معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۷/۰۶- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۸۲۷

گزارش برگزاری پنجمین نمایشگاه بین المللی بازسازی سوریه

پنجمین نمایشگاه بین المللی بازسازی سوریه با حضور 390 شرکت از 31 کشور خارجی در زمینی به مساحت 22 هکتار و 500 متر در روزهای 26 تا 30 شهریور سال 1398 در شهر نمایشگاهی دمشق برگزار گردید. این نمایشگاه به علت تخصصی بودن ماهیت آن و ارتباط نزدیک با مسائل ساخت و ساز و پروژه‌های کلان زیرساختی و شهری، بر خلاف نمایشگاه بین المللی شصت و یکم دمشق که مورد استقبال مردم کوچه و بازار بود، اما هم از سوی شرکت های ایرانی با توانمندی‌های بین المللی مورد استقبال قرار گرفته بود و هم حضور مقامات ارشد سوری، شرکت‌های دولتی، نخبگان، کارآفرینان اقتصادی و بخش خصوصی سوریه حکایت از اهمیت کسب و کاری این نمایشگاه داشت. درست بهمین دلیل ، پنجمین نمایشگاه بین المللی بازسازی سوریه در مقایسه با نمایشگاه بازسازی سال گذشته از اهمیت بیشتری برخوردار بود

پنجمین نمایشگاه بازسازی سوریه در واقع چهارمین نمایشگاه بین المللی است که از آغاز بحران داخلی این کشور تاکنون برگزار گردیده است. هدف اصلی این نمایشگاه ایجاد مشارکت حداکثری کشورهای صاحب سرمایه و تکنولوژی برای بازسازی با کیفیت و سریع سوریه است.
پاویون ایران به عنوان بزرگترین پاویون از نظر تعداد شرکت‌های حاضر و تنوع خدمات و محصولات ارائه شده با حضور 74 شرکت، مورد بازدید و توجه مقامات ارشد کشور سوریه و نخبگان کسب و کاری قرار گرفت. در چند نوبت وزرای سوریه از جمله وزیر اقتصاد و تجارت بین المللی، وزیر علوم و نیز معاون وزیر صنعت با همراهی سفیر کشورمان از پاویون ایران بازدید نمودند.

این نمایشگاه به صورت مشترک توسط معاون وزیر صنعت سوریه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق افتتاح شد و تا پایان کار نمایشگاه در روز افتتاحیه و نزدیک به نیمه شب، این دو مقام ارشد ایرانی و سوری به بازدید از غرفه‌های ایرانی و سوری پرداختند.

حضور 74 شرکت ایرانی از جمله 38 شرکت دانش بنیان در پنجمین نمایشگاه بازسازی سوریه در سطوح مختلف تخصصی و کسب و کار و در زمینه‌های فعالیت زیر  از جهات مختلف حائز اهمیت بود:
1- شرکت های دانش بنیان (تکنولوژیهای نوین ریزاندازه‌ها (نانو)، زیستی (بایو) و اطلاعات و ارتباطات (آی تی)
2- شرکت های صنایع سنگین و نیمه سنگین مانند صنایع فولاد، ذوب آهن، پتروشیمی و ...
3- شرکت‌های چند منظوره ( هولدینگ ) بزرگ فعال در حوزه‌های ساخت و ساز ، زیر ساخت و غیره ... 

 این نمایشگاه فرصت مناسبی را برای نخبگان و کارآفرینان سوری در بخش دولتی و خصوصی فراهم آورد تا با کسب و کارهای صنعتی و ظرفیت های اقتصادی و فنی شرکت های ایرانی آشنا شوند. هم چنین در سایه حضور در این نمایشگاه، به نظر می رسد اینک کسب و کارهای برتر ایرانی حس بهتری از یکدیگر و لزوم در پیش گرفتن مدلی همکارانه در تعامل در بازار سوریه را پیدا نموده اند.

برگزاری روز ایران:
در روز دوم نمایشگاه، مراسم "روز ایران" با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران  در دمشق و نیز جناب آقای دکتر دانایی فر دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه و برخی از اصحاب رسانه ای و کسب و کارهای سوری برگزار شد. سفیر کشورمان در سخنرانی خود  اظهار داشت که مسئولان ارشد اقتصادی سوریه در ملاقات های صورت گرفته در حاشیه نمایشگاه  از حضور شرکت‌های بزرگ و توانمند ایرانی و همچنین شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بازسازی استقبال نموده و خواستار تشویق مشارکت گسترده نخبگان و دانشجویان سوری برای بازدید از غرفه‌های ایران شده اند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق در این مراسم ضمن اشاره به همکاری‌های ارزنده مردم و دولت ایران و سوریه در عرصه سیاسی و نظامی در چهل سال گذشته، توسعه روابط دو جانبه اقتصادی را میوه تلاش های گذشته و تکمیل کننده موفقیت های حاصل از ایستادگی دو کشور در برابر تروریسم دانستند.
همچنین در این مراسم ایشان به سئوالات صاحبان کسب و کارهای ایرانی حاضر در نمایشگاه در خصوص مسائل و مشکلات عمده بانکی، مبادلات مالی، تضامین و حمل و نقل پاسخ دادند.

علاوه بر این سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق در چند نوبت به ملاقات با غرفه داران ایرانی در محل نمایشگاه، هم چنین پذیرش آنان در محل دفتر کار خود مبادرت ورزیده به سئوالات و خواسته‌های غرفه داران پاسخ گفته و توصیه‌ها و  پیشنهادات لازم  به منظور تسهیل هر چه بیشتر فعالیت های اقتصادی و بازرگانی آنان در بازار سوریه را ارائه داشتند . 
رایزن اقتصادی سفارت نیز در  مراسم روز ایران ضمن اشاره به اهمیت حضور 74 شرکت ایرانی به ویژه 38 شرکت دانش بنیان در پنجمین نمایشگاه بازسازی سوریه که سکان داران موتور رشد جدید اقتصادی هستند، بر لزوم در پیش گرفتن برنامه ساماندهی تعاملات تجاری و اقتصادی بین دو کشور در سه فاز به شرح زیر تأکید نمود:
1- فاز اول: جمع آوری اطلاعات در مورد شرکت های ایرانی و توانمندی‌های آنان و غربالگری کیفی این شرکت‌ها از طریق ایجاد یک سامانه الکترونیکی و استفاده از فضای مجازی جهت هم افزایی و تقویت کارآمدی ایشان
2- فاز دوم: تکرار فاز اول برای شرکت های سوری و شناخت مزیت‌های طرف سوری و
3- فاز سوم: شناسایی نیازهای دو طرف، تلاش در راستای توازن عرضه و تقاضای اقتصادی بین دو کشور و ارائه نقشه کامل از وضعیت اقتصادی و تراز بازرگانی به منظور نیل به تقویت و تولید پروژه‌های مشترک سرمایه گذاری، تولید و کسب و کار بین ایران و سوریه.

تحلیل کیفی مشارکت شرکت‌های ایران:
به نظر می رسد علاوه بر حضور گسترده شرکت های دانش بنیان کشورمان در حوزه‌های مختلف اعم از  مخابرات، برق و گاز، IT، اتوماسیون صنعتی و غیر آن، کسب و کارهای ایرانی در حوزه صنایع سنگین و نیمه سنگین مانند واگن سازی ، فولاد سازی و ذوب آهن، صنایع معدنی ، کشتی سازی، صنایع هوایی به همراه  حضور هولدینگ های بزرگ ایرانی فعال در حوزه ساخت و ساز های صنعتی ، صنایع زیر بنائی ، نیروگاه سازی و  ساخت مسکن و غیره در این نمایشگاه حضور فعالی داشتند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما