معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۵

اخبار اقتصادی مالزی( هفته اول تیر ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور مالزی در هفته اول تیر ماه 1399 به شرح ذیل می‌باشد:

انتظار تقویت ارزش رینگت در مقابل دلار آمریکا 

پیش بینی می‌شود که قیمت رینگت در مقابل دلار در هفته آینده باز هم تقویت شود. روند فعلی قیمت نفت نسبت به ماه آوریل روندی صعودی به خود گرفته است که یکی از دلایل آن از طرفی افزایش تقاضا برای نفت و از طرف دیگر تلاش برای کاهش عرضه است. به نظر برخی تحلیل گران کاهش محدودیت های ترددی در اروپا و بخشهایی از آسیا و حتی در آفریقا باعث شده که با شروع فعالیتهای بازرگانی تقاضا برای نفت افزایش یابد. در کنار ان سازمان کشورهای صادر کننده نفت و همپیمانان آن اطمینان داده اند که اعضای این سازمان به تصمیمات اخیر مبنی بر کاش تولید پای بند خواهند بود. با توجه به اینکه مالزی بعنوان یکی از کشورهای صادر کننده نفت خام و محصولات پتروشیمی محسوب می‌شود تحولات قیمت نفت تأثیر زیادی بر روی ارزش پول ملی مالزی (رینگت) دارد هر چند پیش بینی می‌شود که تغییر قیمت دلار در مقابل رینگت در هفته آینده آنچنان چشمگیر نباشد ولی در عین حال ارزش رینگت تقویت خواهد شد و هر دلار آمریکا بین 4.25 تا 4.26 معامله خواهد شد. در هفته گذشته هر دلار آمریکا بین 4.26 تا 4.27 رینگت معامله شد. مالزی در حال حاضر در دوره recovery  در برنامه محدودیت های ترددی ( RMCO ) قرار دارد که از 10 ژوئن شروع شده و تا 31 آگوست ادامه خواهد داشت.

پیش بینی استمرار بی ثباتی در بازار بورس مالزی با توجه به تحولات شبه جزیره کره و شیوع مجدد ویروس کرونا

بنابر پیش بینی برخی تحلیلگران، بازار بورس مالزی در هفته آینده با توجه به شیوع مجدد  کووید 19 در چین و گستردگی آن در ایالات متحده آمریکا و  تنش ایجاد شده در شبه جزیره کره، با احتیاط بیشتری رفتار خواهد کرد. براین اساس  شاخص بورس مالزی KLCI FBM KLCI، در هفته آینده احتمالاً در سطح 1500 باقی می ماند. هرچند  قیمت نفت در حال بهبود است و محرک های زیادی وجود دارد که باید باعث تقویت دارایی‌ها در بازار بورس شود اما  نگرانی در میان سرمایه گذاران بخصوص پس از تحولات جهانی در هفته‌های گذشته و تنش مجدد در شبه جزیره کره وشروع موج های جدید  Covid-19 در آنها احساس می‌شود ضمن آنکه سرمایه گذاران همچنین دیگر شاخص های اقتصادی مثل وضعیت بیکاری در آمریکا را نیز رصد می‌کنند.

بورس مالزی در هفته گذشته نیز هفته ای بی ثبات را تجربه کرد و این بازار که در روز دوشنبه با سقوط 47.19 واحدی شروع شد هفته را با 1.498.83 به پایان رساند. بانک توسعه آسیا  پیش بینی کرده که  رشد تولید ناخالص داخلی مالزی در سال جاری 4.0 درصد  و در سال 2021 برابر با  6.5 درصد باشد.

تشویق مشترکان برق خانگی مالزی که مصرف ماهیانه آنها کمتر از 300 کیلووات بوده است

وزیر انرژی و منابع طبیعی مالزی آریالای دکتر شمس الانور اعلام کرد در مجموع چهار میلیون  مشترک برق خانگی که برابر یا 52.2 درصد از مصرف کنندگان داخلی برق  هستند ماهیانه کمتر از 300 کیلووات برق مصرف می‌کنند و دولت در نظر دارد اینگونه مشترکین را تشویق نماید. براین اساس به هر مشترکی که کمتر از 300 کیلو وات در ماه مصرف کرده باشد، به اندازه ارزش سه ماه حداکثر 231 رینگت ( 77 رینگت  برای هر ماه ) به آنها بابت سه ماه آوریل ، می و ژوئن به کسانی که واجد شرایط باشند اعتبار پرداخت می‌شود و این اعتبار روی قبض ماه جولای آنها لحاظ می‌گردد.

 مالزی و اندونزی برای احیا گردشگری  همکاری خواهند کرد ولی تا زمان غلبه بر اپیدمی‌کرونا باید صبر کرد

مالزی و  اندونزی برای احیاء صنعت گردشگری با یکدیگر همکاری نزدیک تری خواهند داشت ولی تا  زمانیکه  شرایط برای سفرهای بین المللی ایمن شود باید منتظر بود و در آن شرایط هر دو کشور همسایه برای تسهیل تردد گردشگران در نقاط ورودی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

خانم نانسی شکری، وزیر گردشگری، هنر و فرهنگ مالزی ( Tourism, Arts and Culture Minister Datuk Seri Nancy Shukri) اظهار داشت: صنعت گردشگری هر دو کشور مالزی و اندونزی در اثر شیوع COVID-19 آسیب دیده و تحت تأثیر قرار گرفته  اند. با توجه به اینکه مالزی عضو سازمان‌هایی چون آسه آن،  سازمان همکاریهای اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) ، سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) ، مثلث رشد اندونزی-مالزی - تایلند (IMT-GT)  و همچنین با  منطقه برونئی دارالسلام-اندونزی ، مالزی-فیلیپین که منطقه رشد ASEAN شرقی (BIMP-EAGA)  است که اندونزی که عضو آن سازمان‌ها می‌باشد، ما برای احیای صنعت گردشگری در منطقه همکاری و تسهیل تردد مسافران در نقاط مرزی و ورودی همکاری می‌کنیم ولی در حال حاضر باید همه تمرکز خود را بر مقابله با اپیدمی‌کرونا قرار دهیم تا شرایط عادی و ایمن شود.

ضرورت  دیجیتالی شدن شرکتهای کوچک و متوسط مالزی برای روبرو شدن با چالش های آتی 

محمد آزمین علی وزیر ارشد صنعت و تجارت بین الملل مالزی روز شنبه 20 ژوئن 2020 در حساب توئیتری خود به شرکتهای کوچک و متوسط مالزی پیام داد که : چاره ای جز دیجیتالی شدن برای مواجه با تحولات و اتفاقات آینده نداریم. وی یاد آور شد که در مالزی فقط بیش از  1000 شرکت کوچک و متوسط (SMEs)  وجود دارد که در صنعت خودروسازی مالزی، روباتیک فعالیت دارند که باید به برنامه توسعهTechnopreneur :TDP Xpress  بیپوندند. وی گفت: این برنامه یک سنگ بنا برای شرکتهای  SME است تا به  سمت دیجیتالی شدن حرکت کنند، برای آنکه بتوانیم با چالش های آینده روبرو شده و به آنها پاسخ دهیم باید به این سمت حرکت کنیم و این یک ضرورت است.

وزیر بهداشت مالزی از مطبوعات خواست از پرداختن به شایعات خود داری کنند

آقای داتوک دکتر ادهم بابا، وزیر بهداشت مالزی در پاسخ به شایعاتی که درمورد احتمال برکناری مدیرکل بهداشت آقای دکتر نور هشام عبدالله مطرح است، از آنها خواست به این شایعات توجه نکرده و به آن نپردازند. وی به مردم اطمینان داده است که وزارت بهداشت  بعنوان ستون اصلی کشور در مبارز  با  Covid-19 یک جبهه متحد است و  هرگونه اختلاف در این جبهه باعث می‌شود که کل کشور و مردم در مقابله با  "کووید 19" و در این جنگ زیان بینند. او گفت : ما باید بعنوان یک تیم  با هم کار کنیم و من از زمانیکه بعنوان وزیر جدید منصوب شده ام بیشترین وقت را برای مبارزه با Covid-19  گذاشته ام و آقای دکتر هشام بعنوان سخنگو و مسئول انتشار اطلاعات و آخرین تحولات در این مورد  است و تا کنون به خوبی این وظیفه خود را انجام داده است.

 

چشم انداز مثبت برای تقویت ارزش رینگت مالزی

انتظار برای بهبود تجارت جهانی و افزایش تقاضا چشم انداز مثبتی را برای تقویت ارزش رینگت در مقابل دلار آمریکا ایجاد کرده است. با توجه به گشایش بیشتر اقتصادها در سطح جهان پیش بینی می‌شود که صادرات مالزی نیز تقویت شود که این خود به روند صعودی ارزش رینگت کمک می‌کند. به اعتقاد برخی تحلیل گران اقتصادی افزایش تدریجی قیمت نفت حداقل تا پایان جولای 2020 ادامه خواهد داشت و این خود به تقویت ارزش رینگ کمک می‌کند. تعهد کشورهای عضو اوپک و روسیه در مورد کاهش تولید نفت باعث افزایش قیمت نفت گردید. مالزی به عنوان صادرکننده نفت مطرح است و نوسانات قیمت نفت خام به شدت بر ارزش رینگیت تأثیر می‌گذارد. ارزش رینگیت مالزی در تاریخ 23 مارس 2020 به پایین ترین سطح خود یعنی RM4.447 رینگت در برابر دلار آمریکا رسید، اما در حال حاضر تقریباً 3.8٪ افزایش یافته و به RM4.2788 رسیده است.

توصیه به شرکت های هواپیمایی مالزی برای کاهش قیمت بلیط هواپیما

وزیر حمل و نقل مالزی از خطوط هوایی  این کشور خواست تا کرایه‌های خود را کاهش دهند. دکتر Wee KaSiong در ملاقات با مدیران سه شرکت هواپیمایی بزرگ کشور - هواپیمایی مالزی ایر Malaysia Airlines,، ایر آسیا air asia و مالیندایر MalindoAir در مورد بهبود صنعت حمل و نقل هوایی بیان داشت: خطوط هوایی باید با رعایت قواعد فاصله اجتماعی در پروازهای مسافری برنامه ریزی شده و غیر برنامه ای، هزینه بلیط پروازها را کاهش  و تعداد پروازها را افزایش دهند. براساس اخبار منتشره قیمت بلیط هواپیما در برخی پروازها تا 3 برابر گران شده و این باعث شده که بسیاری از مسافران حمل ونقل هوایی عملا توان استفاده از آن را نداشته باشند.

اتاق مشترک بازرگانی مالزی- آمریکا فعالیت خود را ادامه خواهد داد

مدیر اجرایی اتاق بازرگانی مشترک مالزی – آمریکا the American Malaysian Chamber of Commerce ,AMCHAM اعلام کرد شرکت های آمریکایی فعال در مالزی با تمرکز بر کاهش آسیب ها و هزینه‌های ناشی از شیوع covid-19  کار و فعالیت خود را از سر می‌گیرند. خانم Siobhan M Das مدیر اجرایی اتاق گفت: " شرکت های عضو این اتاق در زمان شیوع ویروس کرونا  نقاط قوت و ضعف خود را در فضای کسب و کار مالزی شناسایی کردند و  با وجود آنکه بسیاری از شرکتهای  آمریکایی به دلیل محدودیت های اعمال شده ضرر مالی شرکت را گزارش دادند ولی بررسی اتاق مشترک  AMCHAM در ماه آوریل نشان داد که اعضای این اتاق توانسته اند از اخراج کارمندان یا اجرای مرخصی اجباری بدون حقوق اجتناب کنند. مالزی از تاریخ 18 مارس 10 ژوئن  دوره محدودیت تردد ها mco را اجرا کرد و در حال حاضر در دوره recovery  است که در آن اکثر مشاغل و  شرکت ها فعالیت های خود را با رعایت قواعدی از سر گرفتند.  خانم سیوبان همچنین از تصمیم مالزی مبنی بر اجرای برنامه بازپرداخت کمک های اقتصادی کوتاه مدت (Penjana) قدردانی کرد و گفت : امید می رود با این کار اعتماد سرمایه گذاران برای انتخاب مالزی به عنوان مقصد اصلی سرمایه گذاری مستقیم خارجی تقویت شود. اتاق مشترک بازرگانی مالزی – آمریکا AMCHAM در سال 1978 تأسیس شده و تا امروز بیش از 1000 عضو دارد که حدود 270 شرکت آمریکایی ، مالزی و سایر شرکت های بین المللی را نمایندگی می‌کنند که روابط  تجاری خوبی با آمریکا دارند.

احتمال کاهش قیمت روغن پالم با توجه به عرضه بالا و همزمان کاهش مصرف جهانی

پیش بینی می‌شود  امسال مصرف جهانی روغن پالم با توجه به اثرات شیوع ویروس کرونا و افت تجارت جهانی کاهش یابد که در آن صورت سقوط جهانی قیمت روغن پالم را نیز در پی خواهد داشت ضمن آنکه پیش بینی شده که  تولید روغن پالم  در ژوئن افزایش داشته باشد و تخمین زده اند  که تولید پالم از اول  تا 20 ژوئن در برخی از مناطق مالزی تا  18.8 درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته است.

. به گفته توماس میلکه به عنوان  تحلیلگر برجسته دراین خصوص: این برای نخستین بار است که مصرف جهانی روغن پالم در این فصل به دلیل تأثیر بیماری همه گیر COVID-19 کاهش می یابد.

در حالیکه شورای روغن نخل مالزی پیش بینی کرده بود که قیمت روغن پالم در سالجاری حدود 2500 رینگت برای هر تن باشد ولی قیمتی که برای تحویل در سپتامبر در نظر گرفته شده است 2330 رینگت اعلام شده است. ضمن آنکه قیمت روغن پالم تحت تأثیر قیمت سایر روغنهای خوراکی نیز قرار دارد  و بین روغن‌های گیاهی  برای سهم در بازار جهانی رقابت وجود دارد.

شوک به بازار بورس مالزی و آسیا بعد از انتشار خبری مبنی بر قطع روابط تجاری آمریکا و چین

صبح روز سه شنبه 23 ژوئن 2020  پس از آنکه  به نقل از یکی از مقامات دولت ترامپ  خبری مبنی بر پایان توافق تجاری آمریکا و چین  توسط فاکس نیوز منشتر شد بازارهای آسیا شوکه شد  و  بدنبال آن  بازار بورس مالزی  FBM KLCI  نیز با 14.36 امتیاز یا 0.95٪ کاهش به 1.496.88 رسید. البته بلافاصله این خبر اصلاح شد و آقای ناورا  مشاور تجاری دونالد ترامپ اظهار داشت  اخبار منتشره برداشت غلطی از صحبتهای او بوده است. در اثر انتشار خبر مذکور قیمت جهانی نفت نیز برای مدت کوتاهی بی ثبات گردید تا اینکه ترامپ طی انتشار توئیتی گفت که در روابط تجاری آمریکا و چین تغییری ایجاد نشده است. سطح روابط تجاری آمریکا و چین در دوره شیوع ویروس کرونا به پایین ترین سطح خود رسیده و آمریکا چین را متهم کرده است که در جلوگیری از شیوع این ویروس کوتاهی کرده است.

سطح بدهی دولت مالزی به 55 درصد تولید ناخالص داخلی می رسد

وزیر دارایی مالزی، آقای  Tengku Datuk Seri Zafrul طی مصاحبه ای اظهار داشت: با توجه به هزینه‌هایی که در سالجاری برای مقابله با ویروس کرونا بر دولت تحمیل گردید، پیش بینی می‌شود که بدهی دولت تا  پایان سال 2020 به رقم  55 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور برسد. در حال حاضر میزان بدهی دولت برابر با 52 درصد GDP  است . دولت در راستای  مقابله با شیوع ویروس کرونا، نجات جان افراد، محافظت از وضعیت خانواده‌ها و معیشت آنها  و کمک به بخشهای مختلف اقتصادی کشور از ابتدای سال تا کنون هزینه‌های زیادی را متقبل شده است.

بازار بورس مالزی در پایان روز چهارشنبه در مرز قرمز باقی ماند

بورس مالزی روز چهارشنبه 24 ژوئن را در حالی پشت سر گذاشت که با سقوط 0.29 درصدی ارزش سهام برخی شرکتها از جمله پتروناس تنها اندکی بالاتر از 15000 واحد قرار داشت. در ساعت 5 بعد از ظهر ، شاخص  بازار بورس مالزی  FBM KLCI   با سقوط 4.41 واحد یا  0.29٪   در مرز 1.502.63 بسته شد در حالیکه در طول روز شاخص بورس  بین 1.496.99 و 1.507.38 در نوسان بود.

از 30 سهام مؤلفه بازار بورس مالزی  29 مورد وضعیت مثبتی داشتند و فرودگاه مالزی بیشترین سهم را در افزایش شاخص داشته و به میزان 14.2 درصد افزایش داشته است.

تلاش مزارع کشت و تولیدی روغن نخل مالزی برای حفظ  نیروی کارگر خارجی

با توجه به اپیدمی ویروس کرونا، شرکتهای تولید کننده روغن پالم در مالزی با کمبود نیروی کار خارجی مواجه شده اند. برخی از کارگران خارجی به دلیل محدودیتها امکان ورود به مالزی را نداشته اند و برخی دیگر به خاطر شرایط سخت کار اعلام کرده اند که می خواهند مالزی را ترک کنند. کارفرمایان با وعده، دادن پاداش بدنبال ترغیب آنها برای ماندن در مزارع پالم هستند. براساس اخبار منتشره حدود 84 درصد از کارگرانی که در مزارع پالم فعالیت دارند کارگران خارجی هستند و این مزارع هر ساله حدود 2٪ -3٪ از کارگران خارجی خود را از دست می دهند. این کارگران معمولا بیش از دو سوم از دستمزد خود که 2000 رینگت ( حدود 470 دلار) در ماه است را برای خانواده خود می فرستند. در حال حاضر در این صنعت نزدیک به 337000 نفر کارگرخارجی کار می‌کند و هنوز به بیش از 37 هزار نفر نیرو کارگر دیگر نیاز است و در صورتیکه برداشت به موقع انجام نشود از کیفیت روغن برداشتی کاسته می‌شود.

در سالجاری پیش بینی شده که تقاضای جهانی برای روغن نخل حدود 3٪ کاهش یابد ضمن آنکه براساس گفته آقای داتوک نقیب وهاب، مدیر اجرایی شورای دولتی روغن نخل مالزی (MPOA): این صنعت سالانه حدود 10 تا 20 درصد از تولید بالقوه را به دلیل کمبود کارگران از دست می دهد و بینی شده که میزان تولید روغن خام پالم در سال 2020 به میزان  4.3٪  کاهش یافته و به 19 میلیون تن برسد که از این مقدار 16.5 میلیون تن به خارج صادر شود که نسبت به سال قبل حدود 11 درصد کاهش خواهد داشت.

پیش بینی جدید بانک جهانی از GDP  مالزی تحت تأثیر اپیدمی ویروس کرونا

بانک جهانی پیش بینی خود را برای اقتصاد مالزی در سالجاری کاهش داده و اعلام نموده که  انتظار می رود تولید ناخالص داخلی مالزی در سال 2020 برابر با 3.1 درصد باشد. بانک جهانی گفت این پیش بینی را با این فرض اعلام کرده که گسترش همه گیری ویروس کرونا در سطح جهانی ادامه دارد، دولتها مجبورند  سیاست های حمایتی مالی و پولی را ادامه دهند. چشم انداز نزدیک اقتصاد مالزی در حال حاضر غیر قابل پیش بینی  است و همه گیری Covid-19 یک بحران بی سابقه  است که نیاز به پاسخگویی در مقیاس وسیع و غیر متعارف توسط دولت ها دارد. البته اقتصاد مالزی انعطاف پذیر و بر پایه‌های بنیادی محکم استوار است. ساختار متنوع اقتصادی آن ، سیستم اقتصادی سالم ، واکنش مؤثر در بهداشت عمومی و حمایت از سیاست های کلان اقتصاد کلان نشان می دهد که مالزی قادر خواهد بود از این بحران بهتر از بسیاری کشورهای دیگر عبور کند.

 

تولید ناخالص داخلی مالزی اصلاح خواهد شد

با توجه به بحران ناشی از کووید 19 در سال 2020 انتظار می رود بیش از 90 درصد کشورها در حالت رکود اقتصادی قرار گیرند و بنابراین جای تعجب ندارد که مالزی نیز وضعیت خوبی نداشته است. به نظر می رسد این مالزی بعد از بحران مالی آسیا در سال 1998 و طی یک دهه گذشته بدترین وضعیت رکود اقتصادی خود را  در سه ماهه اول سال 2020 تجربه کرد. علت اصلی این رکود اقتصادی نیز به خاطر تصمیم دولت بود برای کنترل تردد ها (MCO) که به مدت 47 روز از ماه مارس آغاز شد و این باعث گردید بیشتر مشاغل تعطیل شوند و این ضربه ای جدی به اقتصاد کشور در این مدت بود. در سه ماهه اول سالجاری رشد اقتصادی مالزی را به سختی برابر با  0.7 درصد در نظر گرفته ولی در خصوص کل 2020 ، بانک جهانی پیش بینی کرده که رشد اقتصادی   مالزی برابر با 3.1٪ درصد باشد. بانک جهانی در اوایل ماه آوریل رشد تولید ناخالص داخلی را از 4.5٪ به  منفی 0.1٪  اعلام کرده بود.  بانک جهانی پیش بینی کرده  که با برداشته شدن محدودیت ها ترددی و اجازه فعالیت به بخش های مختلف اقتصادی در نیمه دوم سال 2020  در وضعیت اقتصادی بهبودی حاصل خواهد شد

 

کاهش ارزش رینگت در روز پایانی هفته

ترس ناشی از شیوع موج دوم COVID-19 باعث گردید که تقاضا برای ارزهای مطمئن تر مانند دلار آمریکا افزایش یابد و به همین دلیل ارزش رینگت در مقابل دلار آمریکا کاهش یافت. در ساعت های اولیه بامداد جمعه 26 ژوئن هر دلار آمریکا در مقابل 4.2770 / 2830 معامله شد و این در حالی بود که روز قبل از آن هر دلار آمریکا برابر با 4.2750 / 2810 بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما