معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اندونزی

مهمترین بنادر فعال و قابل استفاده برای تجار ایرانی:

بندر تانجونگ پریوک Tanjung Priok Port – جاکارتا

  • مهم‌ترین و شلوغ‌ترین بندر اندونزی
  • حدود ۵۰٪ از کل واردات و صادرات کشور از این بندر انجام می‌شود
  • مرکز اصلی حمل‌ونقل دریایی برای جزیره جاوا
  • دارای تأسیسات مدرن کانتینری، انبارها، و اسکله‌های بزرگ
  1. بندر تانجونگ پرک Tanjung Perak Port – سورابایا
  • دومین بندر بزرگ اندونزی
  • خدمات به بخش شرقی اندونزی از جمله بالی، کالیمانتان و سولاوسی
  • نقش کلیدی در حمل‌ونقل کانتینری داخلی و بین‌المللی
  1. بندر بلیوان Belawan Port – مدان، سوماترا شمالی
  • بندر اصلی صادرات روغن پالم، کائوچو و محصولات کشاورزی از سوماترا
  • مرکز تجاری مهم برای غرب اندونزی
  1. بندر ماکاسارMakassar Port – سولاوسی جنوبی
  • بندر اصلی برای منطقه شرق اندونزی
  • نقش کلیدی در حمل‌ونقل بین‌جزیره‌ای (Inter-island shipping)
  • برنامه‌هایی برای تبدیل آن به یک بندر بین‌المللی در حال توسعه است
  1. بندر پانتولووانگ (Pantoloan Port) – سولاوسی مرکزی
  • برای صادرات مواد معدنی و الوار استفاده می‌شود
  • در نزدیکی مراکز معدنی و منابع طبیعی
  1. بندر بیتونگ Bitung Port – سولاوسی شمالی
  • بندر صادرات ماهی و فرآورده‌های دریایی
  • از لحاظ استراتژیک نزدیک به فیلیپین و اقیانوس آرام
  1. بندر دنپاسار - بندر بنوا Benoa Port – بالی
  • بندر توریستی و تجاری
  • مرکز ورود کشتی‌های کروز به بالی
  • همچنین بندری برای کالاهای مصرفی وارداتی
  1. بندر دومای Dumai Port – سوماترا
  • بندری تخصصی برای صادرات روغن پالم خام (CPO)
  • یکی از پرترافیک‌ترین بنادر صادراتی محصولات کشاورزی اندونزی
مهمترین گمرکات مرزی و داخلی قابل استفاده برای تجار ایرانی:

مهم ترین گمرکات مرزی اندونزی

اندونزی با توجه به موقعیت جغرافیایی خود به عنوان مجمع‌الجزایر، بیشتر دارای گمرکات دریایی و هوایی است تا مرزی زمینی. اما برخی مناطق آن با کشورهای همسایه مانند مالزی، تیمور شرقی و پاپوآ گینه نو مرزهای زمینی یا آبی دارند. در ادامه مهم‌ترین گمرکات ورودی و خروجی (مرزی، دریایی و هوایی) اندونزی را معرفی می‌کنیم

  1. گمرک تانجونگ پریوک (Tanjung Priok Customs) – جاکارتا
  • مهم‌ترین و پرترافیک‌ترین گمرک دریایی اندونزی
  • مرکز اصلی واردات و صادرات کالا به کشور
  • دارای امکانات اسکن، ترخیص سریع، و ارتباط دیجیتالی با سیستم OSS
  1. گمرک بندر تانجونگ پرک (Tanjung Perak) – سورابایا
  • دومین گمرک بزرگ دریایی کشور
  • ترخیص کالا برای شرق اندونزی
  • مرکز تجارت منطقه‌ای در جاوه شرقی
  1. گمرک بلوان (Belawan Port Customs) – مدان، سوماترای شمالی
  • دروازه اصلی صادرات روغن نخل، کائوچو، و سایر محصولات کشاورزی
  • گمرکی مهم برای تجارت با مالزی و سنگاپور
  1. گمرک نونگسا و باتام (Batam & Nongsa Customs) – استان ریائو
  • نزدیک‌ترین نقطه تجاری به سنگاپور
  • دارای مناطق آزاد تجاری (Free Trade Zones)
  • گمرکی مهم برای صادرات قطعات صنعتی و تجهیزات الکترونیکی
  1. گمرک انتوت (Entikong Customs) – مرز زمینی با مالزی (جزیره کالیمانتان)
  • یکی از معدود گمرکات زمینی اندونزی
  • ورود و خروج زمینی کالا و مسافر با کشور مالزی
  1. گمرک مرائوکه (Merauke Customs) – مرز با پاپوآ گینه نو
  • گمرکی مرزی در شرق اندونزی
  • ورود کالاهای کشاورزی و انسانی از مرز زمینی/دریایی
  1. گمرک موتاینا (Motaain Customs) – مرز تیمور شرقی
  • واقع در جزیره تیمور
  • فعالیت در حوزه ورود و خروج مسافر و کالا با کشور تیمور شرقی
  1. گمرک فرودگاه سوئکارنو-هتا (Soekarno-Hatta Airport Customs) – جاکارتا
  • مهم‌ترین گمرک هوایی اندونزی
  • ترخیص کالاهای سریع‌الانتقال (Express)، محموله‌های پزشکی، کالاهای گران‌بها
  1. گمرک فرودگاه بین‌المللی جوآندا (Juanda Airport Customs) – سورابایا
  • گمرک هوایی برای شرق اندونزی
  • حمل محموله‌های صادراتی و وارداتی برای کسب‌وکارهای محلی

10- گمرک بنوا (Benoa Port Customs) – بالی

  • بیشتر برای محموله‌های توریستی، کالاهای وارداتی مصرفی و کشتی‌های کروز
مهمترین فرودگاه های تجاری قابل استفاده برای تجار ایرانی:

مهم ترین فرودگاههای تجاری قابل استفاده برای تجار

اندونزی با داشتن بیش از 600 فرودگاه، از جمله 30 فرودگاه بین‌المللی، نقش حیاتی در تجارت هوایی جنوب شرق آسیا دارد. در ادامه، مهم‌ترین فرودگاه‌های تجاری و باری این کشور را که برای واردکنندگان، صادرکنندگان و تجار قابل استفاده‌اند معرفی می‌کنم:

 ۱. فرودگاه بین‌المللی سوئکارنو-هتا (Soekarno–Hatta International Airport – CGK)

 مکان: تانگرنگ، حومه جاکارتا
 نقش: مهم‌ترین فرودگاه کشور برای پروازهای تجاری و کارگو
 ویژگی‌ها:

  • پایانه اختصاصی باری (Cargo Terminal)
  • خطوط هوایی بین‌المللی فعال مانند Emirates SkyCargo، Qatar Airways Cargo، Singapore Airlines Cargo
  • مرکز واردات تجهیزات صنعتی، محصولات دارویی، کالاهای مصرفی

 ۲. فرودگاه بین‌المللی جوآندا (Juanda International Airport – SUB)

 مکان: سورابایا، جاوه شرقی
 ویژگی‌ها:

  • دومین فرودگاه پرکار اندونزی از نظر حمل بار
  • ارتباط هوایی با سنگاپور، مالزی، چین، خاورمیانه
  • مناسب برای صادرات کالاهای کشاورزی و واردات تجهیزات صنعتی

 ۳. فرودگاه بین‌المللی کوالا نامو (Kuala Namu International Airport – KNO)

 مکان: مدان، سوماترای شمالی
 ویژگی‌ها:

  • فرودگاه اصلی برای شمال اندونزی
  • مرکز صادرات روغن پالم، قهوه، کائوچو
  • امکانات مدرن برای پردازش سریع محموله‌های تجاری

 ۴. فرودگاه بین‌المللی هانگ نادیـم (Hang Nadim International Airport – BTH)

 مکان: جزیره باتام
 ویژگی‌ها:

  • نزدیک‌ترین نقطه تجاری اندونزی به سنگاپور
  • منطقه آزاد تجاری باتام
  • مناسب برای واردات کالاهای الکترونیکی، قطعات صنعتی

 ۵. فرودگاه بین‌المللی سلطان حسن‌الدین (Sultan Hasanuddin – UPG)

 مکان: ماکاسار، سولاوسی جنوبی
 ویژگی‌ها:

  • نقش ترانزیتی در شرق اندونزی
  • صادرات ماهی، قهوه، کاکائو
  • خدمات بار برای مناطق شرقی و جزایر کوچک

 ۶. فرودگاه بین‌المللی نگورا رای (Ngurah Rai – DPS)

 مکان: بالی
 ویژگی‌ها:

  • بیشتر برای کالاهای مصرفی و لوکس
  • تقاضای بالا در حوزه گردشگری، صنایع دستی، پوشاک و خوراکی‌ها
  • مناسب برای صادرات کالاهای صنایع دستی و واردات مواد غذایی و توریستی

 نکته

اکثر فرودگاه‌های بالا دارای پایانه‌های گمرکی، انبار سردخانه‌ای، ترخیص سریع و سیستم‌های هماهنگ با OSS (Online Single Submission) هستند که فرآیند تجارت را برای تجار ساده‌تر کرده‌اند.

مهمترین ایستگاه های ریلی تجاری قابل استفاده برای تجار ایرانی:

 

اندونزی، با وجود اینکه عمدتاً متکی به حمل‌ونقل جاده‌ای و دریایی است، دارای شبکه ریلی مهمی است که عمدتاً در جزیره جاوه متمرکز شده است. این شبکه توسط شرکت دولتی Kereta Api Indonesia (KAI) اداره می‌شود. در ادامه، مهم‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن اندونزی را معرفی می‌کنیم:

  1. ایستگاه گامبیر (Gambir Station) – جاکارتا
  • یکی از اصلی‌ترین ایستگاه‌های مسافربری در پایتخت
  • مرکز قطارهای بین‌شهری به مقصد سورابایا، جوگجاکارتا، باندونگ و...
  • در نزدیکی مراکز دولتی و میدان مِردکا
  1. ایستگاه پَسار سِنی (Pasar Senen Station) – جاکارتا
  • ایستگاه قدیمی و شلوغ برای قطارهای اقتصادی و متوسط
  • قطارهای طولانی‌مدت به شهرهای جاوه مرکزی و شرقی
  1. ایستگاه باندونگ (Bandung Station) – جاوه غربی
  • ایستگاه اصلی شهر باندونگ، یکی از شهرهای بزرگ و توریستی اندونزی
  • ارتباط با جاکارتا از طریق قطار سریع‌السیر
  • دارای معماری تاریخی و مشهور
  1. ایستگاه سورابایا گو‌بنگ (Surabaya Gubeng Station) – جاوه شرقی
  • ایستگاه اصلی شرق اندونزی
  • مبدا و مقصد بسیاری از قطارهای بین‌شهری و مسافت طولانی

 

  1. ایستگاه سورابایا پَسا‌رتوری (Pasar Turi Station)
  • ایستگاه دوم بزرگ سورابایا
  • مبدا قطارهای سریع‌السیر به جاکارتا (Argo Bromo Anggrek)
  1. ایستگاه یوگیاکارتا (Yogyakarta Station / Tugu Station)
  • یکی از پرترددترین ایستگاه‌ها
  • قطب حمل‌ونقل در جاوه مرکزی و دسترسی به مکان‌های گردشگری نظیر Borobudur
  1. ایستگاه سمارانگ (Semarang Tawang Station)
  • ایستگاهی با سبک معماری هلندی، در سواحل شمالی جاوه
  • مرکز اتصال شمال جاوه به جنوب
  1. ایستگاه مالانگ (Malang Station) – جاوه شرقی
  • ایستگاه محبوب گردشگران برای بازدید از مناطق کوهستانی و معابد باستانی

پروژه‌های جدید

  • قطار سریع‌السیر جاکارتا – باندونگ (Whoosh Train): اولین قطار سریع‌السیر جنوب شرق آسیا با سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت
  • ایستگاه‌های جدید: Halim, Karawang, Padalarang, و Tegalluar

 

مهمترین کریدورهای حمل و نقل:

اندونزی به‌دلیل ساختار جزیره‌ای خود، شبکه حمل‌ونقل پیچیده‌ای دارد که ترکیبی از دریایی، زمینی (درون‌جزیره‌ای)، ریلی و هوایی است. دولت اندونزی برای بهبود اتصال اقتصادی، کوریدورهای حمل‌ونقل استراتژیک طراحی کرده است که در چارچوب «برنامه اصلی توسعه اقتصادی ملی (MP3EI)» تعریف شده‌اند.

در ادامه، مهم‌ترین کوریدورهای حمل‌ونقل اندونزی را معرفی می‌کنیم

  1. کوریدور جاوه غربی تا جاوه شرقی (Jakarta – Surabaya Corridor)

نوع: زمینی، ریلی، دریایی

کارکرد: اصلی‌ترین شریان تجاری اندونزی در جزیره جاوه

زیرساخت‌ها: بزرگراه ترانس‌جاوه (Trans-Java Toll Road)، خط ریلی پرسرعت Whoosh، بنادر تانجونگ پریوک، سورابایا، و فرودگاه‌های بین‌المللی

کالاها: محصولات صنعتی، کشاورزی، خودرو، کالاهای مصرفی

  1. کوریدور حمل‌ونقل دریایی بین جزایر (Sea Toll Corridor)

طرح: “Tol Laut” (بزرگراه دریایی)

هدف: اتصال مناطق شرقی اندونزی (کم‌توسعه‌یافته) به مناطق پرجمعیت غربی

مسیرها: از سورابایا/ماکاسار به پاپوآ، مالوکو، کالیمانتان

مزیت: کاهش هزینه لجستیک، افزایش دسترسی مناطق دورافتاده

  1. کوریدور ریلی جاوه (Java Rail Corridor)

خطوط اصلی: جاکارتا ← یوگیاکارتا ← سورابایا

قطارها: قطارهای سریع‌السیر، بین‌شهری، و حمل بار

اهمیت: جابجایی کالاهای صنعتی، معدنی و مسافران در پرجمعیت‌ترین جزیره کشور

  1. کوریدور حمل‌ونقل هوایی ملی (National Aviation Corridor)

فرودگاه‌های کلیدی: جاکارتا (Soekarno-Hatta)، سورابایا (Juanda)، دنپاسار (Ngurah Rai)، ماکاسار، مدان

نقش: جابجایی سریع کالاهای پُرارزش، اسناد، تجهیزات پزشکی و اتصال نقاط دورافتاده

  1. کوریدور ترانس-کالیمانتان (Trans-Kalimantan Corridor)

کارکرد: اتصال نواحی مرکزی، شرقی و غربی کالیمانتان

در راستای پروژه: پایتخت جدید اندونزی (IKN) در کالیمانتان شرقی

مسیرها: جاده‌ای و دریایی برای حمایت از صنایع انرژی، معادن و الوار

  1. کوریدور سوماترا (Trans-Sumatra Corridor)

بزرگراه: Trans-Sumatra Toll Road

هدف: اتصال بندرها، مناطق تولید روغن پالم، لاستیک و منابع طبیعی

از: بندر باکان (جنوب) تا بندر بلوان (شمال)

  1. کوریدور حمل‌ونقل بندری بین‌المللی (International Port Corridors)

بندرهای کلیدی- تانجونگ پریوک، تانجونگ پرک، باتام، بلوان، بنتن، ماکاسار

ارتباط با: سنگاپور، مالزی، چین، استرالیا، خاورمیانه

نقش: پشتیبانی صادرات/واردات در سطح بین‌المللی

شرکت های بیمه در اختیار برای صادرات کالاهای ایرانی:

 

  1. شرکت SGS اندونزی SGS یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازرسی در جهان است که در اندونزی نیز فعالیت دارد و خدمات بازرسی تجاری را ارائه می‌دهد. SGSCorp
  2. شرکت Japan Inspection Consulting Service Indonesia (JICSI)-این شرکت که در سال ۲۰۱۷ در اندونزی تأسیس شده است، خدمات مشاوره فنی و نظارتی ارائه می‌دهد و می‌تواند در بازرسی کالاها و تجهیزات مرتبط با تجارت بین ایران و اندونزی مفید باشد. jic-si.id

لطفا قبل از انتخاب شرکت به صورت کامل درباره شرکت ها تحقیقات کامل صورت پذیرد

شرکت های بازرسی فعال بین دو کشور:

شرکت های بیمه در اختیار برای صادرات کالاهای ایرانی به اندونزی ( لطفا پیش از اقدام درباره تغییرات احتمالی شرکت ها و شرایط آنها با کارشناسان ایرانی و اندونزیایی مشورت نمایید)

برای صادرات کالاهای ایرانی به اندونزی، استفاده از بیمه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی (Cargo Insurance) الزامی و توصیه‌شده است. در این زمینه، شرکت‌هایی از ایران، اندونزی و نیز بیمه‌گران بین‌المللی، خدمات قابل ارائه دارند.

در ادامه، مهم‌ترین شرکت‌های بیمه‌ای (ایرانی، اندونزیایی و بین‌المللی) که می‌توانند صادرات کالا از ایران به اندونزی را پوشش دهند معرفی می‌کنم:

. شرکت‌های بیمه ایرانی دارای پوشش حمل‌ونقل بین‌المللی

 بیمه ایران

  • ارائه بیمه‌نامه حمل کالا (دریایی، زمینی، هوایی)
  • قابلیت صدور بیمه‌نامه با پوشش ICC (A/B/C)
  • قابل قبول در مبادلات بین‌المللی

 بیمه آسیا

  • بیمه حمل‌ونقل صادراتی با امکان تنظیم شرایط خاص
  • انعطاف‌پذیر در همکاری با صادرکنندگان کالاهای صنعتی و کشاورزی

 بیمه البرز، پارسیان، کوثر و دانا

  • بیمه‌نامه حمل دریایی و پوشش خطرات جنگ و اعتصاب
  • استفاده‌شده در صادرات به شرق آسیا، از جمله اندونزی

بیمه‌گران بین‌المللی معتبر که در مسیر ایران - اندونزی فعال‌اند

نام شرکت

ویژگی‌ها

Allianz Trade (Euler Hermes سابق)

پوشش صادراتی با ریسک سیاسی و تجاری

Coface (فرانسه)

بیمه اعتبار صادراتی، مخصوص SMEها

Atradius (هلند)

همکاری با اتاق‌های بازرگانی و بانک‌ها برای پوشش صادراتی

Lloyd’s of London

پوشش بیمه کالاهای خاص و گران‌قیمت با خطر بالا

این شرکت‌ها معمولاً با واسطه نمایندگی‌های ایرانی یا بانک‌ها قابل دسترسی‌اند.

. شرکت‌های بیمه اندونزی که می‌توانند بیمه‌نامه مقصد ارائه دهند

نام شرکت

نوع پوشش

توضیح

Asuransi Astra Buana

بیمه حمل‌ونقل وارداتی

همکاری با واردکنندگان اندونزیایی

Tugu Insurance

بیمه بار و کشتی

مناسب برای کالاهای صنعتی

Adira Insurance

بیمه کالای تجاری و خرده‌فروشی

پوشش مناسب برای کالاهای مصرفی

در صورتی که واردکننده اندونزیایی بخواهد بیمه مقصد را انجام دهد، از این شرکت‌ها استفاده می‌شود.

 نکات مهم برای تجار ایرانی:

  • در اغلب موارد، بیمه کالا به‌عهده فروشنده (صادرکننده ایرانی) است (شرایط CIF یا CIP).
  • بیمه‌نامه باید مورد قبول بانک اندونزیایی برای گشایش اعتبار (L/C) باشد.
  • نوع بیمه توصیه‌شده: ICC (A) با پوشش کل خطرات.
  • امکان استفاده از صندوق ضمانت صادرات ایران (EGFI) برای پوشش ریسک‌های تجاری و سیاسی صادرات به اندونزی
خطوط کشتیرانی فعال بین دو کشور:

در حال حاضر، خطوط کشتیرانی مستقیمی بین ایران و اندونزی وجود ندارد. با توجه به پیچیدگی‌های حمل‌ونقل و تغییرات در مسیرها و برنامه‌های کشتیرانی، توصیه می‌شود برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتر، با شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی یا فورواردرهای معتبر تماس بگیرید تا مناسب‌ترین گزینه‌ها برای نیازهای خاص شما را ارائه دهند.

مهمترین شرکت های حمل و نقل و فورواردری فعال بین دو کشور:
مهمترین شرکت های ترخیص کار فعال برای شرکت های ایرانی:
مشکلات گمرکی موجود در مبادی مرزی در مورد کشورهای همجوار:

 مرز زمینی با مالزی (کالیمانتان - صباح / ساراواک)

گمرک اصلی: Entikong (اندونزی) ↔ Tebedu (مالزی)

مشکلات

  • زیرساخت ناکافی در طرف اندونزی: جاده‌ها و تأسیسات گمرکی نسبت به طرف مالزی ضعیف‌تر هستند.
  • تفاوت در فرآیندهای گمرکی: باعث تأخیر در ترخیص و عبور کالا می‌شود.
  • عدم هماهنگی در سیستم دیجیتال گمرکی: بین دو کشور یکپارچگی دیجیتال کامل وجود ندارد.

مرز با پاپوآ گینه نو (جزیره پاپوآ)

گمرک اصلی: Skouw (اندونزی) ↔ Wutung (پاپوآ گینه نو)

مشکلات

  • ضعف مدیریت گمرکی در طرف پاپوآ گینه نو: باعث تأخیر در مبادله کالا و خدمات می‌شود.
  • عدم وجود اسکله‌ها و زیرساخت کافی: در سمت اندونزی و گینه نو باعث کندی جابه‌جایی مرزی شده است.

 مرز با تیمور شرقی (جزیره تیمور)

گمرک اصلی: Motaain (اندونزی) ↔ Batugade (تیمور شرقی)

مشکلات:

  • زیرساخت ناکافی در طرف تیمور شرقی: باعث کاهش ظرفیت تردد و طولانی شدن فرآیند ترخیص

مشکلات عمومی در مبادی مرزی:

مشکل

توضیح

تأخیر در ترخیص

فرآیند دستی و بوروکراسی اداری

کمبود زیرساخت

جاده، اسکنر کالا، مراکز انبارداری

نبود سیستم دیجیتال یکپارچه

فقدان ارتباط سیستماتیک بین گمرکات مرزی و مراکز اصلی