معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۵- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۴

اقدامات دولت اوروگوئه جهت بهبود صنعت گردشگری پس از شیو ع ویروس کرونا

شیوع بیماری همه‌گیر کرونا و تأثیرات آن بر اقتصاد بین‌الملل و چگونگی مبارزه با آن به بحث اصلی اکثر کشورها تبدیل‌شده است.در همین راستا بخش گردشگری از این امر مستثنا نبوده و می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین بخش‌های صدمه‌دیده می‌باشد. در اکثر کشورهای حوزه آمریکای لاتین،  ویروس کرونا به‌شدت در حال گسترش بوده و موجب شده است تا مرزهای اکثر کشورها جهت تردد گردشگران بسته شود.  درمطلب ذیل به‌طور خلاصه شرایط حال حاضر بخش گردشگری در کشور اروگوئه پس از شیوع بیماری کرونا و برخی از اقدامات دولت برای نجات صنعت گردشگری در این کشور تشریح می گردد .

اروگوئه از معدود کشورهای منطقه است که توانسته با یک درک صحیح از موضوع و انجام اقدامات فوری، بدون اعلام قرنطینه اجباری در مقابل این ویروس ایستادگی کند و میزان مبتلایان و قربانیان ناشی از این بیماری را به کمترین حد ممکن برساند. شاید یکی از عمده دلایل این امر جمعیت 3.5 میلیون نفری اروگوئه و در کنار آن آمادگی سیستم بهداشتی این کشور و همکاری مردم اروگوئه در رعایت نکات بهداشتی باشد. با این وجود، اقتصاد کشور اروگوئه خصوصاً بخش گردشگری (اصلی‌ترین منبع درآمدزایی کشور) شاهد صدمات شدیدی گردیده و دولت را مجبور نموده برای نجات آن تدابیری اتخاذ نماید.

طبق گزارش وزارت گردشگری و ورزش اروگوئه، ‌این بخش شاهد بیشترین صدمه نسبت به دیگر بخش‌های اقتصادی بوده است. به‌عنوان‌مثال در ماه‌های مارس و آوریل سال جاری، میزان ورود گردشگران خارجی به کشور نسبت به همین دوره زمانی در سال گذشته به میزان  76 درصد (400.000 گردشگر) کاهش داشته و 74 درصد (200 میلیون دلار) از میزان درآمدزایی حاصله از این بخش کاسته شده است. به همین منظور دولت اروگوئه قصد دارد با وضع یک پروتکل بهداشتی برای فعال‌سازی مجدد این بخش و همچنین برای جلوگیری از فروپاشی شرکت‌های داخلی با چندین اقدام دست‌به‌کار شود.

 در یک جلسه کاری میان وزارت گردشگری، وزارت برنامه‌ریزی و بودجه، وزارت بهداشت، اتاق گردشگری اروگوئه، انجمن هتل داران و رستوران‌های کشور، مرکز دکان‌داران و فروشندگان محلی، انجمن گردشگری شهر کولونیا و گروه مرکز خرید شهری، تدابیری جهت فعال‌سازی بخش های مربوطه صورت گرفته و یک پروتکل بهداشتی همگام با توصیه‌های وزارت بهداشت در راستای پیشبرد در جهت منافع صنعت گردشگری در این کشور وضع گردیده است.

 

طرح‌های وزارت گردشگری اروگوئه برای فعال‌سازی دوباره گردشگری

 خرمن کاردوسو وزیر گردشگری اروگوئه در کنفرانسی مطبوعاتی ضمن اشاره به برخی برنامه‌های این وزارتخانه جهت ازسرگیری فعالیت‌ها در بخش گردشگری (که طی شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا آسیب‌دیده است) سه مرحله فعالیت پیشنهادی را با عناوین :

1- انجام فعالیت‌های گردشگری در سطح داخلی طی ماه‌های آینده؛

2- سرمایه گذاری در حوزه گردشگری

3-آماده‌سازی امور (جهت بهره‌برداری مناسب) در فصل تابستان مطرح نموده است.

وی همچنین یادآور شد که در مرحله نخست، برخی مزیت‌ها و تخفیف‌ها برای شهروندانی که در داخل کشور تعطیلات را می‌گذرانند، در دست ارزیابی قرار دارد. کاردوسو همچنین با اشاره به فرصت‌های ازدست‌رفته برای سفر سالانه هزاران گردشگر اروگوئه‌ای به مناطق مختلف دنیا، از تصمیم وزارت گردشگری برای ترغیب این گروه از گردشگران جهت گذران تعطیلات خود در داخل اروگوئه خبر داده است.

 با توجه به مسدود شدن مرزها در بیشتر کشورها و متوقف ماندن چرخه صنعت در سفرهای بین‌المللی به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، وزارت جهانگردی اروگوئه در تلاش است با ارائه دو راه‌کار اصلی و اقدامات کمکی، زمینه رونق این صنعت را فراهم آورد. این دو راهکار و اقدامات به قرار زیر است:

ارائه مزیت‌های مالی و اقتصادی برای گردشگران داخلی مشابه آنچه پیش‌تر در اختیار گردشگران خارجی قرار داشت مانند تخفیف 14 درصدی در مالیات بر ارزش‌افزوده، با هدف به صفر رساندن آن،

تغییر ایام تعطیلات هفته و جابجایی آن‌ها به‌روزهای جمعه یا دوشنبه برای توسعه صنعت گردشگری داخلی،

وزیر گردشگری با تأکید بر ضرورت گفت‌وگو با سایر مسئولان اجرایی کشور درباره راهکارهای مذکور،  ابراز امیدواری کرد، این اقدامات از ماه‌های آتی در دستور کار قرار گیرند.

 

اقدامات کمکی دولت اروگوئه به بخش گردشگری

وام‌های تخصصی جهت شرکت‌های وابسته به بخش گردشگری؛

وام مؤسسه میکرو فینانسا کوید19: یک وام کمکی برای شرکت‌های کوچک و متوسط که تحت تأثیر اقتصادی ویروس کرونا قرارگرفته‌اند. یکی از مزایای این وام، طولانی‌ بودن مدت بازپرداخت اقساط تا 24 ماه و با 17درصد نرخ سود کمتر است.

وام بانک جمهوری اروگوئه: یک وام اختصاصی با بازپرداخت اقساط از 13 تا 36 ماه با نرخ سود کمتر برای شرکت‌های صدمه‌دیده با فعالیت بیش از 1 سال.

تعویق در پرداخت اقساط بانک جمهوری اروگوئه.

وام (بدون سود) آژانس توسعه ملی: یک وام اختصاصی تا سطح 12.000 پزو (حدود 300 دلار) برای شرکت‌های تک نفره و کوچک که توقف فعالیت داشته‌اند.

یارانه‌های بیکاری:

یارانه بیکاری انعطاف‌پذیر: یک طرح ویژه یارانه بیکاری از اول آوریل تا 31 ماه مه 2020 می‌باشد که کل حقوق مربوط به آن دو ماه را پوشش می‌دهد. کارمندانی که در طول 12 ماه اخیر بین 3 تا 5 ماه بیمه پرداخت کرده باشند می‌توانند از این مزایا بهره مند شوند.

یارانه بیکاری نسبی: یک طرح ویژه است که در آن بر اساس تعداد ساعات کاری در ماه (حداقل 6 روز) و یا تا (50درصد) کاهش می‌یابد و مابقی دستمزد کارمندان توسط یارانه نسبی تأمین می‌شود. این طرح در تاریخ 18 مارس 2020 از سوی هیأت وزیران تصویب شده و تا روز30 ژوئن تمدید شده است.

قسط‌بندی فیش پرداخت بیمه کارمندان شرکت‌ها به بانک تأمین اجتماعی:

بانک تأمین اجتماعی اروگوئه به دلیل شرایط اضطراری بهداشتی اعلام نموده است که شرکت‌هایی که دارای 10 کارمند هستند می‌توانند برای پرداخت بیمه کارمندان خود از طرح قسط‌بندی استفاده نمایند. بر این اساس شرکت‌ها می‌بایست 40درصد از میزان کل بیمه کارمندان خود را در هرماه پرداخت و مابقی آن را  تا 6 قسط به بانک تأمین اجتماعی پرداخت نمایند.

پرداخت حقوق مرخصی به‌طور مساعده:

بانک تأمین اجتماعی اروگوئه به دلیل شرایط اضطراری بهداشتی در کشور اعلام نموده است که در صورت نیاز و هماهنگی قبلی شرکت‌ها می‌توانند حقوق متعلق به‌روزهای مرخصی کارگران خود را به‌صورت مساعده پرداخت نمایند.

پرداخت مالیت ماهانه به اداره مالیات اروگوئه:

اداره کل مالیات اروگوئه با در نظر گرفتن تسهیلات و تعویق دریافت مالیات ماهانه اعلام نمود که شرکت‌های کوچک می‌بایست مالیات پایه متعلق به ماه‌های مارس و آوریل را در 6 قسط و پس از ماه می‌پرداخت نمایند.

تعویق پرداخت ماهانه بیمه کارمندان به بانک تأمین اجتماعی اروگوئه:

بانک تأمین اجتماعی اروگوئه اعلام نمود که کارفرماها می‌توانند 60 درصد از بیمه ماهانه کارمندان خود (متعلق به ماهای مارس و آوریل) را  در 6 قسط پرداخت نمایند. 40 درصد مابقی توسط دولت جبران خواهد شد.

  تسهیلات ویژه برای پرداخت هزینه برق برخی از بخش‌ها:

 با توجه به شرایط فعلی، هیئت‌مدیره UTE (اداره برق اروگوئه) تصمیم گرفته است تا برنامه‌های تأمین مالی ویژه‌ای را برای ماه‌های آوریل تا نوامبر 2020 به هتل ها، رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها و دیگر اماکن مشابه اختصاص دهد. در این برنامه، مشتریانی که در وزارت گردشگری و وزارت صنعت، انرژی و معدن ثبت‌شده‌اند، می‌بایست تا ماه نوامبر، 30درصد هزینه فاکتورهای خود را پرداخت  و 70درصد مابقی آن را می‌توانند بدون هزینه اضافی و پرداخت جریمه در 4 قسط پس از ماه دسامبر پرداخت نمایند.

وضع یک قانون جدید سرمایه‌گذاری:

 یک نظام جدید جهت ترویج ساخت خانه‌ها، دفاتر شرکتی یا شهرنشینی در مقیاس بزرگ با منشأ خصوصی توسط دولت از 29 آوریل 2020 به بعد تصویب‌شده است. هدف از این کار، ارتقاء فعالیت‌های ساختمانی بین سال های 2020 تا 2025 است.یک سری تسهیلات ویژه مالیاتی جهت پروژه‌های بزرگ ساخت‌وساز مسکن، دفاتر شرکتی و شهرسازی با بیش از 60 میلیونUI  (شاخص متغیر- به نرخ امروز هر واحد برابر با 4.6423 پزوی اروگوئه‌ای) اختصاص یابد. این تسهیلات شامل معافیت از پرداخت مالیات واحد گمرکی برای واردات، معافیت از محدودیت در میزان جابجایی بسته‌های فله‌ای، معافیت از مالیات بر ارزش‌افزوده، معافیت بین 15٪ تا 50٪ مالیات بر درآمد از فعالیت‌های اقتصادی حداکثر تا 10 سال؛ و معافیت از مالیات بر  دارایی‌ها به مدت 8 سال در مونته ویدئو پایتخت و یا 10 سال در شهرستان‌های کشور می‌باشد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما