معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۷/۳۰- ۱۸:۳۳ - مشاهده: ۹۸۱

اخبار اقتصادی اوگاندا ( هفته آخر مهر ماه 1398 )

اخبار رسانه‌های جمعی اوگاندا، بوروندی و رواندا در اواخر مهر ماه 1398 به قرار ذیل است؛

اوگاندا؛

بی‌نتیجه ماندن نشست ایگاد در خصوص دامداریِ مرزنشین‌ها
نشست سازمان بین‌دولتی توسعه (IGAD) برای بررسی وضعیت دامداران مرزنشین هفت کشور عضو ایگاد و بررسی مجوز عبور از مرز برای یافتن چراگاه و آب، بدون نتیجه پایان یافت. این نشست که با حضور نمایندگان هفت کشور عضو ایگاد در انتبۀ اوگاندا برگزار شده بود، به علت اختلافات شدید بین برخی کشورها نتوانست به سند پایانی منتهی شود. قرار بود در این نشست سند منطقه‌ای برای صدور مجوز عبور از مرز به دامداران مناطق مرزی، تنظیم و در ماه دسامبر به امضای مقامات کشورهای عضو ایگاد برسد.
در مناطق مرزی کشورهای عضو ایگاد دامدارانی حضور دارند که برای چرای دام مقررات مرزی را رعایت نکرده، بعضاً باعث درگیری با نیروهای مرزبانی یا دیگر دامداران می‌شوند. بیشترین تنش میان دامداران مرزی بین دو کشور اوگاندا و کنیا رخ می‌دهد.


دعوت از موسونی برای شرکت در اجلاس سرمایه‌گذاری بریتانیا–آفریقا
از رئیس جمهور اوگاندا دعوت شده است در اجلاس سرمایه‌گذاری بریتانیا–آفریقا که در فوریۀ ۲۰۲۰ در لندن برگزار خواهد شد شرکت کند. در این اجلاس که میزبان رؤسای دولت‌ها و سرمایه‌گذاران بین‌المللی است دربارۀ فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قارۀ آفریقا تبادل نظر خواهد شد. طبق اطلاعات وزارت تجارت بین‌المللیِ بریتانیا، تجارت درون‌قاره‌ایِ آفریقا در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۳ میلیارد پوند بوده و هم اکنون ۲۰۰۰ کسب و کار بریتانیایی در این قاره فعالیت می‌کنند. سرمایه‌گذاری این کشور در اوگاندا نیز در ۲۰۱۷ برابر با ۶۰۰ میلیون پوند (حدود ۲٫۷ تریلیون شیلینگ) بوده است.


اوگاندا میزبان کنفرانس جمعیت آفریقا
دولت اوگاندا همراه با «اتحادیۀ مطالعات جمعیت آفریقا» ماه آینده میزبان هشتمین کنفرانس جمعیت آفریقا خواهد بود. این کنفرانس که از ۱۸ تـــا ۲۲ نوامبر ۲۰۱۹ در شهر اِنـتِـبه برگزار خواهد شد رویدادی است که هر چهار سال یک بار و به منظور تبادل اطلاعات علمی دربارۀ موضوعات کلیدیِ جمعیت، بهداشت و توسعه صورت می‌گیرد. به گفتۀ وزیر مشاور دارایی در امور برنامه‌ریزی، آقای دیوید باهاتی، «به طور کلی، [جمعیت] قارۀ آفریقا جوان است؛ حدود ٪۴۰ از جمعیتِ آن زیر ۱۵ سال، ٪۳۰ نیز بین ۱۵ تا ۲۴ سال، و ٪۷۰ زیر ۳۰ سال هستند».


رواندا


نشست جنبش جهانی تعاونی‌ها در کیگالی
مقاماتی از ۹۵ کشور جهان در یک کنفرانس بین‌المللی با موضوع تعاونی‌ها در پایتخت رواندا شرکت کردند. هدف این کنفرانس پیشبرد توسعۀ اقتصادی-اجتماعی از طریق تعاونی‌ها بود و از سوی اتحادیۀ بین‌المللی تعاون و با همکاری اعضای جهانی و دولت رواندا از ۱۴ تــا ۱۷ اکتبر برگزار گردید. داده‌های اتحادیۀ مذکور نشان می‌دهد سه میلیون تعاونی در جهان تشکیل شده که حدود ۲۸۰ میلیون نفر (یعنی ٪۱۰ از جمعیتِ شاغل جهان) را مشغول کرده است. پروفسور ژان بوسکو هارِلیمانا، مدیر کل سازمان تعاون رواندا، در این کنفرانس گفت با اینکه ۱۲۴ سال از زمان پایه‌گذاری اتحادیۀ بین‌آلمللی تعاون می‌گذرد، دومین بار است که این کنفرانسِ دوسالانه در آفریقا برگزار می‌گردد؛ نخستین بار، آفریقای جنوبی در ۲۰۱۳ میزبان بوده است.


بوروندی


دستگیری متخلفان بازار ارز در بوروندی
بنا به گفتۀ مقامات وزارت امنیت عمومی‌بوروندی، از ماه گذشته که مجازات‌های دلالی در بازار سیاه ارز شدیدتر شد، چهل نفر به همین جرم دستگیر شده‌اند. پس از آنکه در سال ۲۰۱۶ در پی بحران نامزدی پیر انکورونزیزا برای بار سوم در انتخابات، کمک‌های خارجی به این کشور آفریقایی قطع شد، بوجومبورا با مشکل کمبود ارز خارجی روبه‌رو بوده است. نرخ رسمی دلار طبق قیمت‌گذاری بانک مرکزی ۱٬۸۷۶ فرانک است در حالی که دلالان در خیابان‌های پایتخت آن را ۲٬۹۰۰ فرانک می‌فروشند. بسیاری از بازرگانان کشور در آستانۀ تعطیلیِ کسب و کار خود هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها