معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۱۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۶۱

ساخت تجهیزات زیرآبی LNG در موزامبیک توسط شرکت مصری پتروجت  (Petrojet)

وزارت نفت موزامبیک در بیانیه ای اعلام کرده است که شرکت پتروجت (Petrojet)مصر وظیفه ساخت و تأمین تجهیزات در آب های عمیق برای پروژه عظیم گاز مایع طبیعی (LNG) را بعهده گرفته است.

وزارت نفت موزامبیک در بیانیه ای اعلام کرده است که شرکت پتروجت  (Petrojet)مصر وظیفه ساخت و تأمین تجهیزات در آب های عمیق برای پروژه عظیم گاز مایع طبیعی (LNG) را بعهده گرفته است. بدین ترتیب شرکت پتروجت از طرف شرکت ارائه دهنده خدمات میدان نفتی مستقر در آمریکا، Baker Hughes، وظیفه تولید 700 تن تجهیزات از جمله تجهیزات پرش چاه را بر عهده دارد. ابزار دقیق شرکت پتروجت توسط Baker Hughes در آب های عمیق اقیانوس هند و در حدود 40 کیلومتری کابو دلگادو موزامبیک نصب خواهد شد.

شرکت پتروجت در سال های اخیر دفتر نمایندگی خود در ماپوتو، پایتخت موزامبیک را برای پیگیری پروژه‌های LNG در این منطقه تأسیس کرده بود. پروژه LNG موزامبیک، اولین کارخانه LNG ساحلی در کشور با هدف هدایت سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی به این کشور فقیر آفریقایی انجام می‌شود.

طبق آمار شرکت فرانسوی توتال، حدود 65 تریلیون فوت مکعب (معادل 12 میلیارد بشکه نفت) گاز طبیعی قابل استحصال در منطقه فراساحلی کشف شده است. پروژه توتال با هدف تحویل اولین محصول LNG در سال 2024 طراحی شده است.

شرکت مصری پتروجت که در سال 1975 تاسیس شده است با برخورداری از پیشرفته ترین فناوری‌ها جزو بزرگترین گروه‌های ساخت و ساز می‌باشد. این شرکت به ارائه خدمات در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، زیرساخت ها و کارهای عمرانی می‌پردازد و پروژه‌های گوناگونی در مصر، اردن، لیبی، الجزایر، سودان، لبنان، عربستان سعودی، امارات، عمان، عراق، کویت، یمن و قطر داشته است. این اولین تجارت دریایی است که توسط پتروجت در آفریقای شرقی انجام می‌شود. مصر تحت تلاش این شرکت برای دستیابی به استراتژی خود برای تجارت در مناطق آینده دار، به ویژه موزامبیک، تانزانیا، اوگاندا و کنیا است.

پروژه گازی موزامبیک، یکی از بزرگترین پروژه‌های LNG در سراسر جهان طی یک دهه آینده خواهد بود.

شرکت Anadarko Petroleum مستقر در وودلندز، تگزاس، که در ابتدا پروژه موزامبیک را در اختیار داشت آن را به شرکت نفت فرانسوی توتال SA واگذار کرد. شرکت توتال، 26.5 درصد منافع طرح گازی را در سپتامبر 2019 با مبلغ 3.9 میلیارد دلار بدست آورد.

این پروژه شامل دو خط تولید LNG در Cabo Delgado با ظرفیت 12.88 میلیون تن در سال برای پشتیبانی از توسعه حوضه Golfinho/Atum است که بطور کامل در منطقه 1 واقع شده است. منطقه 1 حاوی بیش از 60 تریلیون فوت مکعب منابع گازی است که از این تعداد 18 تریلیون فوت مکعب با دو قطار اول توسعه می یابد. شرکت توتال پیش از این گفته بود که انتظار دارد تولید تا سال 2024 آغاز شود.

اجرای طرح های گازی موزامبیک با خطراتی همراه است. از جمله:

موزامبیک هر سال بین ماه‌های نوامبر و آوریل توسط وزش باد های حلقوی از اقیانوس هند و سیل های ناشی از حوضه‌های هیدروگرافی جنوب آفریقا تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این امر به تلفات جانی و مالی منجر می‌شود که البته روی طرح های توسعه ای نیز اثر منفی دارد.

از سوی دیگر حملات گروه‌های افراطی اسلامی در Cabo Delgado ، واقع در شمال موزامبیک، خطرات ناشی از سرمایه گذاری در تولید گاز طبیعی در منطقه را تشدید می‌کند.

همه گیری ویروس کرونا عامل سوم کندی اجرای طرح های گازی موزامبیک شده است که بر حسب اتفاق در شمال موزامبیک که منطقه اجرای طرح می‌باشد شدت دارد. انتظار می رود کارهای اجرایی در ماه ژوئن از سرگرفته شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما