معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۳۱

تحولات و رویدادها در دانمارک تحت تاثیر بیماری کرونا

در پی شیوع ویروس کرونا و تحت تاثیر این همه گیری در کشور دانمارک تحولات و وقایعی طی دو هفته اخیر روی داده است که به برخی از آنها در این گزارش اشاره شده است.

پیشرفت در توسعه واکسن کرونا – آزمایش های بالینی در شش ماه آینده

یک واکسن کرونا که توسط موسسه ملی سرم دانمارک تولید شده در آزمایش بر روی موش ها نتایج امیدوار کننده از خود به نمایش گذاشته و در مرحله بعد بر روی میمون‌ها آزمایش خواهد شد. این واکسن تحت عنوان کوآکسیس، CoVaxix، تحت نظر پروفسور اندرس فومزگارد، رئیس لابراتوار توسعه و تحقیق ویروس، تولید شده و بعد از آزمایش بر روی میمون‌ها مرحله اول آزمایش بالینی آن در شش ماه آینده شروع خواهد شد. پروفسور فومزگارد گفت: ما در طول سالیان سال و با انجام پروژه‌های ملی و بین المللی بر روی توسعه و بهینه سازی واکسن‌های مرتبط با دی ان.ای تحقیق و کار کرده ایم. اکنون یک بستر واکسن دی ان.ای تهیه شده که نتایج امیدوار کننده ای در بر داشته است. دو واکسن آزمایشی ویروس کرونا که مشترکا توسط شرکت آلمانی BioNTech و غول داروسازی آمریکائی فیزر Pfizerتولید شده مجوز تسریع در فرایند آزمایشی را از مقامات آمریکائی دریافت کرده است. (بی تی)

افزایش صادرات و واردات دانمارک بعد از قرنطینه

با بازگشائی تدریجی فعالیت های اقتصادی در دانمارک صادرات و واردات در ماه مه روند افزایشی به خود گرفت. صادرات در این ماه افزایش 3 .3 درصدی را به ثبت رساند در حالی که در ماه آوریل شاهد کاهش 1 .6 درصدی بود. در این ماه واردات نیز بعد از یک کاهش 4 .7 درصدی در ماه آوریل، 4 .2 درصد افزایش یافت. در ماه مه مازاد تجاری 2 .9 میلیارد کرون بوده است.

در مدت سه ماهه منتهی به مه 2020 صادرات و واردات به ترتیب کاهش 6 .7 و 6 درصدی را تجربه کردند. (مرکز آمار دانمارک)

توصیه مقامات بهداشت دانمارک درباره سیاست ماسک

در یک تغییر جهت از توصیه‌های گذشته مقامات بهداشت دانمارک توصیه می‌کنند افراد در شرائط خاصی ماسک بزنند تا از ویروس کرونا در امان باشند. مقامات بهداشت دانمارک قبلا زدن ماسک در اماکن پرتردد را غیرضروری می دانست اما بنا به توصیه سازمان بهداشت جهانی تغییر عقیده داد. حالا در صورت بازدید از بیماران در بیمارستان‌ها، حضور در مناطق پرخطر مانند فرودگاه‌ها و در زمان مراقبت از نزدیکان مبتلاء به بیماری کووید-19 زدن ماسک توصیه شده است. در حال حاضر زدن ماسک در فرودگاه‌ها و در طول سفر هوائی اجباری است. همچنین وزارت بهداشت دانمارک قصد دارد در ماه آگوست از پانزده هزار نفر تست گیری تصادفی کرونا با استفاده از روشهای جدید انجام دهد. (بی تی)

پافشاری اتحادیه اروپا بر صندوق یارانه کرونا اما تخفیف بودجه 

شارز میشل، رئیس شورای اروپا، روز جمعه با ارائه یک پیشنهاد سازش برای بودجه بلند مدت ، به دانمارک و متحدانش در "گروه 4" امتیاز داد ، اما بر موضع اتحادیه اروپا در تشکیل صندوق برای جبران آسیب کرونا پافشاری کرد. آقای میشل پیشنهاد صندوق 750 میلیارد یوروئی را ارائه داد که شامل 500 میلیارد یورو یارانه و 250 میلیارد یورو وام خواهد بود تا با تاثیر مخرب ویروس کرونا در کشورهای عضو مقابله شود. 

در همین حال وی گفت به کشورهائی که پرداخت آنها بیشتر از برداشت از بودجه کمیسیون اروپاست یک تخفیف داده خواهد شد. این تخفیف شامل حال چهار کشور دانمارک، سوئد، هلند و اتریش – موسوم به "مقتصد4" و آلمان نیز خواهد شد. دانمارک در حال حاضر یک تخفیف 5 .1 میلیارد کرونی (200 میلیون یورو) دریافت می‌کند اما اگر بودجه پیشنهادی دراز مدت اتحادیه اروپا به تصویب برسد پرداخت دانمارک به این بودجه سالانه 34 درصد افزایش پیدا خواهد کرد که رقمی در حدود 6 .6 میلیارد کرون (1 میلیارد یورو) خواهد بود . در گزارش ها آمده که در صورت تصویب صندوق یارانه 750 میلیارد یوروئی، تنها یک کشور کمتر از دانمارک متنفع خواهد گردید.

 ایتالیا و اسپانیا که آسیب زیادی از کرونا متحمل شدن اند به ترتیب 173 و 140 میلیارد یورو بصورت یارانه و وام دریافت خواهند کرد. کمترین کمک نصیب لوکزامبورگ خواهد شد که کمتر از 2 .2 میلیارد یوروی سهم دانمارک خواهد بود. یونان با 15715 کرون (2100 یورو) برای هر نفر بیشترین دریافت سرانه  را دریافت خواهد کرد که پنج برابر مبلغ 2818 کرون سهم دانمارک خواهد بو. مته فردریکسن، نخست وزیر، مخالف بودجه درازمدت اتحادیه اروپا است اما ماه گذشته اعلام کرد که این بودجه را وتو نخواهد کرد. بودجه اتحادیه اروپا باید با اجماع به تصویب برسد. (دی آر)

بازگشائی مرز دانمارک  با سوئد – اما آسیب دیدن روابط بخاطر قرنطینه

ساکنان منطقه اسکوئن، جنوب سوئد، حالا اجازه دارند بدون هیچ محدودیتی وارد دانمارک شوند. اما محدودیت های چهار ماهه روابط بین دو کشور اسکاندیناوی را خدشه دار کرده است. فیلیپ سندربرگ، شهردار لوند، واقع در نزدیکی کپنهاگ، گفت منطقه اسکوئن – کپنهاگ بزرگ آنقدر در هم تنیده اند که باید بعنوان یک منطقه شناخته شوند. وی افزود: من نگران از دست دادن رقابت پذیری و رشد هستم که می‌تواند به کاهش درآمد و بیکاری منجر گردد. بستن مرز بین کپنهاگ و لوند مثل آن است که جاده کپنهاگ به روسکیلده بسته شود.

سوئدی‌ها مدعی هستند که گرچه نرخ ابتلاء به بیماری کووید-19 در منطقه استکهلم بالا بوده اما منطقه اسکوئن هم ردیف کپنهاگ بوده و در نتیجه ساکنان این منطقه دل آزرده شده اند چون می‌بینند که دانمارکی‌ها براحتی به سوئد سفر می‌کنند اما آنها اجازه نداشته اند وارد خاک دانمارک شوند.  

بندیکته کر، شهردار هلسینگور دانمارک، گفت منتظر سفر سوئدی‌ها به این شهر مرزی است چون درآمد سالانه این شهر از این بابت در حدود 400 میلیون کرون می‌باشد. وی همچنین اذعان داشت که محدودیت مرزی به رابطه با سوئد آسیب رسانده است. سوئدی‌ها احساس می‌کنند به آنها توهین شده و التیام بخشی این زخم مدت ها بطول خواهد انجامید. (دی آر)

دانمارکی‌ها  از گردشگران خارجی در دوران کرونا استقبال نمی‌کنند

گردشگران خارجی ممکن است وسوسه شوند که به دانمارک سفر کنند چون به نظر می رسد ویروس کرونا در این کشور تحت کنترل قرار گرفته است، اما همه دانمارکی‌ها از آمدن گردشگران راضی نیستند. در یک نظرسنجی جدید سفر شهروندان آمریکا، چین و ایتالیا با مخالفت به ترتیب 69، 67 و 51 درصد دانمارکی‌ها روبرو شده است. استقبال از ژرمن‌ها در بالاترین سطح قرار دارد. تنها 26 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی مخالف سفر آلمانی‌ها به دانمارک بودند.

در این نظرسنجی شهروندان فنلاند و نروژهمانند دانمارکی‌ها بخاطر نرخ بالای ابتلاء به بیکاری کووید -19 در سوئد، مخالف سفر شهروندان این کشور همسایه به کشورهای خود هستند. در فنلاند این مخالفت 81 درصد عنوان شده است. رقم های مشابه در نروژ و دانمارک به ترتیب 73 و 61 درصد گزارش شده است.

سوئد تنها در میان کشورهای پیشرفته از قرنطینه کرونا خودداری ورزید که نتیجه آن نرخ ابتلای بالاتر نسبته به همسایگان خود بوده است.  سوئد قرنطینه به اجراء نگذاشت اما سعی کرد شهروندان خود را به رعایت فاصله گذاری ترغیب نماید. نرخ ابتلاء در این کشور تقریبا 54 نفر در هر 100000 نفر بوده که پنج برابر دانمارک گزارش شده است. در این نظرسنجی آمده که تنها 6 درصد دانمارکی‌ها در حال حاضر مایل به سفر به آمریکا هستند. (بی تی)

دانمارک مرزهای خود را با احتیاط برای شهروندان سوئد باز می‌کند

حضور گردشگران برای دانمارک نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار است. به گزارش رسانه محلی؛ دولت دانمارک مرزهای خود را به روی برخی از گردشگران سوئدی از شهرهای Blekinge, Kronoberg, Ska ne Västerbotten بازکرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما