برایند جهانی سازی و دیپلماسی عمومی نوین، دیپلماسی دیجیتال است که به عنوان یکی از موضوعات مهم قرن بیست و یکم در عرصه گفت و گوهای دیپلماتیک، مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به تغییرات خارق العاده حوزه ICT و شبکههای اجتماعی، نحوه درک و ارائه دیپلماسی تغییر چشمگیری یافته و کم کم روش ها و ابزارهای سنتی مورد استفاده خود را به فراموشی می سپارند.
از سوی دیگر اهمیت دیپلماسی دیجیتال به استفاده از تکنولوژی ارتباطاتی و اطلاعاتی (ICT) ، اینترنت و شبکههای اجتماعی بازمیگردد که میتوانند به عنوان مبنایی برای تقویت ارتباطات دیپلماتیک مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین درک بهتر نقش و اهمیت دیپلماسی دیجیتال به امری ضروری مبدل گشته است.این گزارش به دنبال ارائه آمار و اطلاعات کاربردی در خصوص میزان استفاده از رسانههای اجتماعی در جهان بوده و به صورت مطالعه موردی شاخص های اندازه گیری دیپلماسی دیجیتال را بر روی یکی از شبکههای اجتماعی (توئیتر) در میان کشورهای گروه بیست ( G-20 ) را مورد بررسی قرار داده است.
این گزارش به دنبال پاسخ به پرسش های زیر است:
- میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در جهان چگونه است؟
- ضریب نفوذ تلفن همراه به عنوان وسیله تسهیل کننده استفاده از شبکههای اجتماعی در جهان چگونه است؟
- چه مولفههایی در حوزه شبکههای اجتماعی با رویکرد مطالعه برروی توئیتر میتواند به عنوان شاخصهای دیپلماسی دیجیتال مورد ارزیابی قرار بگیرد؟