معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۰/۲۵- ۰۸:۱۵ - مشاهده: ۲۷۳۷

آلمان بزرگترین صادر کننده و دومین وارد کننده دارو در جهان

بر اساس گزارشات سازمان تجارت جهانی در سال 2018 ارزش صادرات دارو به 350 میلیارد دلار رسید که نزدیک به 80% آن سهم کشورهای اروپایی ، 10.3% کشورهای آسیایی (چین ، ژاپن ، هند بعنوان بزرگترین صادرکنندگان آسیایی شناخته می شوند)، 8.3% امریکای شمالی ، 0.7% امریکای جنوبی ، 0.5% و 0.2% کشورهای افریقایی میباشد . همین آهنگ با تقریبا 6 درصد رشد در سال 2019 ادامه یافته است .

در این میان کشور آلمان بزرگترین صادرکننده دارو در جهان (84.7 میلیارد دلار) بشمار میرود و بعد از آن به ترتیب کشورهای : سوئیس (71.7) ، امریکا (49.7) ، بلژیک (45.7) و ایرلند(40)  میلیارد دلار قرار دارند .

قرار گرفتن آلمان بعنوان بزرگترین صادر کننده دارو در دنیا به معنای خود کفایی این کشور در تامین نیاز داخلی نیست بلکه این کشور با واردات دارو به ارزش53.7 میلیارد دلار بعد از امریکا دومین وارد کننده دارو جهان در سال 2018 شناخته شده است . این بدین معناست که بازار داخلی داروی آلمان از ظرفیت های زیادی برای جذب و واردات دارو از سایر کشورها برخوردار است . ( بلژیک، انگلیس و سوئیس به ترتیب بعد از آلمان بزرگترین کشورهای وارد کننده دارو بشمار میروند)  

شرکت های دانش بنیان که در زمینه تولید دارو به ویژه داروهای مربوط به بیماری‌های خاص فعالیت می‌کنند می‌توانند بخشی از این بازار جذاب هر چند اندک را به خود اختصاص دهند بشرط آنکه این داروها در اروپا مورد ارزیابی قرار گرفته و ثبت شده باشند. یکی از مراکز ثبت دارو در اروپا، آژانس موسوم به  ( The European Medicines Agency )  یا EMA مستقر در کشور هلند است که وظیفه ارزیابی و ثبت دارو در اتحادیه اروپا را به عهده دارد. در این فرایند شرکت های ایرانی به تنهایی یا با همکاری یک شرکت داروسازی اروپایی ضمن انجام  روند ارزیابی و ثبت داروهای تولید خود می‌توانند زمینه همکاری با شرکت های فعال شناخته شده بین  المللی در حوزه صادرات دارو را فراهم نمایند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها