معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

رئیس جمهور برزیل و سوسیالیسم: تغییر یا ثباتِ مواضع با نگاهی به بحث قیمت گذاری سوخت

از آغاز سال 2021، شرکت دولتی پتروبراس قیمت سوخت را چهار مرتبه افزایش داده که با اعمال آخرین مورد، میزان افزایش قیمت بنزین و گازوئیل تحویلی این شرکت به ترتیب به 78/34 و72/27 درصد رسیده است. نارضایتی رئیس جمهور از افزایش چندباره ی قیمت این دو فرآورده ­ی نفتی در سال جاری وی را بر آن داشت تا روز 19 فوریه، تغییر در ریاست شرکت دولتی پتروبراس را با انتصاب ژنرال ژواکیم سیلوا ای لونا[1] به جای روبرتو کاستلو برانکو[2] اعلام نماید.

ابهام در اجرایی شدن توافق تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و مرکوسور

متعاقب بیست سال مذاکره، بالاخره در پایان ماه ژوئن 2019 توافقنامه مشارکت استراتژیک میان مرکوسور و اتحادیه اروپا (توافق تجارت آزاد) به امضاء رسید. امضاء این توافق منجر به ایجاد شور و شوق و امیدواری فراوانی در میان کشورهای عضو مرکوسور گردید. چرا که اجرایی شدن این توافق به معنای ورود تسهیل شده محصولات تولیدی مرکوسور (عمدتاً مواد غذایی) به بازار بزرگ اتحادیه اروپا بود. با این حال امیدها برای اجرایی شدن این توافق با گذر زمان کمتر گردید. چرا که در مرحله اول نیاز به تصویب این توافق از سوی همه پارلمان کشورهای عضو مرکوسور و اتحادیه اروپا بود. موضوعی که در همان ژوئن سال 2019 و در خوشبینانه ترین حالت نیازمند دو سال زمان بود. در ادامه نیز تحولاتی رخ داد که نشان از پیچیده بودن روند اجرایی این توافقتنامه بود.

افول سرمایه گذاری خارجی در برزیل

سرمایه گذاری خارجی در معرض خطر است و این خطر در حال حاضر در حساب های خارجی برزیل مشهود است. در حال حاضر سرمایه گذران با احتیاط بیشتر نسبت به زمانهای دیگر در برزیل به سرمایه گذاری می‌پردازند.