معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۱/۱۲- ۰۸:۲۸ - مشاهده: ۸۷۰

نشست معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با دانشجویان و نخبگان ایرانی در استانبول

جناب آقای دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در حاشیه دیدار خود و هیات همراه از ترکیه ، در نشستی با تعدادی از نخبگان و دانشجویان ایرانی حاضر در استانبول شرکت و برای آنان سخنرانی نمودند .

جناب آقای دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور  در تاریخ 2 بهمن 1398 در نشستی با تعدادی از نخبگان و دانشجویان ایرانی حاضر در استانبول شرکت و سخنرانی نمودند. در ابتدای این مراسم آقای حسینی به نمایندگی از  معاونت علمی و فناوری به معرفی پلتفرم طراحی شده توسط این معاونت در جهت ارتباط با دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور پرداخته و فرآیند انجام کار در این سامانه را تشریح نمودند. همچنین به سوابق تعدادی از افرادی که هم اکنون به ایران برگشته و مشغول فعالیت هستند، اشاره نمودند.

اهم اظهارات جناب آقای دکتر ستاری :

- کشور ایران قدمت فرهنگی و تاریخی 5 الی 6 هزار ساله برخوردار است و ما نیز برای تداوم آن در حال مبارزه هستیم و طبیعتاً این مبارزه هزینه‌هایی نیز برای ما بدنبال دارد.

- بررسی تاریخ ما نشان میدهد که متاسفانه در نقاطی دچار اشتباه شده ایم. زمانی که نفت کشف شد و اقتصاد ما بر بنیان آن بنا نهاده شد، اهمیت نیروی انسانی مدنظر ما قرار نگرفت و از آن غافل شدیم.

- تا زمانیکه نقش نیروی انسانی در اقتصاد ما پررنگ نشود، تغییری حاصل نخواهد شد. از حدود 5 الی 6 سال پیش این کار را شروع کرده ایم. در این سفر 80 شرکت دانش بنیان همراه ما هستند و ما بزرگترین استارتاپ ها ( شرکت های نوآفرین ) را در منطقه داریم. شرکتی داریم با 6000 نیروی کار و داروهایی تولید می‌کند که حتی ترک‌ها قادر به تولید آن نیستند.

- در زمان آغاز کار با یک اتاق دو در دو شروع کردیم اما الان حدود 5000 شرکت دانش‌بنیان زیر مجموعه خود داریم که سال گذشته حدود 90 هزار میلیارد تومان حجم فعالیتش بوده است.

- حدود 50 هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند و این میزان  1.5درصد تعداد کل دانشجویان کشور است و با مشکل کمبود دانشجو در خارج مواجهیم .

- مشکلاتی در فضای کسب و کار ایران وجود دارد اما با توجه به نیروی انسانی و برتری علمی در منطقه باید برای تغییر اکوسیستم تلاش کنیم.

- هدف ما الزاماً بازگشت نخبگان ایرانی نیست، بلکه هدف مهم تر چرخش نخبگان است تا آنها بتوانند در هرنقطه دنیا که باشند به سیستم دانشگاهی و کسب و کار داخل کشور دسترسی داشته باشند و همکاری نمایند. در این فرآیند هردو طرف منفعت خواهند برد.

- مابعنوان دولت تنها پل ارتباطی هستیم و پلتفرم و بستری را مهیا کرده ایم تا ارتباط و تبادل دانش و تجربه به راحتی امکانپذیر گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما