکعب گاز تجاری استخراج شده است(خبرگزاری «آذرتاج» 26 تیرماه)

به گزارش کمیته دولتی آمار در ماه‌های ژانویه - ژوئن در جمهوری آذربایجان 17 میلیون 897.3 هزار تن نفت خام (همراه با میعانات گاز) و 19 میلیارد 359.2 میلیون متر مکعب گاز طبیعی استخراج شده است. از این مقدار 13 میلیارد 777.8 میلیون متر مکعب گاز تجاری تولید شده است. بنا بر این گزارش ارزش عمومی ‌تولید در صنعت معدنی 11.3 میلیارد منات بوده است که در مقایسه با ماههای مشابه سال گذشته 3 درصد کاهش نشان می دهد. تولید نفت تجاری در این کشور 4.9 درصد کاهش داشته ولی تولید گاز 14.9 درصد افزایش یافته است.

آمار شش ماه عملیات های واردات و صادرات در گمرک(خبرگزاری «رپورت» 26 تیرماه)

صفر مهدی اف رئیس کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان در اجلاس کابینه وزرای جمهوری آذربایجان گفت: «در سال جاری علیرغم مشکلات بوجود آمده در سایه بیماری همه گیر، با انجام تدابیر پیشگیرانه تعداد خودروهای ترانزیتی که از گمرکات جمهوری آذربایجان عبور کرده اند در مقایسه با سال گذشته 8 هزار دستگاه بیشتر بوده است. در عملیات های وارداتی نیز تعداد وسایل نقلیه 5 هزار دستگاه بوده است. در این مدت هم روابط صادراتی و وارداتی و هم ترانزیتی حفظ گردیده است. حجم تجارت بر اساس عملیات های وارداتی 4.9 میلیارد دلار بوده و این رقم در مقایسه با ماه‌های مشابه سال گذشته 2 میلیارد 29 میلیون دلار کمتر است. حجم عملیات های صادراتی در شش ماه اول سال جاری 7 میلیارد 686 میلیون دلار بوده است که نسبت به دوران مشابه سال گذشته 23 درصد بوده است. بطور کلی صادرات غیر نفتی 911 میلیون دلار بوده است که این رقم در مقایسه با دوران مشابه سال گذشته 67.5 میلیون دلار کمتر است».

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان: «در کشور امنیت حمل و نقلی تامین شده است»(خبرگزاری «رپورت» 26 تیرماه)

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در اجلاس کابینه وزرا با موضوع نتایج اجتماعی- اقتصادی نیمه اول سال جاری گفت: «از سال 2006 خط لوله باکو- تفلیس- جیحان مورد بهره برداری قرار گرفت. ما از طریق این خط و قبل از آن از خط باکو- سوپسا و باکو- نووو راسیسک نفت خودمان را به خارج صادر می‌کنیم. پس از آن گاز طبیعی و نیز حالا برق هم صادر می‌کنیم. در این بخش ها به خواسته‌های خودمان دست یافته ایم. در این روزها نیروگاه حرارتی مینگه چویر پس از بازسازی به بهره برداری رسید. این نیروگاه نیز قدرت ما را افزایش داد. این یک نیروگاه با 2499 مگاوات است و ما در سالهای اخیر 800 مگاوات ظرفیت از دست رفته را بازیابی کردیم و این روند ادامه خواهد یافت».

الهام علی اف در رابطه با امنیت حمل و نقلی گفت: «آذربایجان به یکی از مراکز مهم حمل و نقلی و لجیستیک اوراسیا تبدیل شده است و با حضور فعال ما، کریدورهای حمل و نقلی شرق- غرب و شمال- جنوب فعالیت می‌کند. می‌توان گفت بر روی کریدور شرق – غرب دو مسیر وجود دارد. یکی چین- قزاقستان- آذربایجان-گرجستان- ترکیه- اروپا و دیگری پاکستان- افغانستان- ترکمنستان- آذربایجان-گرجستان- ترکیه- اروپا. هر دوی این مسیرها از خاک آذربایجان عبور می‌کند و بطور طبیعی اینها امکانات ما را افزایش می دهد. اگر ما کریدور شمال- جنوب را نیز در نظر بگیریم  این کریدور نیز کشورهای اروپای شمالی – روسیه – آذربایجان- ایران- هند را در بر می‌گیرد. بنابر این می‌توان گفت ما امنیت حمل و نقلی را تامین کرده ایم».

 برای کارآفرینان سمیناری تحت عنوان «صادرات خود را کامل کن» برگزار شد(خبرگزاری «رپورت» 30 تیرماه)

به گزارش مرکز تحلیل اصلاحات اقتصادی و ارتباطات با هماهنگی این مرکز و «پاشا بانک» سمیناری آنلاین تحت عنوان «صادراتت را کامل کن» با موضوع تجارت الکترونیک، تامین بانکی، تامین مالی تجارت بین المللی، فاکتورسازی، اعتبار اسنادی، وام، «پایانه فروش POS»، کارتهای تجاری و استفاده از وسایل مالی دیگر برگزار گردید.

در این سمینار آیخان قدش اف رئیس پرتال «آذ اکسپورت آذ»، عاقل کریم اف رئیس شعبه ساختار اعتباری بخش مشاغل کوچک و متوسط در پاشا بانک، نمایندگان و کارشناسان دیگر پاشا بانک و نیز  نزدیک به 50 نفر از کارآفرینان شرکت کردند. گفتنی است پرتال «آذ اکسپورت آذ» در زمان شیوع بیماری ویروس کرونا به طور منظم به منظور حمایت از صادر کنندگان سمینارهایی در رابطه با راه حلهای تولید، مدیریت و فروش برگزار می نماید.

 تولید خودرو در جمهوری آذربایجان افزایش یافته است(پرتال خبری «ملی.آذ» 31 تیرماه)

به گزارش کمیته دولتی آمار در ماه‌های ژانویه- ژوئن سالجاری تولید خودرو، تریلر و نیمه تریلر در جمهوری آذربایجان 96.1 درصد افزایش یافته است. اضافه بر این در مدت یاد شده تولید محصولات دارویی 4.6 برابر، محصولات صنعت فلزی 2.2 برابر، کامپیوتر، الکترونیک 66.6 درصد، تولید وسایل نقلیه دیگر 57.2 درصد، محصولات چوب و چوبی 37.9 درصد، کاغذ و کارتن 21.3 درصد، محصولات صنعت شیمی 20.5 درصد، محصولات توتون 16.3 درصد، ماشین آلات و تجهیزات 16.2 درصد، پوشاک 6.8 درصد، محصولات پلاستیک 4.1 درصد، تجهیزات برقی 3.8 درصد، محصولات نفتی 0.8 درصد افزایش یافته است.

ولی تولید محصولات صنعت بافندگی 0.5 درصد، محصولات غذایی 1.1 درصد، انواع نوشابه 3.8 درصد، مبلمان 5.2 درصد، محصولات  چاپ و انتشاراتی 6.2 درصد، مصالح ساختمانی 10.4 درصد، تولید محصولات آماده فلزی 13.1 درصد، چرم و محصولات چرمی و کفش 36.9 درصد کاهش یافته است.

 خبرگزاری «رپورت» 19 تیرماه

صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان در سال 2019 میلادی 4 میلیارد 316.2 میلیون منات درآمد خالص داشته است. در حالی که این صندوق سال 2018 را با ضرر خالص 768.4 میلیون دلار به پایان رسانده بود.

روزنامه کاسپی 19 تیرماه

طرح راهبردی گردشگری جمهوری آذربایجان برای سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۲۰ این کشور تدوین و آماده ارائه است.

خبرگزاری «آذرتاج» 25 تیرماه

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان قانون اجرای صحیح بودجه دولتی سال 2019 جمهوری آذربایجان را امضاء نموده است. بر اساس این قانون بودجه جمهوری آذربایجان برای سال 2019 میلادی با 24 میلیارد 218 میلیون 61.7 هزار منات درآمد و 24 میلیارد 425 میلیون 914 هزار منات مخارج تایید شده است.

خبرگزاری «رپورت» 25 تیرماه

به گزارش کمیته دولتی آمار جمهوری آذربایجان در نیمه نخست سالجاری، در کشور به ارزش 33 میلیارد 803.9 میلیون منات محصول ناخالص داخلی تولید شده است که این رقم در مقایسه با نیمه اول سال گذشته 2.7 درصد کمتر است.

خبرگزاری «آذرتاج» 26 تیرماه

به گزارش کمیته دولتی آمار در ماه‌های ژانویه- ژوئن سالجاری در جمهوری آذربایجان به ارزش 33 میلیارد 803.9 میلیون منات، از جمله در بخش غیر نفت – گاز 23 میلیارد 43.5 میلیون منات، محصول ناخالص داخلی تولید شده است. تولید ناخالص داخلی سرانه 3393.7 منات بوده است.

به گزارش کمیته دولتی آمار در 6 ماه اول سالجاری در نیروگاه‌های بادی کشور 53.1 میلیون کیلو وات و در نیروگاههای خورشیدی 22.3 میلیون کیلو وات برق تولید شده است.

به گزارش کمیته دولتی آمار در 6 ماه اول سالجاری، درآمدهای بودجه دولتی 12 میلیارد 22.7 میلیون منات و هزینه‌ها 11 میلیارد 730.8 میلیون منات بوده است. بدین ترتیب در اجرای بودجه دولتی به ارزش 291.9 میلیون منات مازاد ایجاد شده است.

طرح استارت آپی یک شرکت ایرانی دیگر به عنوان شرکت مقیم انتخاب شد(خبرگزاری «رپورت» 24 تیرماه)

به گزارش رسیده از آژانس نوآوری نزد وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فناوری نوین جمهوری آذربایجان در پارک فناوری نوین پیر اللهی، چهار شرکت استارت آپی به عنوان شرکت مقیم این پارک انتخاب شدند.  به طوری که تورال کریملی رئیس هیئت مدیره آژانس نوآوری به طرح «Smart Solar» شرکت «RDSmart»، به طرح «Smart Stone» شرکت ایرانی «Hadith Rock Light»، به طرح «İQREX» شرکت «Smart Home» گواهی نامه ثبت تقدیم شده است. شرکتهایی که مجوز اجرای این طرحها را گرفته اند به منظور توسعه بخش فناوری، فعالیت در پارک صنعتی، تهیه و اجرای محصول نوآوری و فناوری نوین با محدوده تولید تامین می‌گردند. همچنین استارت آپ هایی که گواهینامه ثبت را دریافت نموده اند برخی تسهیلات مالیاتی و گمرکی خواهند داشت. به طوری که شرکتهای مقیم به مدت 10 سال از پرداخت مالیات سود، مالیات املاک و زمین، همچنین از پرداخت مالیات ارزش افزوده به خاطر واردات تجهیزات فنی و ماشین آلات و پرداخت عوارض گمرکی آزاد هستند.

 چرا ارزش پول ملی ایران در حال کاهش است و این روند چه چیزی را دنبال دارد؟(خبرگزاری «رپورت» 25 تیرماه)

رشاد حسن اف کارشناس اقتصادی در رابطه با کاهش ارزش پول ملی ایران گفت: «کاهش ارزش پول ملی ایران در مقابل ارزهای خارجی از جمله دلار و یورو به دلیل عدم تعادل در بازار ارز این کشور در نتیجه بیماری همه گیر کروناویروس می‌باشد.

کشور همسایه به دلیل بیماری همه گیر و کاهش قیمت نفت در بازار جهانی با مشکلات جدی اقتصادی روبرو است. کاهش ارزش پول ملی ایران در مناسبات تجاری با آذربایجان نیز عدم تعادل ایجاد می‌کند. به طوری که حجم محصولات ایرانی در بازار آذربایجان افزایش خواهد یافت. پس از شیوع کووید 19 تردد بین دو کشور محدود شده است و این امر از کاهش ارزش ملی ما جلوگیری می‌کند. ولی در بازار ارز فشار علیه منات افزایش می یابد. ممکن است از بازار داخلی آذربایجان به بازار ارز ایران ارزهای خارجی انتقال داده شود که برای جلوگیری از این نوع موارد، تدابیری پیش بینی شده است ولی ممکن است در برخی موارد کارآمد نباشد. مساله دوم با کاهش ارزش محصولات و خدمات تولیدی خود ایران ارتباط دارد. در این صورت رقابت افزایش می یابد، همراه با کشورهای دیگر در آذربایجان نیز شرایط مناسب برای واردات محصولات و خدمات ایران بوجود می آید. این نیز به نوبه ی خود توان رقابتی محصولات مشابه تولید شده در آذربایجان را کاهش می دهد. با توجه به کاهش قدرت خرید مردم به دلیل بیماری همه گیر، نیاز به محصولات با قیمت ارزان افزایش یافته است و این امر نیز موجب می‌گردد که شرایط مناسب برای فشار بر محصولات تولید داخلی آذربایجان بیشتر شود.

در حال حاضر حجم مبادلات تجاری با ایران افزایش می یابد ولی این به خاطر افزایش واردات از ایران است. و در عوض صادرات محصولات آذربایجان به ایران کاهش می یابد چرا که محصولات ما در آنجا به قیمت گران تری عرضه می‌شود».

بین ایران و ترکیه خط راه آهن جدید ساخته می‌شود(خبرگزاری «آذرتاج» 25 تیرماه)

محسن نریمان مدیر کل منطقه آزاد تجاری «ارس» گفت: «از شهر جلفا که منطقه آزاد تجاری ارس در آنجا فعالیت می‌کند تا منطقه چشم ثریا در بخش دل اوجو در ترکیه، خط جدید راه آهن ساخته می‌شود. این خط راه آهن که 208 کیلو متر طول خواهد بود، توسط شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی ایران ساخته می سازد. این خط ریلی از منطقه آزاد تجاری ماکو نیز عبور خواهد نمود. در آینده ایران از طریق این مسیر به اروپا سالانه 6 الی 10 میلیون تن بار حمل نماید».

 جمهوری آذربایجان اقدامات لازم در زمینه حمل و نقل را انجام داده و راه‌آهن ایران و آذربایجان به هم متصل شده‌اند(خبرگزاری «آذرتاج» 27 تیرماه)

"اکبر بهنامجو" استاندار اردبیل گفت: استان اردبیل دارای ۳۶۹ کیلومتر مرز با جمهوری آذربایجان دارد که این امر امکان توسعه روابط اقتصادی- تجاری را فراهم می نماید. احداث راه آهن اردبیل - آستارا روابط اقتصادی بین ایران و آذربایجان را بیشتر می‌کند. ایران و آذربایجان توافق کرده اند که یک شهرک صنعتی مشترک در اردبیل تأسیس کنند. برای این منظور، زمین اختصاص داده شده و کارهای مربوطه نیز انجام شده است. احداث راه آهن در نزدیکی شهرک صنعتی فرصت های صادرات و واردات را بیشتر می‌کند. دولت جمهوری آذربایجان قبلاً اقدامات لازم را در زمینه حمل و نقل اتخاذ کرده و راه‌آهن دو کشور متصل شده است.» گفتنی است شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی ایران در نظر دارند خط راه آهن از اردبیل تا آستارا در چهارچوب کریدور حمل و نقل شمال - جنوب احداث کنند. در حال حاضر تعدادی اقدامات برای این منظور انجام شده است. لازم به ذکر است که اردبیل یکی از استان‌های با توسعه اقتصادی ایران است و بخش های کشاورزی و صنعت در اینجا خوب توسعه یافته است.

 روسیه و هند مصمم هستند که تجارت و ترانزیت را از طریق ایران و جمهوری آذربایجان انجام دهند(خبرگزاری «آذرتاج» 27 تیرماه)

روزنامه «The HinduBusinessLine» هند که به زبان انگلیسی منتشر می‌گردد، در مقاله ای نوشت: « روسیه و هند مصمم هستند که تجارت و ترانزیت را از طریق ایران و جمهوری آذربایجان انجام دهند. بین شرکت «کنکر» هند که مشغول انتقال کانتینر است و شرکت «آر ژی دی لجیستیک» روسیه در رابطه با  حمل بار از طریق ایران توافق و قرارداد بسته شده است. بر اساس این قرارداد هر دو کشور به صورت متقابل حمل بار را از طریق بندر چابهار ایران انجام می دهند. یعنی بارها از طریق ایران و آذربایجان حمل می‌شود. یعنی بارهایی که از هند به روسیه انتقال می یابد با کانتینرها از بندر مومبای به بندر چابهار ایران و از آنجا از طریق خط راه آهن قزوین-رشت-آستارا و از طریق آذربایجان به روسیه حمل می‌گردد.»

به نوشته روزنامه هندی، حمل و نقل کالا از طریق کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب موجب صرفه جویی در 40 درصد از زمان و 30 درصد از هزینه‌های حمل و نقل خواهد شد.

 حجم مبادلات بین آذربایجان و ایران کاهش یافته است(خبرگزاری «آپا» 30 تیرماه)

به گزارش کمیته دولتی گمرک در ماههای ژانویه-ژوئن سال 2020، حجم مبادلات تجاری بین آذربایجان و ایران 155 میلیون 552.1 هزار دلار بوده است که این رقم در مقایسه با دوران مشابه سال گذشته 50 درصد کمتر است. در شش ماه اول سالجاری حجم صادرات از آذربایجان به ایران 18 میلیون 86.8 هزار دلار بوده است که این رقم در مقایسه با دوران مشابه سال 2019 میلادی 21.4 درصد (4 میلیون 930.5 هزار دلار) کمتر است. حجم واردات از ایران 137 میلیون 465.3 هزار دلار بوده است که این آمار در مقایسه با دوران مشابه سال گذشته 50 درصد (153 میلیون 162 هزار دلار) کمتر است. در نتیجه در مدت یاد شده به میزان 119 میلیون 378.5 هزار دلار  تعادل منفی بوجود آمده است که در مقایسه سالانه 2.2 برابر کمتر است.

 روابط اقتصادی منطقه ای و بین المللی:

چشم اندازهای همکاری بین کمیته دولتی گمرک آذربایجان و برنامه توسعه سازمان ملل مذاکره گردید(خبرگزاری «آذرتاج» 20 تیرماه)

به گزارش رسیده از کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان روز 9 جولای مراسم تحویل وسایل نقلیه که از طرف برنامه توسعه سازمان ملل جهت اهداء به کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان در چارچوب طرح «حمایت از توسعه گذرگاه مرزی «قیرمیزی کورپو» در مرز آذربایجان و گرجستان» خریداری شده است، برگزار گردید. در این مراسم سفر مهدی اف رئیس کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان و آلساندرو فراکاستی نماینده منطقه ای برنامه توسعه سازمان ملل شرکت کردند. صفر مهدی اف در این مراسم  از همکاری کارآمد بین کمیته گمرک و برنامه توسعه سازمان ملل ابراز رضایت نمود و گفت: «مطمئن هستم این همکاری بیش از پیش محکمتر می‌گردد. اصلاحاتی که با رهبری الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در نهادهای گمرکی انجام گرفته است موجب تسریع تردد از مرزها، تسهیل عملیاتهای گمرکی شده و در تامین شفافیت و رفع اقتصاد سایه نقش مهمی داشته است.» رئیس کمیته دولتی گمرک با اشاره با طرح «حمایت از توسعه گذرگاه مرزی «قیرمیزی کورپو» در مرز آذربایجان و گرجستان» گفت: «در سایه این طرح سمینارهایی برای مامورین گمرک برگزار شده است که خیلی مفید بوده است.»

آلساندرو فراکاستی نماینده منطقه ای برنامه توسعه سازمان ملل در این مراسم با اشاره همکاری دیرینه با کمیته گمرک اصلاحات انجام گرفته در بخش گمرک در جمهوری آذربایجان را مثبت ارزیابی نمود. در ادامه این دیدار مسایل همکاری در خصوص تهیه مقررات جدید گمرک، تکمیل ساختار اداره سرویس بهداشتی کمیته گمرک، تکمیل برنامه آموزشی کمیته گمرک مذاکره گردید. در پایان 10 دستگاه خودرو  که از طرف برنامه توسعه سازمان ملل در چارچوب طرح «حمایت از توسعه گذرگاه مرزی «قیرمیزی کورپو» در مرز آذربایجان و گرجستان» خریداری شده است به کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان اهداء گردید.

 حرکت قطار کانتینری چین-ایتالیا از سر گرفته شد(خبرگزاری «آذرتاج» 25 تیرماه)

به گزارش «آدی کانتینر» حرکت قطار حامل کانتینرهای که از چین به ایتالیا رب گوجه فرنگی حمل می‌کند از سر گرفته شد. این قطار که عبارت است از 82 کانتینر با کشتی فدیر قزاقستان از بندر آکتائو به بندر الت انتقال یافت. این کانتینرهای 20 فوتی پس از باراندازی و بارگیری در بندر الت از طریق خطوط ریلی به بندر پوتی در گرجستان و از آنجا بوسیله کشتی به ایتالیا حمل می‌شود. اپراتور این حمل و نقل مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر می‌باشد. گفتنی است پس از شیوع ویروس کرونا در حرکت قطارهای کانتینری از چین به ایتالیا وقفه ایجا شده بود.

 قطارهای کانتینر از چین به ترکیه سریعتر به مقصد می رسند(خبرگزاری «آذرتاج» 26 تیرماه)

در نتیجه همکاری بین اعضای کنسورسیوم حمل و نقل بین المللی ترانس خزر («آدی کانتینر» - آذربایجان، «کتز اکسپرس» - قزاقستان، «جی آر لجستیک» - گرجستان و «پاسیفیک اورسیا لجیستیک» - ترکیه) قطارهای ارسالی قبل از موعد به ترکیه می رسند و این امر به یک رویه تبدیل شده است. بطوری که یک قطار بلوک دارای 47 کانتینر که از ایالت سیان چین به مقصد استانبول راه افتاده بود 3 روز زودتر از موعد در نظر گرفته شده رسیده است. این کانتینرهای 40 فوتی که بارهای مختلف را حمل می‌کردند بوسیله کشتی از بندر آکتائو به بندر باکو رسانده شده و از بندر باکو بوسیله خط راه آهن به مقصد ترکیه ارسال گردیده است. بطور کلی این قطار قرار بود در مدت 19 روز به مقصد برسد ولی در سایه کار هماهنگ بین اعضای این کنسرسیوم، در مدت 16 روز به مقصد خود رسیده است.

 شرکت سوکار در ماه اگوست به بلاروس 85 هزار تن نفت صادر می‌کند(خبرگزاری «رپورت» 26 تیرماه)

آلکساندر تیشنکو سخنگوی شرکت دولتی «بلت نفت اکزیم» بلاروس گفت: «شرکت سوکار آذربایجان در ماه اوت به بلاروس 85 هزار تن نفت ارسال خواهد نمود. قرار است نفتکش مذکور در اوایل اگوست به بندر اودسا برسد. این نفتکش در 31 جولای و یا اول اوت از بندر سوپسا گرجستان به راه می افتد و  دو –سه روز دیگر به بندر جنوب می رسد. گفتنی است شرکت سوکار در ماه ژوئن به بلاروس از طریق بندر سوپسا در گرجستان 85-90 هزار تن نفت خام ارسال نموده بود. قرار است شرکت سوکار در سال 2020 به بلاروس 1 میلیون تن نفت خام ارسال نماید.»

 مذاکراتی در رابطه با تشویق مناسبات آمریکا-آذربایجان برگزار گردید(خبرگزاری «رپورت» 27 تیرماه)

با هماهنگی اتاق بازرگانی آمریکا-آذربایجان که در آمریکا فعالیت می‌کند، کنفرانسی در خصوص نقش جمعیت آذربایجانی‌های مقیم در ایالت متحده در تشویق تجارت بین آمریکا و آذربایجان برگزار گردید. هدف اصلی این کنفرانس ارزیابی امکانات جمعیت آذربایجانی‌های مقیم آمریکا در این خصوص و بررسی بخشهایی از تجارت که ممکن است بین دو کشور تحقق یابد، می‌باشد. در این کنفرانس ژایدو سینخ رئیس دفتر آژانس توسعه بین المللی(USAID) در جمهوری آذربایجان، یوسف عبد الله یف سرپرست صندوق تشویق صادرات و سرمایه گذاری در آذربایجان (آذپرومو)، الشن بالاغولان اف مدیر شرکت «WCCInternational» سخنرانی نمودند. در این کنفرانس همچنین تعدادی از نمایندگان شرکتهای آذربایجانی مقیم آمریکا، همچنین نمایندگان شرکتهای آذربایجانی علاقمند به تجارت با آمریکا شرکت داشته اند.

 پیش بینی می‌شود همکاری‌های اقتصادی بین آذربایجان و ترکیه بیشتر گسترش یابد(خبرگزاری «رپورت» 27 تیرماه)

نائیل اولپاک رئیس سازمان روابط خارجی اقتصادی ترکیه در نشست آنلاین «روابط تجاری ترکیه-آذربایجان» گفت: «حجم مبادلات تجاری بین ترکیه و آذربایجان از 2 میلیارد دلار فرا رفته است. هدف ما افزایش این رقم است. ساختن یک سیستم انتقال کانتینر تامین کننده حمل 3500 تن بار در خط راه آهن باکو-تفلیس- قارص در چارچوب اقدامات علیه بیماری همه گیر برای همه ما واجب است.

بیماری همه گیر در کشورها به خصوص در صنعت گردشگری اثر منفی گذاشته است. ولی در چارچوب گردشگری سلامت، همکاری دو کشور مهم است. موضوع مربوط به استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین آذربایجان و ترکیه مورد بحث قرار می‌گیرد که این امر رفاه را برای زندگی ما به ارمغان می آورد».

 همکاری‌های اقتصادی بین آذربایجان و ترکیه مذاکره گردید(پرتال خبری «ملی.آذ» 31 تیرماه)

بین میکائیل جباراف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان و خانم رخسار پکجان وزیر تجارت ترکیه گفتگوی تلفنی انجام گرفته است. طرفین در این گفتگوی تلفنی توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور را مورد مذاکره قرار داده اند.  وزیر اقتصاد آذربایجان با اشاره به گسترش همکاری‌های دو کشور گفت: ظرفیت های خوبی برای افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور وجود دارد و  کارهای انجام گرفته موجب افزایش آن خواهد شد. طرفین مسایل توسعه بخشهای مختلاف اقتصاد، از جمله تجارت، حمل و نقل، ترانزیت، گمرک، گردشگری و  دیگر مسایل قابل توجه را نیز مذاکره نموده اند.

وزیر تجارت ترکیه در این گفتگو موضع دولت خود را در رابطه با حوادث اخیر در مرز آذربایجان-ارمنستان، بار دیگر اعلام نموده و گفته است: «ما از موضع حق آذربایجان حمایت می‌کنیم و با تمام ارتباطات سیاسی و اجتماعی در منطقه در کنار آذربایجان هستیم».

میکائیل جبار اف با تأکید بر اینکه آنها پشتیبانی دولت ترکیه را طبق معمول به صورت شفاف و صریح احساس می‌کنند، گفت: کشور و مردم جمهوری آذربایجان نسبت به دشمنان هوشیار است، سیاست تهاجمی ارمنستان شکست خواهد خورد و از حمایت دولت ترکیه در همه سطوح تقدیر  می نماییم.

روزنامه ینی مساوات 20 تیرماه

جمهوری آذربایجان و روسیه توافقنامه جدید همکاری در زمینه انرژی آماده می‌کنند.

خبرگزاری «آذرتاج» 25 تیرماه

به گزارش اپراتور تجاری سیستم برق گرجستان، این کشور در ماه‌های ژانویه - ژوئن سالجاری از جمهوری آذربایجان به ارزش 415.97 میلیون کیلو وات ساعت برق وارد کرده است که سهم آذربایجان در کل برق وارداتی گرجستان 52.8 درصد بوده است.

به گزارش اتحادیه وارد کنندگان محصولات نفتی گرجستان در ماه‌های ژانویه جون سالجاری گرجستان از آذربایجان 88.8 هزار تن سوخت وارد نموده است که این حجم 17.8 درصد کل سوخت وارداتی گرجستان را تشکیل می دهد.

خبرگزاری رپورت 26 تیرماه

به گزارش کمیته دولتی آمار در ماه‌های ژانویه- ژوئن سالجاری از طریق خطوط نفتی آذربایجان 18 میلیون 356.7 هزار تن نفت منتقل شده است. بنابراین گزارش 80 درصد این نفت از طریق خط لوله باکو- تفلیس- جیحان منتقل شده است که حجم آن 14 میلیون 685.9 هزار تن بوده است. در مدت یاد شده از طریق این خط لوله 2 میلیون 100.2 هزار تن نفت ترانزیت شده است.

 اخبار در ارتباط با پاندمی‌کووید – 19

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در جمهوری آذربایجان به بیش از ۲۸ هزار نفر در روز سه شنبه 31 تیرماه

شمار مبتلایان به کووید-19 در روز 31 تیرماه در جمهوری آذربایجان به بیش از ۲۸ هزار نفر رسید.

به نقل از ستاد ویژه مبارزه با کرونا در جمهوری آذربایجان، طی ۲۴ ساعت گذشته 352 نفر بیمار قطعی آلوده به ویروس کرونا شناسایی شده که این تعداد در مقایسه با آمار هفته‌ها و روزهای گذشته کاهش یافته است و با این تعداد آمار مجموع مبتلایان به کرونا در این کشور به ۲۸۲۴۲ نفر رسید

براساس این گزارش با مرگ ۱۳ نفر دیگر براثر کرونا  تعداد جان باختگان هم به ۳۷۶ نفر افزایش یافت.

با بهبودی ۴۴۹ نفر بیمار کرونایی، مجموع بهبود یافته‌ها هم اکنون به ۱۹۹۳۹ نفررسیده است.

در زمان بیماری همه گیر نرخ بهره وام برای وامهایی که تأمین کنندگان مواد غذایی دریافت کرده اند یارانه داده می‌شود(خبرگزاری «آپا» 20 تیرماه)

کابینه وزرای آذربایجان «مقررات یارانه دهی برای نرخ بهره وام هایی که موسسه‌های خصوصی فعال در بخش هایی که از بیماری همه گیر ویروس کرونا ضرر دیده اند» تایید نمود. در یکی از بندهای این مقررات آمده است: «دولت آذربایجان برای نرخ بهره شش ماه اول وام هایی که به منظور تامین مواد غذایی ضروری در کشور گرفته می‌شود یارانه می دهد». این یارانه با بهره 10 درصد از نرخ سود وام ارائه می‌شود. اگر نرخ بهره کمتر از 10 درصد باشد، یارانه سود در میزان نرخ بهره وام ارائه می‌شود.

به وزارت دارایی جمهوری آذربایجان اختیارات جدید داده شد(خبرگزاری «رپورت» 20 تیرماه)

کابینه وزرای جمهوری آذربایجان مقررات ارایه ضمانت نامه دولتی و یارانه دادن به نرخ بهره وام های بانکی برای موسسه‌های مشغول به فعالیت در بخشهایی که تحت تأثیر بیماری ویروس کرونا قرار دارند تایید نمود. براساس این تصمیم، به سامر شریف اف وزیر دارایی اختیار داده می‌شود به نمایندگی از دولت جمهوری آذربایجان توافق نامه چارچوب ضمانت نامه را امضا کند. بر اساس مقررات تصویب شده وامهای تا سقف 300 میلیون منات با ضمانت نامه دولتی تامین خواهد شد. این ضمانت نامه دولتی بر اساس قرارداد ضمانت چهارچوب که بین وزارت دارایی و صندوق توسعه کارآفرینی امضا شده است، لازم الاجرا می‌شود. لازم به ذکر است که مطابق با مقررات اول، صدور ضمانت نامه‌های دولتی برای وام هایی که توسط کارآفرینان گرفته می‌شود تا 31 دسامبر 2021 انجام می‌شود.

جمهوری آذربایجان و ایران از سرگیری پروازها بین دو کشور را مورد مذاکره قرار می دهند(خبرگزاری رپورت  23 تیرماه)

"جواد جهانگیرزاده" سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری «رپورت» اعلام نمود: «آذربایجان و ایران موضوع از سرگیری پروازها بین دو کشور را مورد مذاکره قرار می دهند. علیرغم شیوع پاندومی ویروس کرونا، تردد کامیون‌ها از مرزهای دو کشور هیچ وقت به طور متوقف نشده است. همکاری نزدیک میان سفارت ایران و ستاد عملیاتی نزد کابینه وزرای جمهوری آذربایجان برقرار بوده است. بیش از هزار نفر از شهروندان ایران که در دوران قرنطینه در آذربایجان مانده بودند، طی شش مرحله هماهنگی، به ایران بازگشتند. همچنین 160 نفر از شهروندان جمهوری آذربایجان که در ایران مانده بودند، از طریق پرواز تهران ـ باکو و نیز پایانه مرزی آستارا و بیله سوار به کشور خود برگشتند. سفارت آذربایجان در ایران نیز نقش مهمی در این روند ایفا کرده است».

 آذربایجان پروازهای هوایی با انگلیس را از سر گرفت(پرتال خبری «اخو 24 کم» 18 تیرماه)

به گزارش شرکت هوایی آذال از 16 جولای تا 27 اوت این شرکت هر هفته یک پرواز در مسیر باکو-لندن-باکو انجام خواهد داد. فروش بلیط برای این پروازها با رعایت شرایط ویژه انجام خواهد گرفت. بطوری که از این پرواز افرادی که حق ورود به بریتانیا دارند می‌توانند استفاده کنند. بر اساس مقررات جدید اعمال شده از طرف دولت بریتانیا مسافرانی که قصد پرواز به لندن دارند باید 48 ساعت قبل از پرواز در سایت (//www.gov.uk/provide-journey-co...) ثبت نام نمایند در غیر این صورت اداره مهاجرت این کشور افراد مزبور را به مبلغ 100 فونت استرلینگ جریمه خواهد نمود. شهروندان آذربایجانی و خارجی‌هایی که حق اسکان در آذربایجان دارند می‌توانند از این پرواز استفاده نمایند. دانشجویانی آذربایجانی که در کشورهای خارجی تحصیل می‌کنند در هنگام خرید بلیط می‌توانند از تخفیف 30 درصد بهره مند شوند. گفتنی است همه مسافران باید مدرک آزمایش کووید 19 ارایه دهند.

(خبرگزاری «رپورت» 31 تیرماه)

شهمار موسم اف مدیر شعبه امور اقتصادی و سیاست توسعه نوآورانه در نهاد ریاست جمهوری آذربایجان در نشست خبری ستاد عملیاتی مبارزه با ویروس کرونا گفت: « قصد داریم از روز 5 آگوست در رژیم قرنطینه تا حدی تعدیل کنیم، ولی اگر دوباره تعداد ابتلا به بیماری افزایش یابد، چاره ای جز شدیدتر کردن رژیم قرنطینه نخواهیم داشت. دولت خواهان ادامه قرنطینه نیست. دولت علاقمند است که مردم کار کنند، اقتصاد توسعه یابد، مالیات پرداخت شود. برای این کار باید ما به دستورات بهداشتی عمل کنیم، ماسک بزنیم، دست ها را شستشو کنیم، فاصله اجتماعی را رعایت نماییم».

به بیش از 212 هزار کارمند بیش از 95.6 میلیون منات پرداخت شده است(خبرگزاری «آذرتاج» 31 تیرماه)

شهمار موسم اف مدیر شعبه امور اقتصادی و سیاست توسعه نوآورانه در نهاد ریاست جمهوری آذربایجان در نشست خبری ستاد عملیاتی مبارزه با ویروس کرونا گفت: به منظور پرداخت بخشی از حقوق کارکنانی که در بخشهای آسیب دیده از بیماری همه گیر کار می‌کردند، به بیش از 212 هزار کارمند 95 میلیون 636 هزار منات پرداخت شده است. همچنین به کارآفرینان کوچک که در بخشهای آسیب دیده فعالیت می‌کردند به مبلغ 63 میلیون منات کمکهای مالی پرداخت شده است که تعداد این کارآفرینان 105 هزار 723 نفر بوده است.  اصلاحات در قانون ویژه در خصوص اعطای تسهیلات مالیاتی به کارآفرینانی که در بخشهای آسیب دیده از بیماری همه گیر فعالیت می‌کردند، یکی دیگر از حمایتهای دولتی بوده است.

هم اکنون نیز اعطای ضمانت به نیم میلیارد منات وامی‌که به کارآفرینان فعال در بخش های مذکور و نیز یارانه نمودن سودهای بانکی شروع شده است. دولت به صندوق توسعه کارآفرینی 35 میلیون منات پرداخت نموده است. بطور کلی برای همه این فعالیتها 353 میلیون منات پول هزینه شده است. این روند تا پایان سالجاری ادامه خواهد داشت. مبلغ عمومی‌بسته حمایتی 900 میلیون منات می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما