معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۷۴۱

پیامدهای بحران کرونا بر وضعیت اجتماعی جهان

"کمیته هماهنگی فعالیت های آماری " با همکاری چندین نهاد بین المللی و آژانس های تخصصی سازمان ملل از جمله دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل، با انتشار گزارشی تحت عنوان ((چگونه کرونا جهان را تغییر می دهد: چشم انداز آماری))، به بررسی پیامدهای کرونا بر رویه‌های جاری جهانی از جمله حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، و منطقه ای پرداخته است. این گزارش، در بخش مربوط به تحولات اجتماعی به موضوعاتی از قبیل غذا و کشاورزی، فقر، حقوق بشر، کودکان، زنان، آوارگان، آموزش و ... پرداخته است و با مقایسه آمارها در بازه‌های زمانی قبل و بعد از شیوع کرونا، میزان اثرگذاری این بحران جهانی را در هر حوزه ارزیابی نموده است.

از جمله یافته‌های گزارش در بخش اجتماعی، عبارتند از:

1) این بحران، سبب تغییر رویه کنونی و افزایش وابستگی به اینترنت جهت انجام امور روزمره و کارها و مشاغل خواهد شد. با این حال و بر اساس آمارهای موجود، میزان متوسط دسترسی به اینترنت در جهان 53 درصد می‌باشد که علیرغم افزایش چشم گیر نسبت به سال 2005 که 17 درصد بود. با این حال، وضعیت به ویژه برای کشورهای کمتر توسعه یافته مناسب نیست و تبعات منفی در انجام امور روزمره و جاری خواهد داشت.

2) کرونا جدای از پیامدهای کوتاه مدت خود بر سلامتی، شغل و درآمد، همچنین بر اضطراب و نگرانی مردم افزوده و بر روابط اجتماعی، اعتماد، امنیت شخصی و احساس تعلق آنها تأثیر خواهد گذاشت.

3) در حالی که حقوق بین الملل اجازه اقدامات اضطراری را در پاسخ به تهدیدات مهم می دهد، تدابیر محدود کننده حقوق بشر باید قانونی، متناسب، لازم، غیر تبعیض آمیز و موقتی باشند. کشورهای عضو میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی باید یادداشت های رسمی درباره چنین اقدامات اضطراری را به دبیرکل سازمان ملل ارسال کنند. از 9 مارس تا 15 آوریل 2020، تنها 13 کشور این کار را انجام داده اند.

4) این بیماری همه گیر در حال حاضر موجی از اتهام زنی ، نژادپرستی و بیگانه هراسی را علیه برخی گروه‌های ملی و قومی ایجاد می‌کند. حصول اطمینان از دسترسی به اطلاعات مربوطه و دقیق در حین و پس از همه گیری، در قالب ها و زبان‌های قابل فهم از جمله برای افراد معلول، افراد بومی و اقلیت های زبانی ضروری خواهد بود.

5) محافظت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی و بدون تبعیض، به ویژه در بهره‌مندی از حقوق اقتصادی و اجتماعی که به شدت تحت تأثیر این بحران قرار دارند، باید در مرکز  واکنش ها برای ایجاد بهبود و انعطاف پذیری طولانی مدت جوامع قرار گیرد.

6) شکاف دیجیتالی امروزه بیش از هر زمان دیگری برجسته شده است؛ هنوز هم میلیاردها نفر در سراسر جهان به پهنای باند مناسب دسترسی ندارند.

7) اگرچه پیامدهای صرفا اقتصادی کرونا بر گروه‌های فقیر در جوامع به طور فوری قابل مشاهده می‌باشد، با این حال، مشاهده ابعاد دیگر از جمله بهداشت، آموزش، تغذیه و ...، زمان بر خواهد بود و در آینده مشخص خواهد شد. لذا، آمادگی کشورها و فرآهم نمودن بسترهای مورد نیاز برای رصد، گزارش دهی و رسیدگی به فقر چندبعدی برای دولت ها حیاتی می‌باشد.

8) در اثر بحران کرونا، تأثیرات ناشی از آلودگی پسماندهای پزشکی جامد و بسترهای دریایی، افزایش چشمگیری دارد.

9) تعطیلی سراسری مدارس و دانشگاه‌ها در 192 کشور جهان به دلیل بیماری همه گیر کرونا، باعث اختلال در تحصیل نزدیک به 1.6 میلیارد دانش آموز یا 90 درصد جمعیت محصل جهان شده است.

10) ریسک بالایی وجود دارد که پیشرفت ملی، منطقه ای و جهانی در جهت 4 هدف از اهداف توسعه پایدار در زمینه آموزش در نتیجه بحران کرونا متوقف شود. لذا، سیاستگذاران و سایر ذینفعان برای طراحی تدابیر مؤثر، به آمار دقیق و به روز نیاز دارند. یکی از اولویت های فوری، دسترسی به آموزش های آنلاین یا سیستم عامل های یادگیری جایگزین مانند تلویزیون، رادیو یا محصولات چاپی است که به دانشجویان امکان ادامه تحصیل را می دهد.

11) بیش از 90 درصد موارد ابتلای کرونا در مناطق شهری ثبت شده است، که نشان می دهد تأثیرات گسترده این بیماری در شهرها به ویژه مناطق فقیرنشین شهر و کسانی که در مناطق پرجمعیت شهری زندگی می‌کنند، ویران کننده است.

12) برآوردها حاکی از آن است که کرونا حدود 40 الی60 میلیون نفر را به سمت فقر شدید سوق خواهد داد و ممکن است منطقه آفریقای جنوبی و صحرای آفریقا، شدیدترین آسیب را در این میان ببینند.

"علاقمندان برای مطالعه جزئیات بیشتر  این گزارش می‌توانند به پیوست این مطلب مراجعه فرمایند"

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما