معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۵۴

صادرات و واردات محصولات بخش کشاورزی و صنایع غذایی ترکیه

سازمان آمار ترکیه اعلام کرد که در 5 ماه نخست سال جاری میلادی ، صادرات و واردات این کشور در بخش کشاورزی و صنایع غذایی به ترتیب 8.15 میلیارد دلار و 6.69 میلیارد دلار بوده است .صادرات و واردات ترکیه در بخشهای فوق در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب 10.9 درصد و 18.4 درصد افزایش یافته است .

بررسی میزان صادرات و واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی ترکیه در 4 ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته  نشان میدهد که صادرات 16.1 درصد و واردات 20.6 درصد افزایش داشته است .  

نگاهی به آمار ماهیانه صادرات و واردات ترکیه در بخشهای کشاورزی ومواد غذایی حاکی از آن است که در ماه می سال جاری میلادی نسبت به همین ماه در سال گذشته ، صادرات بخشهای فوق با9.1 درصد کاهش ، 1.36 میلیارد دلار و واردات نیزبا 11.2 درصد افزایش به 1.47 میلیارد دلار بوده است  . 

تراز تجارت خارجی محصولات کشاورزی و مواد غذایی ترکیه در 5 ماه نخست سال 2020 میلادی با 14 درصد کاهش 1.46 میلیارد دلار میباشد .  

ارزش واحد صادرات محصولات در بخشهای مذکور در 5 ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با 1.6 درصد افزایش 1.035 دلار در تن و ارزش واحد واردات نیز با 3.6 درصد افزایش 480 دلار در تن اعلام شده است  . 

اهم کالاهای صادراتی ترکیه در 5 ماه نخست سال جاری میلادی مغز فندق ، آرد و ماکارونی میباشد که در کل 15.1 درصد از حجم صادرات این کشور را تشکیل میدهند . 

اهم اقلام وارداتی ترکیه نیز در 5 ماه نخست سال جاری میلادی به ترتیب گندم ،  سویا و روغن آفتابگردان میباشد که در کل 23.9 درصد از واردات این کشور را تشکیل میدهند.  

 نگاهی به آمار صادرات ترکیه در 5 ماه نخست سال جاری میلادی نشان میدهد که انواع گردو ، فندق ، پسته  ، میوه تازه ، روغن‌های نباتی ، سبزیجات و میوه‌های خشک بیشترین صادرات را داشته اند ومجموع صادرات این محصولات 41.1 درصد از کل صادرات کشور را تشکیل داده است. 

خوراک دام ، روغنهای گیاهی ، آرد ، کاکائو و شکلات نیز از جمله اقلامی هستند که بیشترین واردات را در 5 ماه نخست سال جاری به ترکیه داشته و در کل 63.8 درصد از کل واردات این کشور را تشکیل میدهند . 

در ماههای نخست سال جاری میلادی میوه‌های آجیلی با پوسته خشک نظیر فندق ، گردو و پسته با 208 میلیون دلار بیشترین افزایش صادرات را داشته و پس از آن انواع روغن نباتی با 208 میلیون دلار و میوه تازه با 175 میلیون دارای بیشترین افزایش میزان صادرات به خارج از کشور را دارا بوده است  .

 در ماه‌های نخست سال 2020 میلادی صادرات آرد ، تخم مرغ ، توتون ، محصولات دریایی وصنعت ماهیگیری از سوی ترکیه بیشترین میزان کاهش را داشته است  .

 در 5 ماه نخست سال جاری میلادی روغنهای نباتی با 188 میلیون دلار ، حبوبات 162 میلیون دلار و میوه‌های آجیلی با پوسته سخت با158 میلیون دلار بیشترین محصولات وارداتی به ترکیه بوده اند .

 میزان افزایش واردات ترکیه در 5 ماه نخست سال جاری میلادی درحبوبات 206.4 درصد و میوه‌های آجیلی با پوسته سخت نیز 133.5 درصد میباشد .

 در ماه‌های نخست سال جاری میلادی واردات دام زنده به این کشور 188 میلیون دلار ، سبزیجات 60 میلیون دلار و گوشت قرمز نیز 15 میلیون دلار کاهش یافته است .

اقلام صادراتی ترکیه به عراق شامل آرد ، گوشت مرغ و کنسرو گوجه فرنگی ، به آلمان  شامل فندق ، مغز فندق و پوره فندق و به روسیه نیز گوجه فرنگی ، نارنگی و لیمو میباشد .  

نگاهی به وضعیت واردات ترکیه در ماههای نخست سال جاری میلادی نشان میدهد که این کشور بیشترین واردات خود را از روسیه با 1 میلیارد و 430 میلیون دلار ، برزیل با 550 میلیون دلار و اوکراین با 435 میلیون دلار انجام میدهد .محصولات  این سه کشور به تنهایی 36.1 درصد از کل واردات ترکیه را شامل میشود . 

واردات ترکیه از روسیه شامل گندم ، روغن آفتابگردان و دانه آفتاب گردان بوده و واردات این کشور از برزیل شامل سویا ، توتون و قهوه و از اوکراین نیز گندم ،  سویا و ذرت میباشد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما