معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۷/۲۲- ۱۵:۰۹ - مشاهده: ۹۸۴

اخبار اقتصادی سوریه ( نیمه اول مهر ماه 1398 )

مهمترین اخبار اقتصاد داخلی و خارجی جمهوری عربی سوریه که در رسانه‌های این کشور در فاصله زمانی نیمه اول مهر ماه 1398 انتشار یافته است در پی خواهد آمد :

 گزارش مرکز مطالعات و تحقیقات دمشق (مداد)[1] در خصوص ایجاد بانک توسعه

بر اساس مطالعه مرکز مذکور، تأسیس یک بانک برای بازسازی سوریه ضروری است. در این مطالعه از این بانک به عنوان "بانک توسعه" نام برده شده است که به همراهی بانک مرکزی، دولت سوریه را قادر خواهد ساخت تا کار تأمین مالی بازسازی سوریه را در سریعترین زمان ممکن به اتمام رساند.

این مطالعه نحوه تأمین سرمایه مورد نیاز جهت بازسازی سوریه را از طریق انتشار اوراق خزانه (Treasury bonds) که توسط شهروندان سوری در داخل و خارج از سوریه خریده خواهند شد، بیان می‌کند. همچنین بر ضرورت ایجاد انعطاف‌پذیری‌های لازم در قوانین بانکداری سوریه تأکید می نماید.

علاوه بر این، اخذ عوارض گمرکی بالاتر از محصولات و خدمات لوکس وارداتی و کالاهایی که مشابه داخلی آنها در داخل سوریه تولید می‌شوندو باعث تقویت تولید داخلی سوریه می‌گردند توصیه شده است . مرکز مطالعاتی یاد شده همچنین خواستار معافیت های مالیاتی برای سرمایه گذاری در بخش خدمات سوریه شده است .

جمع آوری درآمدهای حاصل از املاک دولت و افزایش سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گاز موجود نیز به عنوان راهکارهای افزایش درآمد دولت معرفی شده اند.

 

 گزارش مدیرکل شرکت حمل و نقل دریایی سوریه[2] در خصوص ایجاد مراکز ساحلی ساخت و تعمیر کشتی

کمیته‌ای مسئول ارزیابی ایجاد شهرک صنعتی برای احداث کارگاه‌های ساحلی جهت ساخت و تعمیر کشتی‌ها در سواحل سوریه شده است . به منظور انجام این مطالعه، زمین و خط ساحلی لازم در حال واگذاری است. این امر در جهت گسترش ناوگان کشتی‌های تجاری و با هدف توسعه اقتصاد ملی سوریه است.

در هشت ماهه اول سال 2019 در آمد شرکت مذکور یک و نیم میلیارد لیر سوریه بوده و موفق به اجرایی نمودن 39 درصد از برنامه‌های سرمایه گذاری خود شده اند. میزان بار حمل شده توسط کشتی‌های این شرکت حدود 200 هزار تن در مدت مشابه بوده است.

مشکلات عمده شرکت حمل و نقل دریایی سوریه و نیازهای این شرکت شامل:

1- عدم دسترسی به بیمه‌های تجاری بین المللی برای محموله‌ها پس از تحریم های سال 2015 خزانه داری امریکا.

2- تبادلات بانکی برای پرداخت خرید قطعات یدکی کشتی‌ها و افزایش هزینه تأمین آنها به علت وجود واسطه‌ها و مشکلات در تأمین سوخت برای کشتی‌ها.

3- عدم اجرایی شدن مصوبه شماره 450 دولت سوریه در خصوص قراردادهای واردات به سوریه (که حمل و بیمه حمل کالاهای مورد نیاز دولت سوریه را تنها از طریق این شرکت و یا با تأیید ایشان ممکن می داند).

 

  

[1]  Damascus Center for Research & Studies (MADAD)

[2] The Maritime Transport Corporation

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما