معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

چشم انداز مثبت اندونزی در افزایش تولید و صادرات روغن پالم

اندونزی بعنوان اولین و بزرگترین تولید و صادرکننده روغن نخل (پالم) دنیا انتظار دارد با بهبود تقاضای داخلی و جهانی، میزان تولید روغن نخل در سال جاری میلادی با 4.5% رشد نسبت به سال 2020 به 53.9 میلیون تن خواهد رسید که این افزایش تولید بیشتر ناشی از بازیابی تقاضای جهانی این کالا می‌باشد.

نگاهی به صادرات روغن نخل مالزی به غرب آسیا و ترکیه در سال 2020

با افزایش فشارهای اتحادیه اروپا برای ممنوعیت و اعمال محدودیت صادراتی روغن پالم به کشورهای عضو این اتحادیه، و نیز محدودیت های اعمال شده توسط هند پس از درگیری‌های سیاسی دو کشور بر سر موضوع مسلمانان کشمیر؛ یکی از چاره جویی‌های سازمان‌های متولی و نیز سیاستگذاران مالزیایی بر یافتن بازارهای جدید در مناطق غرب آسیا و نیز قاره آفریقا بود. از این رو در ماه‌های پایانی سال 2019 و نیز آغازین ماه‌های سال 2020 برنامه دولت مالزی بر این سیاست متمرکز شده بود که شیوع کرونا در جهان یک شوک تازه بر بسیاری از بازارها از جمله بازار کامودیتی وارد نمود. با این حال دولتها به دلیل نیاز داخلی که داشتند مسیرهای تجاری را باز نگه داشته و به جز سه ماهه دوم سال 2020 که محدودیتها، تجارت را با کندی مواجه نموده بود شاهد رشد نسبی تجارت در حوزه‌های مختلف از جمله روغن نخل در نیمه دو سال 2020 بودیم. طبق آمارهای موجود در مجموع صادرات روغن نخل مالزی به منطقه رشدی 0.8 درصدی داشته که در سال کرونا عملکرد موفقی می‌تواند ارزیابی شود.

جایگاه علوم زیستی در مالزی

این نوشتار شامل موارد ذیل است؛ • سند توسعه پایدار مالزی • تعریف علوم زیستی • ده شرکت واردکننده برتر در حوزه صنعت داروسازی در مالزی در سال 2017 • اولویت های تحقیقاتی در حوزه علوم زیستی در مالزی • دانشکده‌های علوم زیستی مالزی