معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اقتصاد ارمنستان در سال 2021 و تحولات پیش رو

ارمنستان پس از بحران و کاهش رشد اقتصادی 7.6 درصدی در سال گذشته، در سال 2021 به دلیل قیمت بالای جهانی فلز مس، به ثبات رسید. هزینه‌هایی که مردم در سال گذشته به تعویق انداخته بودند نیز جزو یکی از عوامل ایجاد ثبات محسوب می‌شود. طبق ارزیابی تحلیلگران بین‌المللی، اقتصاد ارمنستان در سال 2021 به میزان 5.5 درصد رشد می‌کند اما دولت ارمنستان برای اقتصاد، رشد 7 درصدی پیش‌بینی کرده است.

معرفی پروژه‌های معدنی دارای اولویت توسعه در کوبا

برنامه ملی توسعه اجتماعی و اقتصادی کوبا تا سال 2030 میلادی که از سوی وزارت اقتصاد و برنامه ریزی این کشور پیگیری می‌گردد شامل اجرای 6 برنامه کلان اقتصادی است که اجرای 30 برنامه اقتصادی در سطح خرد و بیش از 100 پروژه را در اولویت خود قرار داده است.

مروری مختصر بر تاریخچه فرانک کنگو پول رایج ج.د.کنگو

مطابق اصل1 قانون اساسی ج.د.کنگو مصوب 18 فوریه 2006، فرانک کنگو به عنوان پول رایج رسمی در جمهوری دموکراتیک کنگوشناخته شد.اصل قانونی فوق به این واحد پولی که از ژوئن 1998 یعنی22 سال پیش رایج شده بود، با قدرت از آزادی نامحدود در سراسر این کشور برخوردار شد تا برای تسویه حساب ها در کلیه معاملات پذیرفته شود. این واحد پولی، افت و خیز های زیادی را در این کشور پشت سر گذراند که مهمترین مشخصه آن، وابستگی بیش از حد به دلار آمریکا و داد و ستد فعلی هم ترازی این ارز خارجی با پول رایج در این کشور، می‌باشد. بروز این پدیده اقتصادی، موجب استهلاک زیاد بودجه  و درآمد عمومی این کشور طی سنوات متوالی شده است. در این رابطه، رئیس دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه بزرگ کینشازا به همراه یکی از اساتید همکار خود، مقاله ای با عنوان « مرور مختصر بر تاریخچه فرانک کنگو در ج.د.کنگو » را منتشر نموده که برگردان آن در پی خواهد آمد :

عواقب منفی ویروس کرونا بر اقتصاد ارمنستان

ارمنستان از کاهش رشد اقتصادی کشور چین  به صورت مستقیم و غیر مستقیم آسیب می‌بیند. طبق اطلاعات سال 2019 ،چین دومین شریک بزرگ تجاری ارمنستان پس از روسیه بود . علاوه بر این عوامل متعدد دیگری نیز در اقتصاد ارمنستان از شیوع بیماری و ویروس کرونا آسیب خواهد دید . در ادامه روند تاثیرات و عواقب منفی ویروس کرونا بر اقتصاد ارمنستان و دیدگاه تعدادی از صاحبنظران و مدیران اقتصادی این کشور در این ارتباط در پی خواهد آمد :

عواقب منفی ویروس کرونا بر اقتصاد ارمنستان

ارمنستان از کاهش رشد اقتصادی کشور چین به صورت مستقیم و غیر مستقیم آسیب می‌بیند.