معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۲۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۷۷۴

پیامدهای منفی ویروس کرونا بر صنعت گردشگری مصر

صنعت گردشگری مصر یکی از منابع اصلی درآمد دولت می‌باشد و سالیانه بیش از 12 میلیارد دلار از این صنعت کسب درآمد می‌کرد که با شیوع ویروس کرونا، در سه ماهه اخیر این مبلغ به صفر رسیده است. لذا دولت مصر جهت مقابله با پیامدهای منفی ویروس کرونا بر صنعت گردشگری خود، تدابیر و اقدامات مختلفی را در نظر گرفته است تا مانع ورشکستگی این بخش مهم در اقتصاد خود گردد.
در مارس 2020 میلادی و با آغاز شیوع این ویروس در مصر، بانک مرکزی مصر اعلام کرد که مبلغ 50 میلیارد پوند مصری  (حدود 3 میلیارد دلار) جهت کمک به فعالان بخش گردشگری و کارکنان آن و همچنین تامین نیازهای ضروری و اقلام بهداشتی هتل ها و رستوران‌ها و به طور کلی جهت حمایت از تمام بخش های گردشگری اختصاص داده است. 
- بانک مرکزی مصر به همه بانک ها دستور داد تا وام های با کارمزد کمتر از 5% و بدون بهره را به فعالان عمده بخش گردشگری پرداخت کنند و همچنین به مدت سه تا شش ماه به بدهکاران و وام داران بانک ها از جمله فعالان این حوزه، جهت پرداخت اقساط خود بدون دریافت جریمه یا دیرکرد و یا سود اضافی مهلت دهند. همچنین فعالان این حوزه را از پرداخت یک سری مالیات تا مدت محدودی معاف کرد و برای پرداخت برخی مالیات های دیگر مهلت 3 تا 6 ماهه تعیین کرد. 
- دولت به افراد کم درآمد و بدون درآمد و آنهایی که در این مدت بیکار شده اند، مبلغ ماهیانه ای به میزان 500 پوند مصری (حدود 550 هزار تومان) و برای مدت سه ماه در نظر گرفته است که کارکنان بیکار شده بخش گردشگری در این زمره قرار دارند.
 - دولت برای کمک به بخش گردشگری خود، قیمت آب بها و هزینه برق و گاز مصرفی را تا حدود 20% کاهش داد.
 - هم اکنون هم که بحث بازگشایی مجدد در روزهای آتی مورد بحث و بررسی است، دولت اعلام کرده که تمامی تدابیر بهداشتی و مراقبتی را برای راه اندازی مجدد اتخاذ خواهد کرد و هتل ها و رستوران‌ها در صورت بازگشایی، با ظرفیت 50 درصدی و حتی کمتر مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت. 
- در ایام تعطیلات عید فطر امسال، دولت مصر جهت کمک به هتل داران و رستوران داران و ممانعت از ورشکستگی کامل آنان و با بهره گیری از گردشگران داخل کشور، تا سقف 25% ظرفیت هتل ها و رستوران‌های شهرهای تفریحی را مورد بهره برداری قرار داد . 
- همچنین فیلم ها و تیزرهای تبلیغاتی جدید و گسترده ای را جهت ترویج گردشگری خود بعد از کرونا تولید و منتشر کرد که نمونه آن فیلم "سائح فی مصر" می‌باشد که شامل چگونگی سفر به مصر در دوران کرونا از ورود به فرودگاه تا استقرار در هتل ها و بازدید از شهرهای تاریخی مصر و بازدید از سواحل و حتی بیمارستان شرم الشیخ را با رعایت تمامی نکات بهداشتی و درمانی و پیشگیرانه مطابق با آخرین توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت شامل می‌شود.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما