معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۱/۱۳- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۷۸۱

تمرکز صنایع خودروسازی سوئد بر تولید خودروهای برقی و هیبریدی

بخش بزرگی از صنایع خودروسازی سوئد معتقدند سال 2020 سال خودروهای برقی و هیبریدی است و استفاده از این خودروها نه تنها در سوئد بلکه در سراسر جهان فراگیر خواهد شد. شرکتهای سوئدی، آینده بازار را از آنِ این خودروها می دانند و تمرکز خود را  بر ساخت و تولید آن  قرار داده اند. یکی از دلایل اصلی این تغییر جهت ، افزایش فشارهای مالیاتی بر سازندگان خودرو و ترس از جریمه‌های بالای اتحادیه اروپا است. از سوی دیگر تسهیلات خرید خودروهای برقی و هیبریدی نیز در این تغییر مسیر، نقش مهمی ایفاء می‌کند.  اتحادیه فروشندگان خودرو سوئد معتقد است از اوایل سال 2025 خودروهای تمام برقی، بر بازار مسلط خواهند شد. به گفته طرف سوئدی پیش بینی می‌شود  فروش خودروهای برقی در سال جاری در این کشور به 100 هزار دستگاه برسد و در سال 2021 نیز حدود 40 درصد کل فروش را به خود اختصاص دهد.

از سال 2020 و بعد،  از خودروهای صفر در سوئد براساس استاندارد WLTP ( استاندارد جهانی برای تعیین سوخت و انتشار گازهای خروجی خودروهای سبک  ) مالیات گرفته می‌شود که ممکن است در برخی موارد در سه سال اول حدود 40 تا 50 درصد افزایش یابد. همچنین تولید کنندگانی که نتوانند  میانگین انتشار دی اکسید کربن( CO2) را در طول سالهای 2021-2020 کاهش دهند با جریمه‌های سنگینی از طرف اتحادیه اروپا  روبرو خواهند شد.  

تقریبا همه شرکت های خودرو سازی برای  توسعه خودروهای برقی سرمایه گذاری کرده و پیش بینی می‌شود تنها در سال 2020 نزدیک به 200 مدل جدید وارد بازار شود که به نوبه خود قیمت را نیز کاهش می دهد. البته در چند سال آینده بیشتر خودروها، هیبرید شارژی (هم دارای موتور احتراق داخلی و هم موتور برقی) خواهند بود اما اتحادیه فروشندگان خودرو سوئد معتقد است از اوایل سال 2025خودروهای تمام برقی، بر بازار مسلط می‌شوند. قائم مقام اتحادیه فوق  پیش بینی می‌کند که  فروش خودروهای برقی در سال جاری در سوئد به 100 هزار دستگاه برسد و در سال 2021 نیز حدود 40 درصد کل فروش را به خود اختصاص دهد.

 شرکت ولوو  از جمله شرکت هایی است که بر تولید خودروهای برقی متمرکز شده است. براساس اعلام ولوو 20 درصد فروش جهانی این شرکت در سال 2020 را خودروهای برقی تشکیل خواهند داد. این رقم درسوئد 25 درصد خواهد بود.

شایان ذکر است اولین خودروی تمام برقی شرکت ولوو در اکتبر 2019 در آمریکا رونمایی شد. این خودرو مدل جدید ولووی شاسی بلند XC40 است و می‌تواند با هر بار شارژ 400 کیلومتر را طی نماید. به گفته مدیرعامل گروه ولوو ، قرار است هر سال یک خودروی کاملا برقی در قالب یک برنامه 5ساله از سوی این شرکت به بازار عرضه شود. این شرکت قصد دارد تا سال 2025  فروش خودرو های کاملا برقی خود را به 50 درصد فروش جهانی  برساند. 50 درصد باقی مانده را خودروهای هیبریدی- شارژی تشکیل خواهند داد. از ابتدای سال 2020 شرکت ولوو به منظور تشویق هرچه بیشتر استفاده از خودروهای کاملا برقی ، به مدت یک سال هزینه‌های برق خودروهای مدل هیبرید- پلاگین را تامین خواهد نمود.

با توجه به الزامات سخت گیرانه اتحادیه اروپا برای کاهش گازهای گلخانه ای ، از نظر شرکت ولوو تولید خودروهای برقی یک ضرورت بوده و استراتژی آینده آن ، تولید خودروهای برقی است. این شرکت سوئدی در هدف بلند پروازانه دیگری قصد دارد تا سال 2025 تمامی خودروهای تولیدی آن ، یک مدلِ جایگزینِ تماما برقی داشته باشد. گفته می‌شود ولوو از این منظر اولین خودرو سازی است که تمامی مدل های سواری آن ، مشابه برقی نیز خواهند داشت. 

علاوه بر شرکت ولوو ، شرکت سوئدی Uniti  نیز که از سال 2015 ساخت خودروهای کوچک برقی در سوئد و انگلیس را  آغاز کرده (و هم اکنون به عنوان یک شرکت سوئدی- انگلیسی شناخته می‌شود)، تولید خودروهای کوچک برقی را در حجم وسیعی در سال 2020 شروع خواهد کرد و قرار است  اولین سری محصول  آن نیز در سالجاری تحویل مشتریان سوئدی و انگلیسی شود. خودروهای برقی این شرکت دارای سه صندلی و برای مصرف داخل شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد و قیمتی بین 168 تا 199 هزار کرون قیمت خواهد داشت. گفته می‌شود رقیبی خوبی از نظر قیمت در مقابل تسلا است. جالب توجه است که این شرکت ، یک شرکت استارت آپی بوده و از طریق جذب سرمایه  گذاری‌های مردمی  فعالیت خود را توسعه داده است.

در عین حال شرکت های آلمانی خصوصا فولکس واگن نیز فرصت ها و آرزوهای بزرگی در بازار سوئد ، دنبال می‌کنند. به نقل از مدیر ارتباطات این شرکت در سوئد،  پیش بینی می‌شود در سال جاری فروش خودروهای کاملا برقی آن به 50 درصد برسد، به ویژه مدل ID3 از استقبال خوبی برخوردار است. خودروهای برقی شرکت آئودی (مدل  E-tron Sportback) ، اشکودا ( مدل Octavia iV  ) و فیات ( مدل el-Bron ) که هر سه به گروه فولکس واگن وابسته اند نیز با استقبال خوبی روبرو خواهند شد. خودروهای برقی  شرکت کیا موتورز نیز در سال گذشته فروش خوبی در سوئد داشت که 48 درصد کل فروش این برند کره ای  بود. برندهای برتر فروش خودروهای برقی در سوئد به ترتیب عبارتند از: تسلا ( مدل 3) ، میتسوبیشی (مدل اوتلندر)، رنو، کیا و نیسان. براساس اعلام اتحادیه فروشندگان خودرو سوئد ، سهم خودروهای برقی در سال 2018  نزدیک به 8 درصد و در سال 2019  نزدیک  به 13 درصد از کل سفارش ها  بود. 

علیرغم روند رو به افزایش استفاده از خودروهای برقی در سوئد ، هنوز کمبودهایی از نظر تعداد ایستگاه‌های شارژ و شارژ سریع وجود داشته و انتظارات از دولت برای ارایه امتیازات و مشوق های بیشتر جهت فراگیر شدن استفاده از این خودروها، زیاد است. هم اکنون دولت تا سقف شصت هزار کرون برای خرید خودروهای برقی ، کمک می‌کند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما