معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

تشریح وضعیت تجارت خارجی کشور در سال 99/ تیغ دو لبه کاهش ارزش پولی ملی برای صادرات

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دو عامل تحریم و کرونا به عنوان عوامل اثرگذار بر کاهش تجارت خارجی کشور گفت: علاوه بر این، تجارت خارجی کشور درگیر یکسری مسائل ساختاری است که برای توسعه صادرات، باید آن‌ها را حل کنیم. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران به نقل از خبرگزاری فارس، براساس اعلام رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران آمارهای تجارت خارجی ایران در نیمه اول امسال نشان می‌دهد، در این مدت حجم تجارت خارجی کشور با ۶۲ میلیون و ۸۴۲ هزار تن کالا به ارزش ۳۰ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار بوده است که از این حجم تجارت خارجی سهم صادرات ۴۶ میلیون و ۳۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار و سهم واردات ۱۶ میلیون و ۵۲۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار بوده است. بر این اساس، تراز تجاری ایران در 6 ماهه اول امسال نیز منفی ۳ میلیارد و ۲۱۷ میلیون دلار شد بنابراین مقایسه آمار تجارت خارجی کشور در نیمه اول امسال با نیمه نخست سال گذشته نشان می دهد که تجارت خارجی کشور در 6 ماهه اول سال 98 از وضعیت بهتری برخوردار بوده است. مسئولان دولتی موضوع تحریم و شیوع بیماری کرونا را عامل اصلی کاهش صادرات عنوان می‌کنند و بخش خصوصی علاوه بر دو موضوع یاد شده مشکلات ناشی از رفع تعهدات ارزی را نیز از عوامل مهم و موثر بر کاهش تجارت خارجی کشور و بخصوص کاهش صادرات عنوان می‌کنند. از آنجا که در شرایط تحریم کشور بخصوص تحریم های نفتی درآمد کشور در این بخش به حداقل رسیده، لذا توسعه صادرات غیرنفتی و کسب درآمد در این زمینه برای کشور بسیار حائز اهمیت است براین اساس درباره راه‌های توسعه صادرات غیرنفتی و مشکلات صادراتی در این بخش گفت‌وگویی تفصیلی با حمید زادبوم معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران توسط خبرگزاری فارس انجام شده که در ادامه مشروح این گفتگو را ملاحظه خواهید کرد . :

گزارش نهمین نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با تاکید بر ضرورت حمایت از صادرکنندگان، اظهارداشت: صادرات انواع فرآورده‌ها به کشور‌های همسایه افزایش می‌یابد.

برگزاری نخستین نشست هماهنگی تسهیل تجارت در مرزهای کشورهای همسایه

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری نخستین جلسه هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی با حضور نمایندگانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امورخارجه، گمرک، وزارت کشور و سازمان توسعه تجارت ایران در مورد آخرین وضعیت مرزهای تجاری با کشورهای همسایه‌ درسال جدید خبر داد.