معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۱/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۰۷

اقدامات موزامبیک در مواجهه با ویروس کرونا

با توجه به همه گیری کروناویروس در سراسر جهان،دولت موزامبیک اقدامات نظارت و پیشگیری را برای کنترل بر ورود کشتی‌ها از کشورهایی که سطح بالایی از انتقال Covid-19 را دارند طراحی کرده است.

با توجه به همه گیری کروناویروس در سراسر جهان،(Cornelder de Moçambique (CdM اقدامات نظارت و پیشگیری را برای کنترل بیشتر بر ورود کشتی‌ها از کشورهایی که سطح بالایی از انتقال  Covid-19 را دارند طراحی کرده است.

این اقدامات با هدف اطلاع و افزایش آگاهی همه افراد در زنجیره تدارکات بیرا کریدور، به منظور اجرای دقیق تر توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) و دولت موزامبیک در این فاجعه جهانی انجام می‌شود.

در بندر بیرا، پست های اطلاعات رسانی Covid-19 نصب شده است. تجهیزات ضد عفونی اولیه از قبیل شستشوی اجباری دست در مکان‌هایی وجود دارد که تراکم جمعیت دارند، مانند ورودی‌ها، ترمینال کانتینر، ترمینال باربری عمومی، پارکینگ کامیون، انبارها و اماکن خدمات عمومی.

به کلیه افرادی که در منطقه اداری بندر بیرا فعالیت می‌کنند، گفته شده که با استفاده از الکل و شستن اجباری دست با فواصل زمانی کار خود را انجام دهند. به همین ترتیب، رعایت فواصل ایمن بین اشخاص و کاهش تماس جسمی‌بین افراد برای انجام کار عادی توصیه شده است.

با هماهنگی اداره بهداشت، کلیه خدمه کشتی‌های واقع در بندر بیرا نیز با استفاده از دماسنج های مادون قرمز مورد معاینه قرار می‌گیرند.

در عین حال، و به دنبال این سلسله اقدامات،CdM همچنین تصمیم به محدود کردن خدمات مستقیم به مشتری گرفته است، بدین ترتیب که از طریق وسایل الکترونیکی اقدام به انجام برخی عملیات هایی می‌کند که پیش از این از طریق تماس مستقیم شعب انجام می‌شد.

CdM  همچنین به طور موقت مسافرت کارمندان به خارج از کشور را به حالت تعلیق در آمده و نیز از جلسات عملیاتی، آموزشی و سمینار جلوگیری می‌کند.

 

سایر اقدامات بعمل آمده در موزامبیک در مواجه با کرونا ویروس عبارتند از:

تولیدکنندگان مواد غذایی اطمینان خاطر داده اند که 500.000 تن مواد غذایی اصلی از جمله سبزیجات طی سه ماه آینده به بازار تزریق می‌شود و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

پس از اعلام تعطیلی سراسری در آفریقای جنوبی که از نیمه شب پنج شنبه 26 مارس 2020 آغاز شد، تنها مرز خروجی باز این کشور به سمت موزامبیک (Ressano border) طی 24 ساعت قبل از آغاز این اقدام با ازدحام مواجه شد. با توجه به تعطیلی مراکز کار در آفریقای جنوبی 23.000 کارگر مهاجر موزامبیکی ترجیح دادند به کشور خود بازگردند.

در همین راستا و با توجه به اینکه بیشتر پروازهای بین المللی به موزامیبک به حالت تعلیق درآمده اند، 200 کارگر برزیلی معدن بزرگ  Vale Mocambiqueروز چهارشنبه با اجاره هواپیمای اتیوپی این کشور را به مقصد برزیل ترک کردند.

به دلیل تأثیر کرونا ویروس و سناریوی فعلی در بازارهای بین المللی انتظار می رود گروه ExxonMobil تصویب پروژه گاز طبیعی خود را در حوضه Rovuma در شمال موزامبیک به تعویق بیاندازد.

هفته گذشته، بانک مرکزی موزامبیک تصمیم گرفت از تاریخ 7 آوریل 2020 نسبت اندوخته از 13 درصد به 11.5 درصد در ارز محلی و از 36 درصد به 34.5 درصد در ارز خارجی را کاهش دهد. همچنین برای تقویت نقدینگی در ارزهای خارجی و ملی، یک خط اعتباری 500 میلیون دلاری برای کاهش تأثیرات کلان اقتصادی کرونا ویروس اختصاص داد.

برای مقابله با تأثیرات منفی بیماری Covid-19 دولت موزامبیک 700 میلیون دلار از شرکای همکاری درخواست کمک کرده است.

پیش بینی رشد اقتصادی سال 2020 موزامبیک مورد بازنگری قرار گرفته است و از رشد حدود 4 درصدی به  2.2 درصد رشد تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است.

بودجه بهداشت و درمان نیز در سال جاری میلادی از 30 میلیون دلار به 50 میلیون دلار افزایش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما