معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی جنوب چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته‌ سوم مهر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

آینده آسیایی، بایسته‌های تجارت با چین در سال های آتی

چین طی سال های اخیر همواره یکی از بزرگترین شرکای تجاری کشورمان محسوب می‌شده و به جهت عدم تبعیت از تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، سهم قابل توجهی از تجارت خارجی کشورمان را به خود اختصاص داده است. بعلاوه ظهور چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان که بهترین عملکرد را در بین اقتصادهای بزرگ جهان در دوران شیوع کرونا از خود نشان داده ایجاب می‌کند که تمامی‌کشورها با مطالعه و شناخت دقیق سیاست گذاری‌های کلان اقتصادی این کشور در جهت تأمین حداکثری منافع ملی خود حرکت نمایند.

فرصت های طلایی منطقه آزاد تجاری ‌هاینان چین

روزنامه چاینا دیلی چاپ هنگ کنگ طی یادداشت هایی که در شمارگان روزهای 12 و 13 آوریل 2021 ( 23 و 24 فروردین 1400 ) خود منتشر کرده است نوشت، تاکنون 16 دانشگاه معتبر چینی و خارجی از جمعه دانشگاه Coventry انگلیس و دانشگاه آلبرتای کانادا تصمیم به میزبانی برنامه‌های آموزشی در یک پردیس آموزشی واقع در شهر لینگشویی استان‌ هاینان گرفته اند که بخشی از یک پروژه دولت چین برای ایجاد یک مدل جدید آموزش بین المللی است.

مروری بر مناطق اقتصادی، صنعتی و فناوری جنوب چین

منطقه جنوب چین به دلیل موقعیت جغرافیایی و ارتباط با دریا سال هاست که نقش کلیدی در تجارت و همکاری‌های بین المللی ایفا می‌کند. دراین مقاله به بررسی ظرفیت های اقتصادی این منطقه و معرفی خوشه‌های صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی (SEZ)، مناطق توسعه اقتصادی و فناوری (ETDZ)، کریدور علم و فناوری منطقه خلیج بزرگ (GBA) و پارک های صنعتی و علم و فناوری این منطقه پرداخته شده است.