معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

بنگلادش

مهمترین علایق و سلایق فرهنگی:

مردمان کشور بنگلادش دارای روحیه ای صلح طلبانه و به دور از افراطی گری هستند و همواره سعی در مدارا و هم زیستی تمامی آحاد جامعه علیرغم وجود ادیان و مذاهب مختلف داشته اند، دین رسمی کشور اسلام است و از جمعیت 169 میلیون نفری حدود  89 درصد مسلمان،  10 درصد هندو ، 0.9 درصد را دیگر ادیان همچون مسیحی و بودایی تشکیل داده اند.

فرهنگ‌ بنگلادش در طول قرن‌ها از فرهنگ اسلامی تاثیر پذیرفته به طوری که الفاظ اسلامی وارد دایره لغات زبان بنگالی شده و مهمترین اعیاد در این کشور عید فطر و  عید قربان است ، غذاها و لباس مردم بنگلادش با منطقه بنگال در شبه قاره هند دارای اشتراکات زیادی است.در این کشور فرهنگ هندی و اسلامی در طول سال ها در کنار یکدیگر به گونه ای درهم آمیخته اند که در ظاهر و پوشش شهروندان بنگالی اثراتی از این دو تمدن قدیمی مشاهده می گردد. با اینکه فقر یکی از مشکلات قدیمی در بنگلادش است آنها موفق شده اند طی 10 سال گذشته رشد اقتصادی سالانه حدود 5 درصد را ثبت نمایند که نشان دهنده حرکت درست این کشور در مسیر توسعه است.

بزرگترین سرمایه این کشور نیروی انسانی با تلاش است که با بهره گیری از آن توانسته اند به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لباس در دنیا تبدیل شوند،  بسترهای فضای  مجازی مانند فیسبوک و واتس آپ بیشترین استفاده کنندگان را در بنگلادش دارد. 

نوع نگرش نسبت به ایران و محصولات ایرانی:

ایران و بنگلادش به عنوان دو کشور آسیایی، علیرغم مسافت زیاد، از قدیم الایام روابط تجاری و بازرگانی با یکدیگر داشته اند و عوامل مختلفی آن ها را به یکدیگر پیوند داده و روابط آن دو را استحکام بخشیده است؛ سابقه تاریخی و فرهنگی، زبان فارسی، دین اسلام و نقش علما، عرفا، صوفیان و مبلغین ایرانی در نشر و تبلیغ اسلام در این کشور موجب نزدیکی دوملت شده است به گونه ای که شمار واژگان مشترک در دو زبان فارسی و بنگالی مابین 5000 تا 8000 واژه ذکر شده که عمدتاً از زمان ورود اسلام به بنگلادش توسط صوفی و دانشمند ایرانی شاه جلال، در ادبیات این کشور به یادگار مانده است.

نگرش مردم بنگلادش نسبت به کالاهای ایرانی مثبت است و محصولاتی مانند زعفران، پسته و خرمای ایرانی بین مردم این کشور محبوب می باشد.متاسفانه روابط اقتصادی بین دوکشور طی سال های اخیر رشد چندانی نداشته است و نیازمند تلاش طرفین جهت ارتقاء می باشد.