معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۳۸

اقدامات و تصمیمات اخیر جمهوری آذربایجان در خصوص مبارزه با کرونا

اقدامات و تصمیمات جمهوری آذربایجان در خصوص مبارزه با کرونا در نیمه اول تیر ماه 1399 به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

 اولین مورد شناسایی ویروس کرونا در  جمهوری آذربایجان در تاریخ 24 مارس 2020 صورت گرفت. از این زمان تا تاریخ 30 می 2020 مقررات مربوط به قرنطینه تمدید شده بود. اما در تاریخ 31 می‌ برای اولین بار مقررات قرنطینه ای در کل کشور کاهش یافت و تمامی مراکز اقتصادی، فرهنگی و مدنی گشایش یافتند. با گسترده شدن بیماری کرونا طی روزهای اخیر در این کشور، دولت بار دیگر تصمیم گرفت تا از تاریخ 18 ژوئن لغایت اول جولای مقررات قرنطینه ای به مدت 2 هفته در برخی از شهرها اجرا نماید. بر این اساس شهروندان تنها می‌توانند پس از دریافت اجازه خروج پیامکی از پلیس، از منازل خود خارج شوند.

خاطر نشان می سازد در تاریخ 2 جولای ستاد مبارزه با کرونا در  جمهوری آذربایجان بر اساس آخرین تصمیمات خود اعلام کرد: مقررات قرنطینه ای از تاریخ 5 جولای به مدت دو هفته دیگر یعنی تا تاریخ 20 جولای تمدید شد.

بر اساس مقررات جدید قرنطینه ای ، فعالیت مراکز خرید ، رستورانها، چای خانه‌ها و قهوه خانه‌ها، سالنهای آرایش زنانه و مردانه، موزه‌ها، نمایشگاه‌ها، مراکز ورزشی، تفریحی و همچنین ساحل دریا، تا 5 جولای (15تیرماه 1399) در شهرهای باکو، جلیل آباد، گنجه، لنکران، شکی، سومقائیت، آبشرون، یلواخ، سوماخ، مینگه چویر، گوی گول، باردا، حاچماز، ماسالی، سیازان و گورانبوی به تعلیق افتاده است.

سایر تحولات عمده در جمهوری آذربایجان در مدت زمان نیمه اول تیر ماه 1399 در ارتباط با شیوع کرونا به شرح زیر است :

- جمهوری آذربایجان 25 تن کمکهای بشردوستانه پزشکی را برای مبارزه با ویروس کرونا به عراق ارسال کرد. این کمکها که شامل سرنگ، ماسک، مواد ضدعفونی کننده، لباسهای محافظتی و الکل طبی بودند در تاریخ 10 تیر ماه سال جاری با شرکت هواپیمایی راه ابریشم آذربایجان ، از باکو به بغداد حمل شدند.

-  در 5 تیر ماه نیز جمهوری آذربایجان محموله ای به وزن 4.5 تن حاوی اقلام پزشکی را به کشور افغانستان اهدا نموده بود. علاوه بر این،  جمهوری آذربایجان در تاریخ 21 خرداد ماه، مبلغ 25000 دلار بعنوان کمک بشردوستانه به یمن اهداء نمود.

- جمهوری آذربایجان همچنین برای مقابله با ویروس کرونا ، از طریق سازمان ملل مبلغ 300 هزار دلار به آوارگان فلسطینی کمک کرد. این کمک بر اساس دستور آقای الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در پاسخ به درخواست دبیرکل سازمان همکاریهای اسلامی صورت گرفت.

- به گفته وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، این کشور  همچنین برای کنترل بیماری کرونا در کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین، مبلغ 10 میلیون دلار به سازمان بهداشت جهانی اختصاص داده است.

- وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فناوریهای پیشرفته جمهوری آذربایجان نیز با فراهم آوردن اینترنت رایگان و هماهنگی با وزارت آموزش این کشور، بستر مناسبی را برای برگزاری کلاسهای درسی به طور مجازی برای دانش آموزان و دانشجویان بوجود آورد.

- در دیدار دادستان کل جمهوری آذربایجان با رئیس دفتر نمایندگی صلیب سرخ جهانی در باکو ، دو طرف بر تقویت مناسبات دوجانبه تاکید کردند. در این دیدار کامران علی اف دادستان کل جمهوری آذربایجان در رابطه با سیستم قضایی این کشور و همچنین اصلاحات حقوقی انجام شده در آن توضیحاتی ارائه کرد. خانم النه آیمونه سسه را، رئیس دفتر صلیب سرخ جهانی در باکو نیز در رابطه با کمکهای بشردوستانه صلیب سرخ جهانی به شهروندان جمهوری آذربایجانی آسیب دیده از جنگ قره باغ و همچنین ارائه خدمات بهداشتی ، پزشکی و روانپزشکی به شهروندان آذری ساکن در مناطق مرزی با ارمنستان اشاره کرد. ایشان همچنین در خصوص آموزشهای بهداشتی- پزشکی ارائه شده در زمینه راههای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا.در  جمهوری آذربایجان و همچنین پروژه‌های در دست اجرای صلیب سرخ در جمهوری آذربایجان اشاره کرد و بر ضرورت تقویت همکاریها و ارتباطات نزدیک با مراجع حقوقی و قضایی آذربایجان تاکید نمود.

- پس از دیدار مورخ 25 ژوئن 2020 سفیر ایتالیا با وزیر بهداشت  جمهوری آذربایجان و ارائه پیشنهاد مربوط به برقراری همکاری میان طرفهای ایتالیایی و آذربایجانی برای انتقال تجارب مربوط به شیوه‌های کنترل بیماری کوید 19 به جمهوری آذربایجان، گروهی از کارشناسان وزارت بهداشت جمهوری آذربایجان در تاریخ 30 ژوئن 2020 با شرکت در یک نشست مشترک ویدئو کنفرانسی با کارشناسان موسسه اسپالازانی ایتالیا، پیرامون مقابله با ویروس کرونا تبادل نظر کردند.

 

تصمیم دولت جمهوری آذربایجان در منع صادرات اقلام پزشکی

- دولت جمهوری آذربایجان مقررات مربوط به منع صادرات اقلام پزشکی و تجهیزات محافظتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را که پیش از این تا تاریخ 11 تیر ماه سالجاری تعیین شده بود ، به مدت 2 ماه دیگر و تا 11  شهریور تمدید کرد. فهرست این اقلام به شرح زیر است:

1- الکل اتیلیک با غلظت 80 درصد و بیشتر از آن ؛

2- الکل اتیلیک بدون رنگ و سایر الکهای رنگی با غلظتهای مختلف ؛

3- الکل اتیلیک بدون رنگ با غلظت کمتر از 80 درصد و حجم 2 لیتر و کمتر از آن ؛

4- الکل اتیلیک بدون رنگ با غلظت کمتر از 80 درصد در ظرفی با حجم بیش از 2 لیتر ؛

5- فرآورده‌های دارویی ( برای خرده فروشی ) ؛

6- مواد ضدعفونی کننده ؛

7- کیت های آزمایشگاهی برای تشخیص ویروس کرونا ؛

8- پوشش های مخصوص کفش ؛

9- دستکشهای استریل و غیر استریل ؛

10 - پارچه و مواد اولیه برای ساخت انواع ماسکهای پزشکی و لباسهای محافظتی یکبار مصرف ؛

11- لباسهای یکسره محافظتی یکبار مصرف ویژه کادر درمانی ؛

12- انواع ماسکهای طبی و فیلتردار مخصوص کادر درمانی ؛

13- تلقهای محافظتی صورت و چشم ها برای استفاده کادر درمانی ؛

14- تجهیزات مخصوص ازن درمانی، اکسیژن درمانی، تنفس درمانی و همچنین سایر دستگاه‌های مخصوص تنفس مصنوعی و کمک تنفسی ؛

15- دماسنجهای غیر تماسی الکترونیکی قابل حمل ؛ 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما