معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۲۳- ۱۹:۰۰ - مشاهده: ۴۰۴

افزایش "مالیات دوم" برای واردات سوخت توسط دولت مقدونیه شمالی

پاندمی‌کرونا در جهان منجر به ریزش چشمگیر قیمت نفت در بازارهای جهانی شد و در نتیجه از زمان بروز "کرونا" در مقدونیه شمالی، قیمت سوخت در این کشور بطور چشمگیری (۲۰ دنار یا حدود ۳۵ سنت) کاهش یافت.

پاندمی‌کرونا در جهان منجر به ریزش چشمگیر قیمت نفت در بازارهای جهانی شد و در نتیجه از زمان بروز "کرونا" در مقدونیه شمالی، قیمت سوخت در این کشور بطور چشمگیری (۲۰ دنار یا حدود ۳۵ سنت) کاهش یافت. این موضوع موجب شد رقم درآمدهای عمومی و مالیاتی مقدونیه پایین بیاید و دولت در تأمین هزینه‌های مبارزه با ویروس کرونا با مشکلاتی مواجه شود. از این رو، دولت مقدونیه شمالی طی مصوبه ای، "مالیات دوم" برای واردات سوخت را به مبلغ ۳ دنار برای هر لیتر افزایش داد.

محمد هوجا سخنگوی دولت، در کنفرانس خبری خود ضمن اعلام مصوبه یادشده تاکید کرد، هدف این اقدام افزایش درآمد های دولت و اختصاص آن به صندوق مبارزه با بحران ویروس کرونا و کمک به اقتصاد و شهروندان می‌باشد. به گفته وی، افزایش ۳ دناری "مالیات دوم" برای واردات سوخت، تاثیری منفی روی فعالیت شرکتهای اقتصادی و شهروندان نخواهد داشت. وی افزود: "با توجه به کاهش چشمگیر قیمت سوخت حدود ۲۰ دنار (۳۵ سنت) از اول ژانویه تا ۶ آوریل سال جاری، دولت به این نتیجه رسید که شرایط برای چنین اقدامی‌با هدف کاهش عواقب اقتصادی دوران کنونی مهیا می‌باشد".

دولت مقدونیه شمالی اعلام کرده است که قبل از  این تصمیم، با کارشناسان و طرف های درگیر مشورت نموده است.

اپوزیسیون مقدونیه که در راس آن حزب "ومرو" قرار دارد، واکنش تندی نسبت به اقدام دولت برای افزایش ۳ دناری "مالیات دوم" در ارتباط با واردات سوخت نشان داده و این اقدام را دزدی محض از شهروندان خوانده است. حزب "ومرو" اعلام کرده که دولت برای پوشش چاله عمیق بودجه اش، دست به چنین اقدامی زده است. ولادو میسایلوفسکی، معاون رییس حزب "ومرو" طی کنفرانس خبری تاکید کرد: دولت به رهبری حزب "اس دی اس ام" از کاهش قیمت جهانی نفت، برای افزایش سود و درآمدهای افراد خاص و به ضرر شهروندان فقیر استفاده می‌کند.

کارشناسان اقتصادی مقدونیه نظرات مختلفی درباره اقدام پیش گفته دارند. برخی معتقدند چنین اقدامی، قابل پیش بینی بود چون بخاطر اعمال محدودیتهای رفت آمد در نتیجه بحران ویروس کرونا، درآمد های دولت از فروش سوخت بشدت کاهش یافته است و از طرف دیگر هزینه‌ها برای مبارزه با پاندمی موجود بشدت افزایش یافته است. تعداد دیگری از کارشناسان معتقد هستند اقدام دولت در افزایش "مالیات دوم" کار درستی نبوده و دولت با تدبیر بیشتری می‌توانست از تفاوت بهای کاهش تاریخی قیمت نفت در بازارهای جهانی سود ببرد. این گروه از کارشناسان به دولت مقدونیه شمالی توصیه کرده اند، در چنین شرایطی با بهره از قیمت پایین نفت، ذخایر کشور را برای دو سال آینده تقویت کند؛ این کار بی تردید در آینده کمک بسیار بزرگی برای احیای اقتصاد کشور خواهد بود.

لیوپچی گئورگیفسکی نخست وزیر سابق مقدونیه در مصاحبه ای تلویزیونی تاکید کرده است، قیت نفت در بازارهای جهانی هرگز پایین تر از امروز نبوده است؛ اگر دولت در خرید ذخایر کلان به ارزش ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون یورو به فوریت اقدام نماید، منابع انرژی ارزان قیمتی برای چند سال آینده خواهیم داشت و راحت تر با عواقب اقتصادی پیش رو مقابله خواهیم نمود. وی حتی پیشنهاد داده است بر ذخایر طلای بانک مرکزی در این شرایط افزوده شود. به اعتقاد او، تنها طلا است که افزایش قیمت دارد و چنین اقدامات دور اندیشانه ای برای مقدونیه حیاتی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما