معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۷/۰۸- ۱۱:۰۴ - مشاهده: ۳۳۴۵

آشنایی با مقررات تجارت خارجی جمهوری عربی سوریه

نظر به وجود موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه و اجرایی شدن این موافقتنامه از تاریخ 29 فروردین ماه 1391 ، هیچگونه مانع و محدودیت قانونی برای ورود اقلام تولیدی هر یک از دو کشور به  کشور طرف دیگر وجود ندارد، به استثنای مواردی که در موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور تصریح شده است. گزارش ذیل به دسته ای از مقررات و رویه های قانونی در کشور جمهوری عربی سوریه اشاره دارد که می تواند برای بازرگانان و صادرکنندگان ایرانی برای صدور انواع کالا به این کشور مورد توجه قرار گیرد .

1 - مقررات مربوط به تهیه و تنظیم اسناد تجاری

- بارنامه / Bills of Lading

فاقد مقررات خاص است و بارنامه می‌تواند بر حسب تقاضای وارد کننده تنظیم گردد.

توضیح آنکه تا زمانی که هیچ گونه پرداخت و یا عنوان ( مالکیت) وجود ندارد، مناسب بازرگانان محترم بررسی نمایند که آیا کالا می‌تواند با یک بار نامه سریع (express bill of lading) یا با ترخیص سریع و بدون نیاز به صدور بارنامه اصلی جابجا شود ؟ علت این امر جلوگیری از تأخیرات احتمالی است که امکان دارد در اثر حمل دریایی با بارنامه دریایی کامل اتفاق بیافتد (و محموله نتواند تا زمان صدور بارنامه اصیل و انتقال آن به واردکننده در سوریه ترخیص شود).  

- گواهی مبدأ / Certificates of Origin

برای کلیه کالاهایی که صادر می‌شود، دو نسخه گواهی مبداء لازم است. یک نسخه مجزا هم برای الصاق به هر فاکتور تجاری لازم خواهد بود..گواهی مبدأ با حروف چاپی تکمیل خواهد شد و توصیف محصول باید در محل تعیین شده در فرم قید گردد بدون آنکه امکان خراشیدن یا افزودن به آن وجود داشته باشد.فرم گواهی مبدأ باید هماهنگ و آرم نهاد ذیربط صادرکننده گواهی در ایران را بر خود داشته باشد. گواهی مبدأ باید حاوی اطلاعات کاملی درخصوص محصول مورد نظر از جمله توصیف و نوع کالا، وزن، تعداد بسته‌ها و علائم تجاری باشد. در گواهی مبدأ نباید هیچ فضای خالی که امکان دستکاری در آن باشد وجود داشته باشد. مهرها نیز باید واضح باشد.در گواهی مبدأ عمدتاً نام کشور تولیدکننده، نام و نشانی صادرکننده، تولیدکننده و دریافت کننده درج خواهد شد.صادرکننده می‌بایست اعلامیه ذیل را در قسمت پشت گواهی مبداء نوشته و امضاء نماید (تصدیق اصالت طرفیت صادرکننده، کشور مبداء اصلی کالا و اسم و مشخصات تولیدکننده):

We hereby declare that the mentioned merchandise is being exported on our own account. The goods are of pure … (country of origin) origin. The goods are manufactured by … (name and complete address of the manufacturer).

گواهی مبدأ باید توسط یک اتاق بازرگانی مجاز تهیه شده و اصالت آن به تصدیق قانونی سفارت جمهوری عربی سوریه در تهران برسد. در غیر این صورت امکان عدم پذیرش گواهی مبداء از سوی مقامات مربوطه سوری وجود داشته که منجر به رد کردن و عدم تحویل کالا خواهد شد.

- گواهینامه‌های ویژه / Special Certificates

1- خوراک دام:

ثبت نام واردکنندگان و صدور مجوز واردات برای خوراک دام تحت نظر وزارت کشاورزی و اصلاحات ارضی سوریه (MOAAR) انجام می‌گیرد. (برای وب سایت به زبان عربی اینجا کلیک کنید.)

2- محصولات حیوانی - برای مصرف انسان: 

گوشت و فرآورده‌های گوشتی باید همراه با گواهی حلال باشند، که ثابت می‌کند آنها مطابق با استانداردهای غذایی تعیین شده در قوانین اسلامی در مورد محتویات و فرایند تولید کالاها تهیه شده اند .

3- گواهی بهداشت و گواهی دامپزشکی :

برای محصولات حیوانی صادر شده توسط مقامات ذیربط (به عنوان نمونه صدور گواهی بهداشتی-قرنطینه‌ای توسط (اداره قرنطینه) اداره کل دامپزشکی استان مبداء) در صورتیکه تمام اطلاعات مورد نیاز مقامات سوریه را شامل شود، معتبر خواهد بود. این گواهی حتی برای ارسال نمونه‌های مواد غذایی با منشاء دامی هم لازم خواهد بود. مسئولیت کنترل دامپزشکی محصولات حیوانی در سوریه با وزارت کشاورزی و اصلاحات ارضی سوریه (MOAAR) است.

4- محصولات غذایی مورد استفاده انسان : 

به عنوان مثال مواد غذایی، مکمل‌های غذایی و شیر، نیاز به گواهی وزارت بهداشت دارند. این گواهی نشان می‌دهد بر روی محصولات لیست شده کنترل‌های بهداشتی لازم انجام شده است. این مدرک باید به امضای اتاق بازرگانی ایران و همچنین سفارت جمهوری عربی  سوریه در تهران برسد و قبل از ارائه به وزارت بهداشت یا دامپزشکی توسط مسئول فنی و مدیرعامل شرکت امضاء و مهر شود. * کشورهای اروپایی برای صادرات این محصولات به سوریه ملزم به ارائه گواهی فروش آزاد (Certificates of Free Sale) هستند تا نشان دهند محصولات مربوطه در اروپا آزادانه به فروش می‌رسند.  به عنوان مثال این گواهی در انگلستان توسط RPA صادر می‌گردد. 

در خصوص صادرات شیر و محصولات لبنی، مجوزهای لازم بهداشتی- قرنطینه‌ای از اداره کل دامپزشکی استان مبداء (اداره قرنطینه) باید اخذ گردد. گواهی عدم وجود مواد رادیواکتیو (صادره توسط سازمان انرژی اتمی)  و یا گواهی‌های آنالیز (گواهی استاندارد) برای برخی مواد غذایی از جمله چربی‌ و روغن‌ها لازم می‌باشد.

5- دام زنده :

محموله‌ حیوانات زنده یا محصولات حیوانی، مشمول بازرسی دامپزشکی در گمرک ورودی سوریه می‌باشند و باید همراه با یک گواهی بهداشت از دامپزشکی ایران برای حیوانات زنده یا محصولات دامی‌ همراه باشد. مسئولیت کنترل دامپزشکی دام زنده در سوریه با وزارت کشاورزی و اصلاحات ارضی سوریه (MOAAR) است.

6- مواد شیمیایی:

جمهوری عربی سوریه یکی از کشورهای امضاء کننده کنوانسیون روتردام درمورد آئین‌ اعلام‌ رضایت‌ قبلی‌ برای ‌برخی‌ مواد شیمیائی‌ و سموم‌ دفع‌ آفات‌ خطرناک‌ در تجارت‌ بین‌المللی است. لذا هر گونه نقل‌ و انتقال‌ بین‌المللی ‌محصولات‌ سمی‌ و خطرناک‌ معین به مقصد سوریه می‌بایست از طریق کسب رضایت قبلی مرجع واردات مربوطه  (the Designated National Authority (DNA) و با استفاده از رویه قانونی رضایت آگاهانه قبلی ((PIC) یا  (the prior informed consent ) انجام گیرد.لازم است این مواد به نحوی‌ بسته‌بندی‌‌ شوند که‌ به‌ اندازه‌ کافی‌ حافظ‌ سلامت‌ انسان‌ و محیط ‌زیست‌ باشند. اطلاعات مربوط به مشخصات مواد شیمیایی از جمله برگه اطلاعات ایمنی مواد (the Material Safety Data Sheet  - MSDS) و کد HS میبایست ارائه شده و الزامات برچسب زدن رعایت گردد.

ثبت نام واردکنندگان و صدور مجوز واردات مواد شیمیایی از طریق وزارت امور محیط زیست (ریاست ایمنی مواد شیمیایی) انجام خواهد گرفت. (برای وب سایت به زبان عربی اینجا کلیک کنید.)

 بعضی از مواد شیمیایی به سه نسخه از گواهی آنالیز محصول نیاز دارند و واردکننده آنها در سوریه باید از قبل مجوز دریافت نماید. گواهینامه‌ها باید تاریخ تولید و انقضاء را نشان دهند. مدارکی از قبیل گواهینامه‌های سلامت و آنالیزها باید به تأیید اتاق بازرگانی ایران (یا اتاق مشترک بازرگانی ایران- سوریه پس از تشکیل ) و سفارت جمهوری عربی سوریه در تهران برسند.

7- لوازم آرایشی: 

در مورد مواد آرایشی که با بدن انسان در تماس هستند، در صورت وجود فرآورده‌های جانبی حیوانی، نیاز به ارائه گواهی حلال است. ( در خصوص  موارد فوق برای شرکت‌های ایرانی، لازم است با مشتری خود تماس حاصل نمایید ).

* کشورهای اروپایی برای صادرات این محصولات به سوریه ملزم به ارائه گواهی فروش آزاد (Certificates of Free Sale) هستند تا نشان دهند محصولات مربوطه در اروپا آزادانه به فروش می‌رسند. به عنوان مثال این گواهی در انگلستان به صورت الکترونیکی در اینجا صادر می‌گردد.

 ثبت نام واردکنندگان و صدور مجوز واردات لوازم آرایشی از طریق وزارت بهداشت سوریه (لینک انگلیسی) انجام می‌گیرد.

8- جیوه:

سوریه یکی از کشورهایی‌ است که کنوانسیون میناماتا در مورد جیوه (معاهده جهانی برای محافظت از سلامت انسان و محیط زیست از عوارض جانبی جیوه )  را به تصویب رسانده است. هدف این است که واردات برخی کالاهای حاوی جیوه به سوریه تا پایان سال 2020 متوقف گردد.

9- داروها و موارد وابسته به دارو (شامل تجهیزات پزشکی):

* کشورهای اروپایی برای آغاز رویه ثبت دارو و هم برای درخواست مجوز واردات این محصولات در سوریه از وزارت بهداشت سوریه (لینک انگلیسی)، ملزم به ارائه گواهی فروش آزاد (Certificates of Free Sale) یا گواهی یک محصول دارویی (Certificate of a Pharmaceutical Product) هستند. همچنین برای ایشان ارائه گواهی تولید خوب (Good Manufacturing Practices  - GMP) نیز برای تطبیق کیفیت روشهای تولید دارو با شرایط سازمان جهانی بهداشت لازم خواهد بود. ( در خصوص  موارد فوق برای شرکت‌های ایرانی، لازم است با مشتری خود تماس حاصل نمایید ).

نظر به  وجود موافقتنامه همکاری‌های راهبردی و بلندمدت اقتصادی میان ایران و سوریه، در خصوص تولیدات دارویی و پزشکی، در صورت ثبت در فهرست رسمی دارویی هریک از دو طرف و اعطای مجوز تولید و توزیع از سوی وزارتخانه‌های بهداشت هریک از دو طرف‌ متعاهد، طرف مقابل این ثبت را به رسمیت شناخته و پرونده‌های ثبت دارو در کشور سازنده را که متضمن کیفیت، سلامت و موضوعات فنی داروخانه‌ای و پزشکی است را به رسمیت می‌شناسد و اجازه خواهد داد آن کالاها به قلمرواش صادر گردد.

لذا لازم است مدارک مرتبط با ثبت دارو در ایران به همراه نمونه دارو برای بررسی و نهایتاً ثبت موقت و اولیه به وزارت بهداشت سوریه ارسال گردد. ثبت دائمی دارو در سوریه منوط به ارائه اسناد مرتبط با صادرات داروی مورد نظر از ایران به چند کشور دیگر است.

برخی از محصولات دارویی که حاوی فرآورده‌های جانبی حیوانی هستند، نیاز به ارائه گواهی حلال دارند. (با مشتری خود بررسی کنید).

در سوریه قوانین خاصی برای ثبت و برچسب زنی بر روی دارو وجود دارد که ممکن است برای انجام آن نیاز به گواهی بهداشت باشد. گواهی بهداشت حتی در خصوص نمونه دارو نیز مورد نیاز خواهد بود.-

برچسب نام، مشخصات و آدرس تولید کننده دارو باید بر روی آن وجود داشته باشد.

 برای واردات محصولات دارویی، داروهای مسکن و وسایل پزشکی (همچنین داروهای گیاهی) که برای مصارف انسانی و دامپزشکی در نظر گرفته شده است باید از قبل مجوز واردات دریافت کرد یا به صورت جداگانه برای هر مورد از واردات آنها مجوز خاص تهیه نمود.

10- گیاهان و محصولات گیاهی:

 برای صادرات به سوریه، گیاهان و برخی از محصولات گیاهی (اما نه همه آنها)، به یک گواهی تأیید گیاهی نیاز دارند. برای ورود برخی از گیاهان، بذرها، سیب زمینی، بذر سیب زمینی، میوه و انواع توت‌ها، بذرهای محصولات گیاهی و کود گیاهی که احتمال انتقال بیماری به گیاهان بومی را دارند، کنترل‌های گیاهی در سوریه صورت می‌گیرد. اطلاعات بیشتر در مورد کنوانسیون بین‌المللی حفاظت از گیاهان را می‌توانید در اینجا مشاهده فرمایید.

 برای صادرات محصولات کشاورزی و بذرهای آنها به سوریه نیاز به صدور مجوزی مهم از طرف وزارت کشاورزی و اصلاحات ارضی سوریه (MOAAR) است. گواهی‌های سلامت صادره از سوی مراجع مربوطه کشور صادرکننده به سوریه برای محصولات غذایی شامل سبزیجات و میوه‌ جات لازم خواهد بود. این گواهی حتی برای ارسال نمونه‌ها نیز لازم است.* کشورهای اروپایی برای صادرات محصولات مورد استفاده انسان مانند مواد غذایی، مکمل‌های غذایی، شکر، نوشیدنی‌ها، چای، قهوه و محصولات پروتئینی به سوریه، ملزم به ارائه گواهی فروش آزاد (Certificates of Free Sale) هستند. به عنوان مثال این گواهی در انگلستان توسط RPA صادر می‌گردد.

نهاد مسئول بازرسی مواد غذایی وارداتی به سوریه، وزارت بهداشت سوریه (MOH) می‌باشد. صدور مجوزهای اولیه و ثبت واردکنندگان این حوزه تحت مسئولیت وزارت کشاورزی و اصلاحات ارضی سوریه (MOAAR) است.

11- منسوجات و پوشاک:

- استانداردهای ملی توسط سازمان استاندارد و معیار شناسی سوریه (SASMO) برای منسوجات اعمال می‌گردد. این استانداردها با استاندارهای کمیته استانداردسازی اروپا (CEN) مطابقت یافته‌اند. برای صادرات پوشاک دست دوم به سوریه نیاز به ارائه گواهی کنترل آفات وجود دارد.

12- گواهینامه‌های عمومی مورد نیاز:

الف ) اخذ مجوزهای اولیه برای وارد نمودن گستره وسیعی از محصولات در سوریه مود نیاز خواهد بود که شامل: فلزات و مصالح ساخت و ساز، نفت و روغن‌های معدنی، خودرو و لوازم یدکی شامل لاستیک و لوله‌های داخلی می‌باشد. این مجوزها از سوی سازمان تجارت خارجی سوریه (GFTO) که زیر مجموعه وزارت اقتصاد و تجارت خارجی سوریه است، صادر می‌گردد. تجهیزات ترمینال مخابرات باید مطابق با فرکانس‌های رادیویی مجاز در سوریه باشد و به محض ورود آنها برای بررسی این انطباق، بازرسی می‌شوند.

 ب ) گواهی تأیید انطباق کالاهای وارداتی در سوریه با استانداردهای ملی این کشور، توسط سازمان استانداردها و معیارشناسی سوریه (SASMO) انجام می‌گیرد و گاهاً نیاز به ارائه گواهینامه‌های بین‌المللی استاندارد نیز می‌باشد. برای صادرات برخی کشورها به سوریه، برنامه ارزیابی انطباق معرفی شده است که به موجب آن صادرکنندگان موظفند گزارش اعتبار سنجی استاندارد (Validation Opinion Report --VOR) ) یا گواهی انطباق را از یک آژانس تأیید شده در کشور خود دریافت کنند.

ج )  اگر کالایی با نام تجاری یا برند تجاری خاصی به بازار عرضه شوند، برای حافظت از حفظ حقوق مالکیت های معنوی ( کپی رایت ) و طراحی‌های صنعتی، "ثبت نام تجاری / علائم تجاری" مورد نیاز خواهد بود. این امر بخصوص در صورتی صدق می‌کند که یک نماینده محلی برای نمایندگی یک علامت تجاری خارجی معرفی شده باشد.

د ) فاکتورهای تجاری / Commercial Invoices ، فاکتورهای تجاری امضا شده در پنج نسخه صادر می‌شوند. فاکتورها باید شامل توضیحات کامل و دقیق کالا، شش رقم اول کد کالا (کد HS)، جزئیات حمل و نقل، وزن و ابعاد، ارزش و ارز کالای عرضه شده شامل هرگونه هزینه‌ی اضافی جداگانه از جمله حمل و بیمه، ترم حمل و نقل (the Incoterms ) ، کشور مبداء، نام و آدرس سازنده و آدرس‌های همه طرف‌های ذیربط از جمله نام و آدرس خریدار، گیرنده و نام و شماره ثبت نماینده در سوریه یا اعلام عدم وجود نماینده در صورت عدم وجود نمایندگی در سوریه.

توجه: فاکتور باید بیان صریح و روشن در مورد: 1) نماینده، 2) ارزش و منشاء کالا، 3) تحریم رژیم اشغالگر قدس و 4) جزئیات تولیدکننده (در زیر مشاهده کنید) داشته باشد.

توجه: درج نرخ صحیح کالای مورد معامله صادراتی به سوریه در فاکتور تجاری، یک الزام قانونی است. بحث ارزش گذاری غیر واقعی و پایین‌ کالای وارداتی توسط برخی تجار در سوریه رایج بوده و مقامات گمرک سوریه برای مقابله با این امر غیرقانونی بشدت برخورد خواهند نمود.

ه )  اظهارنامه امضا شده بر روی فاکتور تجاری در مورد نماینده: فاکتورها باید نام نماینده صادر کننده در سوریه را داشته باشند (در صورت وجود). اگر تأمین کننده هیچ نماینده سوری نداشته باشد، باید بیانیه‌ای را مبنی بر اینکه در سوریه هیچ نماینده ای در این زمینه به وارد کننده ارائه نداده و سوریه تحت پوشش هیچ نماینده دیگری در خارج از سوریه نبوده و هیچ کمیسیونی به شخص دیگری در مورد کالاهایی که موضوع مجوز واردات هستند، پرداخت نمی‌شود، ارائه نماید. عبارت زیر به صورت تایپ شده بر روی فاکتورها، توسط مقامات سوریه پذیرفته خواهد شد:

We hereby confirm that Messrs. (name of consignee) are not our agents for Syria and that we have no agent representing us in Syria, and we further confirm that the territory of Syria is not included in the territory of any other agent outside the territory of Syria and no commission will be paid to any agent on the goods represented by this invoice. 

و )  اظهارنامه امضا شده ارزش و مبدأ کالا بر روی فاکتور تجاری:

We hereby certify that this invoice is authentic, that it is the only one issued by us for the goods described therein, and that the prices stated in it are the exact value without the deduction of any advance payment and that they are exclusively of ……… origin.

علاوه بر این اگر نماینده سوری وجود نداشته باشد، فاکتور تجاری معمولاً شامل اظهارنامه زیر به زبان انگلیسی است که توسط صادرکننده امضا شده است:

“We declare under our own responsibility that we are not represented in Syria, and that Syria is not included in the territory of any other agent who would benefit whatsoever from any commission on our products exported to Syria which are subject to an import license.”

ز )  اظهارنامه امضا شده در خصوص تحریم رژیم اشغالگر قدس بر روی فاکتور تجاری:

We hereby certify that the goods enumerated in this invoice are not of Israeli origin and do not contain any Israeli materials.

-ح ) اظهارنامه امضا شده بر روی فاکتور تجاری در مورد تولیدکننده: شما باید هنگام تهیه کالاهای تولیدی از ارائه جزئیات کامل تولید کننده در فاکتور اطمینان حاصل کنید.

توجه:  فاکتورها در دو نسخه باید توسط اتاق بازرگانی ایران (یا اتاق مشترک ایران و سوریه پس از تشکیل) تأیید شوند و در نهایت جهت تأیید نهایی، لاشه فاکتورها را باید مستقیماً به سفارت جمهوری عربی سوریه در تهران تحویل داد (سفارت یک نسخه اضافی جهت سابقه نیاز خواهد داشت). ارسال فاکتور از طریق نمابر / فکس پذیرفته نیست.

کلیه فاکتورها باید همراه با گواهی مبدا (CO) باشد و به صورت مجموعه به سفارت ارائه شود. سفارت سوریه یک نسخه اضافی از هر گونه سندی که نیاز به تأیید دارد را اخذ خواهد نمود. برای تهیه هر تعداد فاکتور تأیید شده که بدون گواهی مبدا باشد، سفارت سوریه هزینه اضافی دریافت می‌نماید. به اسنادی که حاوی قلم خوردگی و مخدوش هستند، ترتیب اثر داده نخواهد شد. اگر ارزش سند به ارز خارجی باشد، معادل ریالی با توجه به نرخ اعلام شده توسط سفارت تخمین زده خواهد شد.

2 - لیست بسته بندی / Packing List

توصیه می‌شود لیست بسته‌بندی برای تسهیل در ترخیص کالا از گمرک حاوی اطلاعاتی شامل: علائم، اوزان، ابعاد و جزئیات کالا باشد. فرمت خاصی لازم نیست، اگرچه به طور کلی باید در سه نسخه باشد. در کل، صدور گواهینامه از اتاق بازرگانی ایران و تأیید توسط سفارت جمهوری عربی سوریه در تهران الزامی نیست، مگر اینکه طبق شرایط موجود در اعتبار اسنادی (LC) درخواست شود.

مسائل مالی واحد پولی سوریه و نرخ تبدیل آن به ریال:

واحد پول سوریه، لیر سوریه (یا پوند سوریه) می‌باشد. علامت اختصاری آن SYP است. حدوداً هر لیر سوریه معادل 230 ریال است.کنترل تبدیل ارز سوریه کنترل‌های ارزی را اعمال نموده و کلیه نقل و انتقالات مالی باید توسط بانک مرکزی سوریه تأیید شوند. محدودیت‌های صادرات ارزهای خارجی وجود داشته، اما به واسطه قوانین سرمایه گذاری این کشور کاهش یافته‌اند. در سوریه یورو به عنوان ارز رسمی‌برای تجارت بین المللی پذیرفته شده‌است.

1-    تمام اعتبارات اسنادی باید از طریق بانک تجاری سوریه کارگزاری شوند.

2-    کلیه اسناد حمل و نقل باید مستقیماً توسط بانک‌های خارجی برای بانک تجاری سوریه یا مستقیماً توسط صادرکنندگان خارجی برای واردکنندگان سوریه یا نمایندگان آنها در سوریه ارسال گردد.

3-    تمامی عملیات نقل و انتقالات مالی و یا مبادلات مربوط به صادرات و واردات باید از طریق بانک تجاری سوریه انجام گیرند.* صادرکنندگان نباید تا زمان اطمینان از پرداخت وجه مبادله توسط طرف سوری، تأیید دریافت گواهینامه واردات و مجوز تبدیل ارز، اقدام به ارسال محموله نمایند.بانک‌ها: در حال حاضر بانک تجاری سوریه و بانک توسعه صادرات جمهوری اسلامی ایران روابط کارگزاری فعالی دارند. بیمه: برای کالاهایی که از طریق اعتبارات اسنادی صادر می‌شوند بیمه می‌بایست به صورت محلی انجام شود. در صورتی که وارد کننده زیر مجموعه‌ای از صادرکننده باشد، بیمه باید توسط شرکت‌های سوری انجام گیرد، حتی اگر شیوه پرداخت به صورت نقدی و در مقابل اسناد حمل باشد.مقررات گمرکی سوریه مقررات واردات سوریه و تعرفه‌های گمرکی واردات و صادرات کالاها و محصولات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه در چارچوب موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور و بر مبنای قواعد مبدأ مورد توافق، منعقده بین دو طرف به تاریخ 17/12/1389 می‌باشد (که از تاریخ 29/1/1391 اجرایی گردید) و هیچگونه موانع و محدودیتی برای ورود اقلام تولیدی هریک از دو طرف به طرف دیگر وجود ندارد، به استثنای مواردی که در موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور تصریح شده است. (برای مشاهده لیست موارد استثناء شده، امتیازات تعرفه‌ای مبادله شده براساس موافقتنامه تجارت آزاد میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه، استثنای معافیت از کاهش‌ها برای جمهوری عربی سوریه، شیوه کاهش تعرفه‌‌ها و فهرست معافیت از کاهش‌ها برای جمهوری اسلامی ایران اینجا کلیک کنید.)

واردات نمونه کالا در سوریه برای واردات موقت کالا و نمونه‌های تجاری در سوریه (به جز نمونه‌های مورد استفاده در نمایشگاه بین‌المللی دمشق) نیاز به مجوز واردات خواهد بود.قوانین صادراتی جمهوری اسلامی ایران برای مشاهده و آگاهی از فرایند صادرات، مصوبات کالایی و قوانین صادرات از جمهوری اسلامی ایران به وب سایت سازمان توسعه تجارت (اینجا) مراجعه فرمایید.

 بسته بندی و علائم مورد نیازعلامت گذاری کالای صادراتی بر روی همه کالاها و محصولات باید نام کشور مبداء ذکر گردد. استفاده از زبان انگلیسی برای درج کشور مبداء قابل قبول است، اما برای امنیت بیشتر، به زبان عربی نیز درج گردد.الزامات ویژه برچسب زدن در مورد مواد غذایی، لبنیات، داروها و برخی محصولات مصرفی اعمال می‌شود. به صادرکنندگان توصیه می‌شود که اطلاعات دقیق تری در مورد برچسب زدن مناسب و الزامات مربوط به علامت گذاری را از وارد کننده استعلام نمایند.مواد مورد استفاده در بسته بندی محصولات سوریه دستور العمل‌های بین‌المللی حفاظت از گیاهان را برای استفاده از بسته‌بندی‌های چوبی در تجارت بین المللی (ISPM 15) به اجرا گذاشته است. واردات بسته بندی چوبی باید همراه با یک گواهی باشد تا نشان دهد که آنها به طور صحیح با گرما تصفیه شده یا ضد عفونی شده و یا دارای برچسب بین المللی (ISPM 15) باشند. محموله‌هایی که بسته‌بندی چوبی دارند، ممکن است تحت بازرسی و تأخیر در واردات قرار گیرند. علوفه یا پوشال اجازه ورود از مناطق آلوده را نخواهند داشت.

3 - اطلاعات لازم  و مفید برای تماس  :

اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی  ایران

 No. 175, Shahid Mousavi St., Taleghani St. Tehran, Iran

Tel:  (+)98 21 85 73 33 33    Fax:  (+)98 21 85 73 00 00

Email: info@iccima.ir    Web: www.en.iccima.ir

اتاق بازرگانی دمشق:

Damascus Chamber of Commerce
Al-Harika Square, Area Damascus
Tel: 00 963 11 221 9935/1339   Fax: 00 963 11 222 5874
Email: dcc@net.sy  Web: www.dcc-sy.com

بخش اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق

تماس با رایزن اقتصادی سفارت  ( جناب آقای دکتر بی نیاز)

تلفن: 6120800-11-963+  (داخلی 106)

ایمیل: dam.economic-sec@mfa.gov.ir

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما