معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

ویتنام

مهمترین بنادر فعال و قابل استفاده برای تجار ایرانی:

های فانگ، هو شی مین

مهمترین گمرکات مرزی و داخلی قابل استفاده برای تجار ایرانی:

لانگ سون، کائو بانگ، های فانگ

مهمترین فرودگاه های تجاری قابل استفاده برای تجار ایرانی:

نوی‌بای (هانوی) و تان سون نات (هوشی مین)

مهمترین ایستگاه های ریلی تجاری قابل استفاده برای تجار ایرانی:

سوال در خصوص کشور ویتنام موضوعیت ندارد.

مهمترین کریدورهای حمل و نقل:

گذرگاه‌های حمل و نقلی لانگ سون و ممکای در شمال ویتنام با مرز چین

شرکت های بیمه در اختیار برای صادرات کالاهای ایرانی:

SGS

شرکت های بازرسی فعال بین دو کشور:

با توجه به شرایط تحریمی ایران، هیچ یک از شرکت‌های بیمه گذار ویتنامی، برای صادرات کالاهای ایرانی به ویتنام، بیمه نامه صادر نمی‌کنند. در بارنامه ها به مقصد ایران، ترم CIF استفاده نمی‌‌شود و محموله ها به صورت CNF ارسال می شوند که شامل هزینه کالا و حمل و نقل منهای بیمه می شود. 

خطوط کشتیرانی فعال بین دو کشور:

Yang min, Interconitental

مهمترین شرکت های حمل و نقل و فورواردری فعال بین دو کشور:

فهرست مفصلی از شرکتهای فعال حمل و نقلی میان دو کشور وجود دارد که امکان حمل و نقل دریایی و ارسال کانتینر را فراهم می آورند. فهرست کامل این شرکت های حمل و نقلی و فورواردری در وبسایت گمرک ویتنام به این آدرس وجود دارد.

 

 برخی از مهمترین‌ شرکت های فورواردری به شرح ذیل می باشد:

  • Chi nhánh Công ty TNHH Thương mại & Dịch vụ giao nhận hàng hoá F. D. I tại Hải Phòng
    Công ty TNHH thương mại dịch vụ hàng hóa Việt Nam
    Công ty cổ phần tiếp vận Thiên Tân
    Công ty cổ phần TMDV liên kết 3T
    Công ty TNHH logistics và đại lý hải quan Việt Nam
     

 آنچه در حال حاضر روابط تجاری دو کشور را با مشکل مواجه کرده است، عدم امکان نقل و انتقال مالی و نه حمل و نقل کالا می باشد.

مهمترین شرکت های ترخیص کار فعال برای شرکت های ایرانی:

شرکت های مطرح و بزرگی در ترخیص کالاهای ایرانی فعال نیستند. به دلیل شرایط تحریمی ایران، عمده شرکت های کوچک و متوسطی که به نوعی عهده دار ترخیص کالاهای ایرانی می شوند، بصورت موردی و با اخذ هزینه های گزاف مبادرت به این کار می کنند.  

مشکلات گمرکی موجود در مبادی مرزی در مورد کشورهای همجوار:

در موارد نادر در شرایط تنش دو کشور به ویژه در مسئله دریای چین جنوبی، مرز چین و ویتنام بسته می شود.