معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۶۵

اخبار اقتصادی گینه استوایی (هفته دوم تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی گینه استوایی هفته دوم تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

 وام 122 میلیون یورویی بانک توسعه کشورهای آفریقای مرکزی به گینه استوایی

بانک توسعه کشورهای آفریقای مرکزی (BDEAC) با پرداخت وامی‌به ارزش 80 میلیارد فرانک سیفا ( معادل 122 میلیون یورو) به گینه استوایی برای تکمیل پروژه نیروگاه برق آبی سنجی در آن کشور موافقت نمود.

شایان ذکر است که پروژه 467 میلیون یورویی احدث سد و نیروگاه 200 مگاواتی سنجی (Sendje) بر روی رودخانه ولر (Weller) واقع در چهل کیلومتری شرق شهر بندری باتا در سال 2012 آغاز شده و بر اساس اعلام شرکت اوکراینی داگلاس الاینس، مجری این پروژه، تا پایان جاری میلادی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

 

آخرین آمار ابتلا به کرونا در گینه استوایی

بر اساس اعلام کمیته ویژه مقابله و کنترل کرونای گینه استوایی تا تاریخ 6 جولای 2020 شمار کل بیماران مبتلا به کرونا در آن کشور 3071 نفر بوده است که از این میزان 842 نفر سلامتی خود را بازیافته و 51 نفر نیز در اثر این بیماری جان باخته اند. در عین حال روز چهارشنبه، مورخ اول جولای 2020 و در مراسمی‌که در محل کاخ ریاست جمهوری گینه استوایی برگزار شد، نمایندگان شرکت دولتی مهندسی و ساخت چین در اقدامی‌به منظور حمایت از اقدامات دولت گینه استوایی در مبارزه با کرونا و همچنین نمایش همبستگی دو ملت گینه استوایی و چین، تعداد 6 هزار ماسک جراحی را به آقای «بالتازار اسونو اوورو»، رئیس نهاد ریاست جمهوری آن کشور تحویل نمودند.

 

تداوم مذاکرات نفتی گینه استوایی و لوک اویل

وزارت معادن و هیدروکربن گینه استوایی در حال انجام مذاکراتی برای شروع عملیات توسعه بلوک نفتی EG-27 آن کشور توسط شرکت نفت لوک اویل روسیه است.

خاطر نشان می سازد، شرکت لوک اویل در جریان مناقصه موسوم به EG Ronda 2019  در نوامبر سال 2019 موفق شد، امتیاز بهره برداری از این بلوک نفتی را که در منطقه نفتی نیجر واقع شده است اخذ نماید، اما تأخیر این شرکت در ارائه اسناد لازم جهت شروع عملیات توسعه میدان مذکور نارضایتی وزارت معادن و هیدروکربن گینه استوایی را موجب شده است.

آقای «گابریل امبگا اوبیانگ لیما»، وزیر معادن گینه استوایی در واکنش به تأخیر شرکت لوک اویل در ارائه اسناد لازمه تاکید نمود، وزارت متبوع ایشان به مذاکرات خود با این شرکت ادامه داده و حتی قصد دارد فرصت بیشتری را در اختیار آن قرار دهد اما درعین حال در صورت عدم اجرای تعهدات از سوی لوک اویل، بلوک نفتی مورد اشاره در اختیار شرکت علاقمند دیگری قرار خواهد گرفت.

شرکت لوک اویل روسیه همچنین در تاریخ 23 اکتبر 2019 و در حاشیه اجلاس سران روسیه-آفریقا در شهر سوچی، یادداشت تفاهمی را با وزارت معادن و هیدروکربن گینه استوایی برای توسعه فعالیت های خود در حوزه اکتشاف و استخراج نفت آن کشور منعقد کرده است.

 

توقف عملیات احداث دیوار مرزی با کامرون

در پی مذاکرات انجام گرفته میان وزرای دفاع گینه استوایی و کامرون، گینه استوایی با توقف عملیات احداث دیوار مرزی مورد مناقشه با کامرون موافقت نمود. در این مذاکرات دو روزه که در یائونده-پایتخت کامرون- برگزار شد، دو طرف همچنین با عقب نشینی نیروهای نظامی از مرز مشترک موافقت نمودند.

آقای «لیندرو بکاله انکوگو»، وزیر دفاع گینه استوایی پس از دو روز مذاکره پشت درهای بسته، در مصاحبه با خبرنگاران تأکید نمود، کشورش ساخت دیوار مرزی را متوقف نموده و ارتش های دو کشور از خطوط مرزی به پادگان‌های نظامی خود بازخواهند گشت. این مقام گینه استوایی همچنین مدعی شد، کشور توافق کرده اند که اختلافات را کنار گذاشته و از این پس به مقابله با دشمنان و مخاطرات مشترک نظیر دزدان دریایی و گروهای مسلحی که در مرزهای گینه استوایی و کامرون با حمله به غیرنظامیان اموال آنها را غارت می‌کنند، بپردازند.

آقای «ژوزف بتی»، وزیر دفاع کامرون نیز ضمن تاکید بر توافق دو کشور برای توقف درگیری‌ها از ادامه مذاکرات برای پایان دادن به اختلافات مرزی خبر داد.

شایان ذکر است آقای «تئودورو اوبیانگ انگوئما امباسوگو»، رئیس جمهور گینه استوایی طی فرمانی که در سال 2019 صادر نمود، خواستار احداث دیواری در مرزهای آن کشور با کامرون برای ممانعت از ورود غیرقانونی شهروندان سایر کشورها شده بود که احداث این دیوار با مخالفت جدی کامرون مواجه شده و حتی موجب بالاگرفتن تنش مرزی بین دو کشور و کشته شدن حداقل هفت مرزبان کامرونی در درگیری نظامی ماه گذشته شد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما