معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۷۸۹

اخبار اقتصادی گینه استوایی ( دهه اول خرداد 1399)

اهم اخبار اقتصادی گینه استوایی که در دهه اول خرداد 1399 در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

 بررسی لایحه عضویت گینه استوایی در سازمان جهانی گمرک توسط سنای آن کشور

 طی هفته نشست عمومی سنای گینه استوایی برگزار و لایحه دولت جهت پیوستن به سازمان جهانی گمرک مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

بنا بر اعلام رسانه‌های گینه استوایی لایجه ارائه شده به مجلس سنا، پس از تصویب از سوی کمیته دارایی، اقتصاد، تجارت و برنامه ریزی به صحن علنی آمده و در نشستی که به ریاست خانم «ترزا افوآ آسانگونو»، رئیس سنا و با حضور آقای «آنخل مسی میبوی»، معاون دوم نخست وزیر و مسئول روابط پارلمانی دولت برگزار شد، پس از ارائه گزارشی از وضعیت جاری گمرکات گینه استوایی و برگزاری مباحثی در مورد مزایا و معایب پیوستن آن کشور به سازمان جهانی گمرک، به تصویب نهایی سنا رسید.

 

تسلیت درگذشت نماینده کشورمان در اوپک و تاکید بر تعهد گینه استوایی به رعایت سقف تولید تعیین شده از سوی اوپک پلاس 

آقای گابریل امبه گا اوبیانگ، وزیر معادن و هیدروکربن گینه استوایی ضمن صدور بیانیه ای ضمن ابراز تاسف عمیق از درگذشت آقای «حسین کاظم پور اردبیلی»، نماینده فقید کشورمان در هیئت عامل اوپک، ایران را یک قطب حیاتی و تعیین کننده سازمان کشورهای صادرکننده نفت دانست که همواره انعکاس دهنده صدا و مواضع اصلی آن سازمان در بازار جهانی انرژی بوده و هیئت نمایندگی آن کشور در سال 2017 قویا از عضویت گینه استوایی در اوپک حمایت کرد.

این وزیر گینه استوایی همچنین تاکید نمود کشورش نسبت به رعایت سهیمه تعیین شده در توافق ماه آوریل 2020 اوپک و سایر تولید کنندگان اصلی نفت موسوم به اوپک پلاس که از تاریخ اول می اجرایی شده است ،کاملا متعهد می‌باشد.

آقای اوبیانگ در عین حال از کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و الجزایر برای پذیرش تعهدات بیشتر و تلاش برای بازگردانده توازن به بازار جهانی نفت تقدیر نمود و افزود؛ معتقدم با توجه به ورود بازار نفت به مرحله بازیابی ثبات، حفظ همکاری شکل گرفته میان اوپک و اویک پلاس پلاس امری بسیار ضروری است. این همکاری نشاندهنده نوعی راهبری است که در دریای متلاطم امروزین نفت بسیار ضروری به نظر می رسد. گینه استوایی از تصمیمات متخذه در جهت بازگرداندن ثبات به بازار جهانی نفت حمایت کرده و بر اجرای آن کاملا متعهد است.

 

صدور بیانیه وزارت امور خارجه گینه استوایی در مورد آزادی گروگان‌های کشتی الوبی 6

وزارت امور خارجه و همکاری‌های گینه استوایی درباره آزادسازی خدمه ربوده شده کشتی الوبی 6 بیانیه ای صادر نمود. در این بیانیه آمده است:

دولت گینه استوایی از طریق وزارت خانه‌های امور خارجه و همکاری‌ها و دفاع ملی آن کشور و در مشارکت با مقامات مربوطه در نیجریه موفق شد تا سه خدمه کشتی تجاری الوبی 6 که از اتباع گینه استوایی و مراکش بوده  و در تاریخ 21 مارس 2020 در آب های خلیج گینه، توسط دزدان دریایی نیجریه ای ربوده شده بودند، را آزاد نماید.

این سه خدمه آزاد شده طی یک پرواز اختصاصی در تاریخ 15 می 2020 از کالابار-واقع در جنوب نیجریه- وارد فرودگاه بین المللی مالابو شده و مورد استقبال مقامات نهاد ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه نیجریه و سفیر مراکش در مالابو قرار گرفتند.

شایان ذکر است کشتی تجاری الوبی 6 که مالکیت آن متعلق به شرکت مراکشی سوماجک (SOMAGEC) بوده و تحت پرچم گینه استوایی قرار دارد، ساعت 18 -به وقت محلی- روز جمعه مورخ 20 مارس 2020 در حالیکه در مسیر بندر باتا به جزیره آنوبون در حرکت بود، مورد حمله دزدان دریایی نیجریه ای قرار گرفته و در نتیجه سه تن از خدمه آن ربوده و به آبهای سرزمینه نیجریه منتقل شدند.

 

واگذاری امتیاز انجام مطالعات امکان سنجی احداث یک واحد پتروشیمی در گینه استوایی به شرکت نگزانت

وزارت معادن و هیدروکربن گینه استوایی اعلام کرد امتیاز اجرای مطالعات ساخت یک واحد پتروشیمی‌تولید فورمالدوئید در منطقه «پونتا اروپا»ی مالابو به شرکت آمریکایی نگزانت (Nexant) واگذار شده است.

بر این اساس اعطای امتیاز مذکور در نشستی به ریاست آقای «تئودورو اوبیانگ انگوئما امباسوگو»، رئیس جمهور و شرکت  وزیر معادن و هیدروکربن گینه استوایی و روسای شرکت آمریکایی ماراتن اویل -به عنوان مشاور دولت در این حوزه- تصویب شده است.

شایان ذکر است «فورمالدید» از جمله مواد اولیه اساسی برای تولید پلاستیک، پوشاک و کاغذ بوده و به گستردگی در صنایع مرتبط با چوب بکار می رود و دولت گینه استوایی انتظار دارد با ساخت این واحد پالایشگاهی تولید فورمالدوئید، بستر مساعدی را برای گسترش صنایع وابسته به این ماده اولیه را در آن کشور فراهم کند.

آقای «گابریل امباگا اوبیانگ لیما»، وزیر معادن و هیدروکربن گینه استوایی اعطای امتیاز اجرای این مطالعه امکان سنجی را در قالب برنامه‌های دولت جهت جذب هرچه بیشتر سرمایه خارجی در سال 2020 عنوان داشت کرده و یادآور شد ماه پیش نیز امتیاز انجام مطالعات امکان سنجی یک پالایشگاه کوچک با ظرفیت 5 هزار بشکه در روز  و یک واحد تبدیل متانول به مشتقات آن به شرکت های علاقمند خارجی واگذار شده است.

 

واگذاری امتیاز بهره برداری از چند معدن گینه استوایی به شرکت های خارجی

در پی انجام مناقصه بین المللی در بخش گینه استوایی در سال گذشته میلادی، نهایتا وزارت معادن و هیدروکربن آن کشور اعلام نمود که برای نخستین بار در تاریخ گینه استوایی امتیاز بهره برداری از پنج معدن در آن کشور به شرکت های خارجی واگذار شده است.

بر این اساس، وزارت معادن و وهیدروکربن گینه استوایی طی هفته گذشته قراردادهایی را با سه شرکت عمده خارجی برای اکتشاف و بهره برداری از معادن اورانیوم، طلا، پلاتین و سایر فلزات گرانبها، بوکسیت، سنگ آهن و مس را با سه شرکت بزرگ بین المللی از جمله شرکت منهتن ماینینگ اینوستمنت آمریکا به امضاء رسانده و انتظار دارد به زودی شاهد آغاز عملیات شرکت های مذکور و خلق ثروت و فرصت های شغلی برای نسل جوان گینه استوایی باشد.

 

آخرین آمار ابتلا به کرونا در گینه استوایی

بر اساس اعلام کمیته فنی مقابله با کرونا در گینه استوایی تا تاریخ دو شنبه 25 می 2020 شمار بیماران مبتلا به کویید 19 در آن کشور 1043 نفر بوده است که از این تعداد 165 نفر سلامت خود را بازیافته و 12 نفر نیز جان باخته اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما